در حال بارگذاری ...

پیام مدیر کل هنرهای نمایشی به بیشتر و هشتمین جشنواره بین‌المللی تاتر کودک و نوجوان

تاتر نمایش تمامیت زندگی در صحنه است


کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی به بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت: اهمیت و اعجاز عرصه تئاتر کودک و نوجوان، رسالت خطیری به دنبال می‌آورد و آن، این‌که تولید و ارائه‌ی آثار نمایشی برای طیفِ مخاطب کودکان و نوجوان، دقّتی خاص‌تر و ظریف‌تر داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ارکان؛ دکتر کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در آستانه برگزاری جشنواره بیست و هشتم جشنواره تئاتر کودک  نوجوان پیامی صادر کرد.
در متن این پیام آمده است: «چنانچه سال‌ها و شاید بتوان گفت تک تک روزها و لحظه‌های کودکی و نوجوانی را شیرین‌ترین و ماندگارترین و صد البته، تعیین‌کننده‌ترین دوران از عمر شریف هر انسانی بدانیم؛ روشنای امیدبخش "بیست و هشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوان"،  شور و طراوتی متفاوت‌تر، در دل تمامی مشتاقان سربلندی میهن اسلامی‌مان و اذهان آشنایان هنر نمایش در بیان ظریف نکات تربیتی و مؤلفه‌های فکری سازنده‌ی شخصیّت کودکان و نوجوان‌مان، بر خواهد انگیخت. چرا که تئاتر، نمایشِ تمامیّتِ زندگی در صحنه است و به راستی چه کسانی از کودکان و نوجوانان‌مان، مستعدّتر به "تمرین نابِ زندگی" و  سزاوارتر برای "رشد آگاهی و اعتماد به نفس" به منظور زیستنی  مفیدتر و ارزش‌گراتر؟ 
البته اهمیت و اعجاز این عرصه، رسالت خطیری را هم به دنبال می‌آورد و آن، این‌که تولید و ارائه‌ی آثار نمایشی برای طیفِ مخاطبی کودکان و نوجوان، دقّتی خاص‌تر و ظریف‌تر به جوهره متن و پیام آنچه در پیکره‌های تئاتری برای آنها ارائه می‌گردد را طلب می‌کند.
 از این‌روست که بایستی با دانش و دلسوزی تعهّدآوری، جریان‌های جاری در جهان کودک و نوجوان، از سویِ فعالانِ این حوزه، مورد شناسایی جدّی قرار گرفته و در پیِ آن، ساخت اثری هنری در این ساحت را بسیار حرفه‌ای‌تر و عمیق‌تر دانست. دلیل اصلیِ برافراشتگیِ این عرصه در قامت بین‌المللی‌اش هم، همین گستردگی جهان فکریِ کودک و نوجوان و ظرافت‌ها و انتظارات برآمده از این عمق و ساحت از سوی خانواده‌های فهیم و ارجمند کشورمان و جامعه‌ی تئاتر ایران اسلامی است. با عنایت به این منظر، اینجانب با تمام اعتماد و اعتقاد، مجموعه‌ی سعی و کوششِ تمامی هنرمندان توانمندِ حاضر در این عرصه و نیز اهتمامِ همکاران و همراهان تلاشمندم در سراسر کشور،  برای تحققِ شکل‌گیری این جشنواره در اردکان کهن زاد و صمیمی را ارج گذاشته و امیدوارانه تاکید می‌ورزم که با نگاهی دانش‌محور و تعهّدآور به جایگاه و قدرت تاثیرگذاری آموزه‌های معنوی و اخلاقیِ موجود در متن فرهنگ و هنر ایران اسلامی، جامعه‌ی نمایش کشور بتواند پنجره‌های ظریفِ تئاتر کودک و نوجوان را به تماشای صحنه‌هایی زندگی ساز و آگاهی‌بخش بگشاید تا به لطف حق، آفتاب سعادت و آزادگی، بی‌دریغ‌تر از همیشه به فردایِ فرزندان این آب و خاک تابانده شود؛ چرا که به یقین، افتخار و تکیه‌گاه ما آن چیزی است که با تلاش و آینده‌نگری، "تولید" می‌کنیم نه آنچه در رویاهای خود به آنها دل می‌بندیم. و باشد که این چنین باد و این چنین‌تر؛ انشاءالله. »
بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.
مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/  دنبال کنید.




نظرات کاربران