در حال بارگذاری ...
«آزیتا رضایی» هنرمند عرصه تئاتر کودک در گفت‌وگو با خبرنگار برنامطرح کرد

آزیتا رضایی: جشنواره نقش مهمی در تبادل اطلاعات هنرمندان دارد

عضو شورای انتخاب بخش خردسال بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به نقشی که جشنواره در تبادل نظر و اطلاعات هنرمندان دارد، گفت: مهمترین ضعف هنرمندان تئاتر در حوزه خردسال، عدم شناخت مخاطب است.

 
 

«آزیتا رضایی» هنرمند عرصه تئاتر کودک در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: در بخش تئاتر خردسال 34 نمایش داوری شد که بخشی از آنها آثار آماتوری بودند که بسیار ساده در مهدکودک‌ها اجرا می‌شدند. این نشان می‌دهد برخی هنرمندان فکر می‌کنند چون کار برای سن پایین است، اهمیت چندانی در زمینه محتوا و تکنیک ندارد و می‌توان دم دستی‌ترین و ابتدایی‌ترین مطالب را گفت؛ در حالی‌که خردسال در سن اوج خیال‌پردازی است و می‌شود حرف‌هایی را برای او زد که ساختار اصلی تفکرش را بسازد.

او افزود: نکته دیگری که به نظرم ماجرا را پیچیده می‌کرد بداهه‌پردازی بازیگران در حین اجرا بود. برخی بازیگران فکر می‌کنند باید دل بزرگترها که به همراه کودک به سالن می‌آیند را هم به دست آورند، غافل از آنکه شاید بزرگسال لذت ببرد اما برای خردسال آسیب‌زاست.

رضایی با تاکید بر اینکه مهمترین ضعف هنرمندان تئاتر در حوزه خردسال شناخت مخاطب است، تصریح کرد: هنرمندان تئاتر باید بدانند که بین گروه‌های سنی تفاوت زیادی وجود دارد. نمی‌توان آنچه برای خردسال اجرا می‌شود برای کودک یا نوجوان هم اجرا کرد و بالعکس، لازمه رسیدن به این مهم شناخت روانشناسی رشد و نیازهای سنی است. با شناخت مخاطب می‌توانیم به نیاز او پاسخ دهیم. این چیزی است که ما در آن ضعف داریم.

او در ادامه با اشاره به اینکه باید آثار را براساس نیاز کودک امروز ساخت، تصریح کرد: کودک امروز از صبح که بیدار می‌شود در معرض مداوم اطلاعات از والدین، دوستان، تلویزیون، رادیو، موبایل، بازی و ... است؛ در نتیجه خیلی با کودکان دهه گذشته فرق می‌کنند. آنچه اهمیت دارد این است که واقعا مخاطب‌مان را در هر سنی که برای آنها کار می‌کنیم به خوبی بشناسیم چون قرار است او را برای فردا و آینده آماده کنیم. اگر به این فکر کنیم که می‌خواهم او را برای چه دنیایی آماده کنم، می‌توانیم به مسائل و منابع غنی‌تر در هر هنری که می‌خواهم به کودک ارائه دهم، دست یابم.

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خردسال بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به تاثیری که جشنواره می‌تواند در زمینه آموزش هنرمندان داشته باشد، گفت: تبادل نظرها و تبادل اطلاعات هنری که در جشنواره رخ می‌دهد، سبب می‌شود هنرمندان رشد کنند که بی‌شک در ادامه راه به آنها کمک زیادی خواهد کرد.

او اضافه کرد: اتفاق دیگری که در کنار جشنواره‌هاست، کارگاه‌های آموزشی و تخصصی است که نقش مهمی در ارتقای سطح اطلاعات و آگاهی کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، دارند.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/  دنبال کنید.




نظرات کاربران