در حال بارگذاری ...
پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان، فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت: می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ی کودک و نوجوان کشور، به عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ی آثاری خلاقانه و مبتنی بر طرح مضامین تربیتی خاص این قشر ویژه، از سوی صاحب نظران و تلاشمندان فهیم و عزیز این عرصه مورد ملاحظه قرار گیرد


به گزارش روابط عمومی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر تاریخی اردکان پیامی منتشر کرد.
در متن این پیام آمده است: «امروزه  می‌توان به یقین  ادّعا نمود که اگر هر یک از انسان‌ها، ماندگاریِ  آموزه‌ها و خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود، در پهنایِ تجربیّات شخصی و سیر شخصیّت اجتماعی خویش را به مرور بنشینند؛ به اهمیّت و تاثیر دراز مدّتِ  داده‌های تربیتی و اخلاقیِ  ارائه شده از سوی خانواده و همسالان و جمع‌های سیاحتی و مذهبی یا نهادهای آموزش‌ رسمی این دوره،  ایمان و باوری تازه‌تر پیدا خواهند کرد .
باوری که نگره‌های وَحیانیِ اولیاء دین و آیین و همچنین آراء فرهیختگانِ هویّت سازِ این سرزمین، بر آن مُهر تایید نهاده و دستاوردهای چشمگیر علوم تربیتی معاصر هم بر  آن صِحّه می‌گذارند.
 پس چنانچه هنر تئاتر را فرصت و محملی گسترده و موثّر برای باز تولیدِ هنرمندانه، داستان‌پردازانه و غیرمستقیمِ آموزه‌های اخلاقی و همچنین به اشتراک‌گذاری ظریف تجربه‌های ارزشمندِ سازنده و منطبق بر فطرت سلیم انسانی بدانیم؛ راهی به ناصواب نرفته‌ایم و خودآگاهِ  تماشاگرِ  کودکان و نوجوانانِ دلبند این سرزمین و همچنین ناخودآگاه تقاضا و پذیرش ماندگار آنها را در عین صباوت و ظرافت، جدّی‌تر از همیشه،  دریافته  و مورد برنامه‌ریزی و توجّه بیشتر و دقیق‌تر، قرار می‌دهیم. این درک عمیق از مفهوم و این فهم وسیع از موضوع، یقیناً و عمیقاً می‌تواند زمینه‌ای محکم و حجّتی لازم برای این نگاه راهبردی باشد که جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوانِ ایران اسلامی را به بنیادی‌ترین و تاثیرگذارترین رخدادِ هنری این خاک ارزش‌گرا تبدیل نماید.
 به این اتّکا و اتّکال، اینجانب خواستار آنم که شناسایی دانش‌محور و تبیینِ آگاهی بخش مفاهیم و مؤلّفه‌های این عرصه و نیز  برخورداری از حسِّ مسئولیت‌پذیری و رعایت تقوای فرهنگی در امر نگارشِ  متون نمایشی و تولید و اجرای آثاری شایسته برای این حوزه، از سوی تمامی نویسندگان کارگردانان و بازیگران و کارگزاران این صحنه، در منتهای شوق و دلسوزی، مورد پیگیری و اهتمامی جهادگونه قرار گیرد. چرا که در سایه‌سار چنین نگاه و مطالبه‌ای از سوی فعّالان ارزشمند این گونه نمایشی است که می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ی کودک و نوجوان کشور، به عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ی آثاری خلّاقانه  و مبتنی بر طرح مضامین تربیتی خاص این قشر ویژه، از سوی صاحب نظران و تلاشمندان فهیم و عزیز این عرصه مورد ملاحظه قرار گیرد. دور از انتظار نیست که اهمیّت و ارزشمندی مخاطبان گونه‌های نمایشی کودک و نوجوان، همگان را به احترام فعالان این حوزه به ویژه خصوصاً حاضرین در صحن و ساحتِ "بیست و هشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان" فرا بخواند و باید و شاید که تلاش‌های پیوندیافته برای برپایی این رویداد ملی و فرامرزی، عینیت‌بخشِ مفهومِ بلندِ زندگی و توسعه‌ی همدلی‌ها و همراهی‌های آگاهی‌بخش، برای رشد اعتماد به نفس فرزندان ایران اسلامی قرار گیرد. آنگونه که همگان به ارزشِ پیمودنِ مسیر خدمت به  فردایِ سازندگان این خاک گرامی، بیش از پیش سربلند و امیدوار بمانند.»
بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.
مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/  دنبال ک




نظرات کاربران