در حال بارگذاری ...
...

مشروح گزارش اولین نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

مشروح گزارش اولین نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

اولین نشست شورای سیاست‌گذاری سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با هدف بررسی روند بهبود کیفیت اجرایی شدن این رویداد برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، اولین نشست شورای سیاست‌گذاری سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با هدف بهبود روند اجرایی شدن این رویداد هنری برگزار شد.

رضا مردانی (مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس جشنواره)، سعید اسدی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی)، آزاده انصاری (دبیر جشنواره)، محمدرضا جوادی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان)، وحید فخرموسوی (معاونت اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی‌)، فرزان دلفانی (مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها)، حامد اویسی‌طهرانی (مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی)، فائزه فیض شیخ‌الاسلام (کارگردان و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان)، آناهیتا غنی‌زاده (نویسنده، کارگردان)، منوچهر اکبرلو (نویسنده، پژوهشگر و منتقد)، زهره بهروزی‌نیا (کارگردان و مدرس تئاتر، حسین قاسمی‌هنر (کارگردان و بازیگر ) و میرآرش مصطفایی (مدیر اجرایی جشنواره) در این نشست حضور داشتند و به تبادل نظر پرداختند. 

رضا مردانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس جشنواره طی سخنانی کوتاه بیان کرد: قطعاً اداره‌کل‌هنرهای نمایشی در همراهی برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد هنری از هر کمکی که امکان‌پذیر باشد کوتاهی نخواهد کرد و امیدواریم که سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان همچون سال‌های قبل به خوبی برگزار شود. و بتوانیم در این دوره شاهد آثار کیفی بیشتری باشیم. 
او افزود: نقش پررنگ بانوان در این شورا یکی از رویکردهای اصلی ما در حفظ جایگاه بانوان هنرمند و فعال عرصه تئاتر  کودک و نوجوان است. 

سعید اسدی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی نیز گفت: شورای سیاست‌گذاری پیش از این یک دکور برای جشنواره‌ها بود ولی اکنون تلاش شده تا افراد باتجربه و همچنین فعالان عرصه کودک و نوجوان در جایگاه‌های مختلف در آن حضور داشته باشند. همچنین تصمیم داشتیم تا صدای نسل جوان هم در این شورا شنیده شود چراکه جوانان آینده این حوزه هستند.

او ادامه داد: بانوان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان بیشترین فعالیت را دارند و در انتخاب‌ها به این موضوع توجه شد. تلفیق مجموعه نگاه مدیریتی، هنری و دانشورانه چشم‌اندازی روشن‌تری برای جشنواره‌ خواهد داشت. همچنین تلاش شد تا هرچه بیشتر تمرکززدایی از پایتخت اتفاق بیافتد و ظرفیت و خلاقیت‌های دیگر استان‌ها نشان داده شود. خوشبختانه تاریخچه برگزاری جشنواره در همدان نشان می‌دهد که توانایی عزیزانی که خارج از تهران هستند بسیار است.

محمدرضا جوادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز بیان کرد: انتخاب دبیر جشنواره و همچنین اعضای سیاست‌گذاری جای تقدیر و تشکر دارد. امیدوارم جشنواره دوره سی‌ام از درخشان‌ترین رویدادها باشد و قطعاً باید بیش از پیش در خدمت دبیر باشیم و در جهت بهبود جشنواره و بازدهی آن، جلسات بیشتر داشته باشیم.

آزاده انصاری، دبیر سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز با تاکید بر کیفیت آثار این رویداد هنری گفت: این جشنواره برای کودکان و نوجوانان است و قرار نیست تولیدکنندگان آن کودک و نوجوان باشند. درواقع این رویداد ویترین نمایش‌هایی با موضوع کودک و نوجوان است. 

او ادامه داد: بدون شک باید نگاه حرفه‌ای جایگزین رویکرد آماتور شود. باید با هر چیزی که باعث می‌شود جشنواره روال حرفه‌ای خود را نداشته باشد مقابله کنیم. جشنواره باید بر مبنای کیفیت آثار شکل بگیرد، حتی اگر به معنای کاهش تعداد بخش‌ها باشد. به همین دلیل از برخی بخش‌ها گذشتیم. با نهایت احترام بخش‌های غیرضروری همچون فراگیر و دانش‌آموزی در ساختار جدید محدودتر یا حذف شده‌اند.

دبیر سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان  گفت: از جمله رویدادهای علمی و پژوهشی یک سمینار تخصصی در همکاری با دانشگاه‌هاست که پیش از جشنواره برگزار خواهد شد تا تداخل بین برنامه‌های اجرایی و سمینارها باعث کمتر جلوه داده شدن این بخش نشود. 

به گفته انصاری مقابله با «سلبریتی‌زدگی» و توجه ویژه به فعالان واقعی حوزه کودک و نوجوان از اولویت‌های این دوره خواهد بود. 

او همچنین با اشاره به تشریفات و روند اجرایی شدن این رویداد بیان کرد: مدیریت تشریفات و نظم اجرایی در همدان باید تقویت شود تا جشنواره در شأن جایگاه ملی و بین‌المللی خود برگزار شود و قطعاً ضرورت اختصاص بودجه کافی برای برگزاری جشنواره به عنوان یک اصل اساسی موردتوجه قرار بگیرد تا بتوانیم رویدادی درخور و شایسته را برگزار کنیم.  

اهمیت تدوین برنامه‌های بلندمدت، گسترش دایره انتخاب داوران و سیاست‌گذاران و نیز پرهیز از تکرار و نگاه بسته در مدیریت فرهنگی از موارد مورد تأکید دبیر نشست شورای سیاست‌گذاری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بود. 

آناهیتا غنی‌زده با اشاره به اهمیت نقش تئاتر در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان تأکید کرد: همه ما باور داریم که تئاتر یکی از بنیادی‌ترین ابزارهای پرورش و آموزش نسل آینده است. امیدواریم بتوانیم جشنواره‌ای درخور شأن فرزندان این سرزمین برگزار کنیم.

فائزه فیض شیخ‌الاسلام گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در سی‌امین سال برگزاری خود قرار دارد و باید از این مرحله به بعد بنیان علمی و پژوهشی جدی‌تری پیدا کند. متأسفانه تئاتر کودک و نوجوان تاکنون پایگاه آکادمیک مشخصی نداشته و بسیاری از فعالان صرفاً از روی علاقه وارد آن شده‌اند. جشنواره می‌تواند بستری برای تقویت پشتوانه علمی و تربیت نیروی شایسته در این زمینه باشد.

او ادامه داد: امیدوارم که این رویداد برای چندسال دبیر ثابت داشته باشد؛ چون کسی نمی‌تواند در عرض چند ماه باعث تحول شود. در جشنواره‌های معتبر دنیا، مدیران ثابت چند سال متوالی فعالیت می‌کنند تا برنامه‌ریزی بلندمدت و منسجم شکل بگیرد. تغییرات مکرر مدیریتی مانع انباشت تجربه و ارتقای کیفی می‌شود. امیدواریم مدیریت فعلی جشنواره در دوره‌های آتی نیز ادامه داشته باشد. مسئله ارتباط میان گروه‌های تئاتری و ایجاد فضای تعامل در طول جشنواره نیز مورد دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت.

فیض شیخ‌الاسلام افزود: در دوره‌های ابتدایی جشنواره، ارتباط میان گروه‌ها و هنرمندان از نقاط قوت بود. اما در سال‌های اخیر این ارتباط کمرنگ شده است. باید شرایطی فراهم شود تا گروه‌ها از شهرهای مختلف با یکدیگر آشنا شوند و همکاری‌های تازه شکل گیرد.
در این نشست پیشنهاد شد که کارگاه‌های آموزشی به‌جای ایام جشنواره، پیش از آغاز آن و حتی به صورت آنلاین برگزار شوند تا گروه‌های  بیشتری از سراسر کشور بتوانند بهره‌مند شوند.

زهره بهروزی‌نیا نیز به جایگاه دانشگاه در این فرآیند اشاره کرد و گفت: دانشجویان تئاتر در ایران کمتر به سمت کار کودک و نوجوان گرایش دارند.
جشنواره می‌تواند بخشی از برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود را در دانشگاه‌ها برگزار کند تا زمینه آشنایی دانشجویان با این حوزه فراهم شود. این امر می‌تواند باعث تولید پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های بیشتر در زمینه تئاتر کودک شود.

حسین قاسمی‌هنر با تاکید بر ضرورت پررنگ‌تر شدن نقش کودکان در جشنواره اظهار کرد: در گذشته کودکان تنها مخاطب نبودند؛ بلکه در داوری‌ها و حتی مدیریت یک روز جشنواره نقش داشتند. بازگرداندن چنین تجربه‌هایی می‌تواند به پرورش نسل جدیدی از هنرمندان و مدیران تئاتر کودک کمک کند.

منوچهر اکبرلو، دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید ویترینی از تولیدات حرفه‌ای در این حوزه باشد، گفت: آماتوریسم و ورود آثار غیرحرفه‌ای باعث تضعیف جایگاه جشنواره می‌شود. تمرکز روی آموزش در جشنواره راهکار مناسبی برای ارتقای سطح علمی شرکت‌کنندگان نخواهد بود.  

او با بیان اینکه ملی نگاه کردن در برگزاری رویداد مهم است، ادامه داد: نباید به دنبال سهم‌خواهی بود. فراموش نکنیم تمام زحمت را عزیزان همدان می‌کشند اما این جشنواره ملی و برای تمام مردم ایران است. سهم‌خواهی به شأنیت رویداد لطمه می‌زند. در بحث بودجه به ویژه در گروه‌های خارجی به دلیل کاهش هزینه‌ها به سراغ دعوت از هر کاری نرویم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها متولی تئاتر حرفه‌ای است و متولی تئاتر دانشجویی، دانش‌آموزی فراگیر و ... نیست. هر کدام از این موارد جشنواره تخصصی و متولی خود را دارا هستند. این رویداد، جشنواره‌ نمایشگران حرفه‌ای است که برای خردسالان؛ کودکان و نوجوانان، تئاتر تولید و اجرا می‌کنند و شغل‌شان این است. تئاتر برای کودکان در جای دیگری انجام می‌شود. پس باید بخش‌های غیر مرتبط را از جشنواره کم کرد.  

این نویسنده ادامه داد: جشنواره فضایی برای تبادل اطلاعات و تولیدات مشترک بین هنرمندان ملی و بین‌المللی است. هرچه روند ارتباط با هنرمندان صاحب سبک و ارزشمند خارجی تسهیل و تسریع شود، هزینه‌ای که برای هنرمندان خارجی می‌شود ارزشمندتر است. 

به گفته اکبرلو آسیب داوری کودکان و نوجوانان نسبت به مزایای آن بیشتر است و پیش از این در جشنواره فیلم کودک و نوجوان تجربه شده است. 

این هنرمند و منتقد تئاتر در ادامه بر ضرورت انتخاب دبیر برای یک دوره حداقل سه ساله در جهت شناخت آسیب‌ها و فرصت‌ها و استفاده از تجربیات حضورش تأکید کرد.

سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری آزاده انصاری از 14 تا 20 آذر ماه در شهر همدان برگزار خواهد شد.