در حال بارگذاری ...
عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح کرد؛

درک مفهوم «دغدغه روز» چالش‌ هنرمندان در مواجه با تئاتر کودک است

فریبا دلیری عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با هنرآنلاین بیان کرد: محتوای کودک می بایست مبتنی بر دغدغه کودک امروز باشد؛ یعنی هم مبتنی بر جامعه شناسی و روانشناسی کودک و هم مبتنی بر روند آمایشی زمانی و جغرافیایی او باشد.

 

به گزارش روابط عمومی جشنواره به نقل از گروه تئاتر «هنرآنلاین» : جشنواره تئاتر کودک و نوجوان 1 الی 6 اسفندماه سال جاری در شهر اردکان برگزار می‌شود.

عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه درک مفهوم «دغدغه روز» چالش‌های هنرمندان در مواجه با تئاتر کودک است، گفت: حضور جشنواره انگیزه‌ای است تا گروه‌ها برای تولید و اجرای کیفی آثارشان بیش از پیش بکوشند که این کوشش به کام آنان و هم  مخاطبان نمایش‌ها در دوران اجرا، شیرین خواهد بود.

فریبا دلیری گفت: اصولا محتوای کودک می بایست مبتنی بر دغدغه کودک امروز باشد؛ یعنی هم مبتنی بر جامعه شناسی و روانشناسی کودک و هم مبتنی بر روند آمایشی زمانی و جغرافیایی او باشد. یقینا پرداختن به یک نمایشنامه و یا قصه ی کهن و یا صرفا قدیمی می‌تواند بسیار حائز ارزش و اهمیت ادبی و هنری باشد کما اینکه بایستی قصه را برای دنیای امروز مخاطب، بازنویسی و بازتعریف نمود. از نظر کارشناسی آثار، مهمترین شاخص را می‌توان همین تطابق دانست.

وی افزود: با توجه به اینکه به عنوان هیئت انتخاب آثار در بخش نوجوان حضور داشته ام باید اشاره کنم آثار بسیار زیادی در این بخش وجود داشت که البته فاصله برخی آثار به لحاظ کیفی با یکدیگر بسیار بود. بعضا در آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره کودک که توسط کارگردان مبتدی یا حتی بعضا حرفه ای ساخته یا پرداخته شده؛ تفاوت مفهوم تولید «تئاتر برای بچه ها» و تولید «تئاتر با بچه ها» با یکدیگر مشخص نیست! به این منظور که کارهای تولید شده در مدارس که بعضا به دور از کیفیات یک جشنواره بین المللی تئاتر هستند به عنوان شرکت کننده بخش نوجوان ارسال شده بودند؛ که امیدوارم در بخش‌هایی که برای تولیدات نمایشی در مدارس هست بتوانند شرکت کنند و به راه پر از سختی شان با انرژی و توانمندی روزافزون ادامه دهند.

عضو هیئت انتخاب تئاتر نوجوان جشنواره تصریح کرد: در میان آثار حدود 12 اثر داری کیفیات بسیار نزدیک و قابل قبول برای شرکت در جشنواره بودند که گروه انتخاب با مرور چندین باره شاخص‌ها توانست در نهایت 8 اثر را انتخاب نماییم.

 

درک مفهوم «دغدغه روز» چالش‌ هنرمندان در مواجه با تئاتر کودک است

 

 

 

 

 

 

 

 

او یکی از چالش‌های هنرمندان در مواجه با تئاتر کودک را درک مفهوم «دغدغه روز» عنوان کرد و گفت: اینکه دغدغه امروز را با مفهومِ صرفِ خواندن چند ترانه روز تقلیل نماییم را شاید نتوان به درک عمیقی از مسائل امروز نسبت داد. از این رو برخی آثار به درستی و همگام با علم روز تئاتر و بررسی جامعه شناختیی صحیح مخاطب خلل های متعددی را یافته و براساس نیازسنجی محتوای خود را تولید کرده بودند. لذا می توان گفت اغلب گروه‌های تلاش بر پاسخگویی و یا پرداخت به دغدغه های روز را داشته اند اما تعداد اندکی در عمل موفق بوده اند.

دلیری در خصوص تاثیر جشنواره در ارتقای کیفی آثار نیز گفت: یقینا جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تاثیر شگرف و چندجانبه‌ای بر کیفیات تئاتر کودک و نوجوان کشور دارد. حضور جشنواره انگیزه ایست تا گروه‌ها برای تولید و اجرای کیفی آثارشان بیش از پیش بکوشند که این کوشش به کام آنان و هم  مخاطبان نمایش‌ها در دوران اجرا، شیرین خواهد بود.

او اضافه کرد: حضور در یک جشنواره بین المللی باعث می شود گروه‌های هنری مطمئن باشند تا مرکز و مامنی وجود دارد و کیفیت و تلاش های آنان در حوزه تولید نمایشهای کودک و نوجوان دیده می شود و مغتنم شمرده می‌شود. یقینا برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تاثیر بی اندازه ای بر آثار تولید شده برای کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف کشور دارد.




نظرات کاربران