در حال بارگذاری ...
عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد/ مخاطب در تئاتر خیابانی شریک است

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره را حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی عنوان کرد و گفت: آثار آنها مرا شگفت‌زده کرد، به شدت پیشرفت کرده‌اند؛ مشخص است مطالعه می‌کنند و برای تئاترشان وقت می‌گذارند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره به نقل از ایرناآثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد/ مخاطب در تئاتر خیابانی شریک است

سعید زین‌العابدین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی، شناخت مخاطب کودک، اعم از ویژگی‌های رفتاری و ذهنی را از اولویت‌های مهم تئاتر کودک عنوان کرد و گفت: من از حوزه تئاتر بزرگسال به تئاتر کودک آمده‌ام، ابتدا احساس می‌کردم تئاتر کودک نیز همان ویژگی های تئاتر بزرگسال را دارد اما وقتی چند کار در تئاتر کودک انجام دادم و نظرم عوض شد.

وی گفت: هنرمند تئاتر کودک علاوه بر اینکه هر آنچه هنرمند تئاتر بزرگسال می‌داند اعم از درام، کارگردانی، بازیگری، موسیقی، باید بداند که لازم است اطلاعات جامعی از مخاطب کودک و ویژگی‌های رفتاری و ذهنی او داشته باشد.

زین العابدین با بیان اینکه ما در سه گروه خردسال، کودک و نوجوان تئاتر متفاوت داریم، افزود: این سه گروه سنی از نظر رفتاری، ذهنی و فراگیری متفاوت از هم هستند و هنرمند تئاتر باید این تفاوت ها را بشناسد و بداند چه مفاهیمی را در چه سنینی باید ارائه دهد.

تئاتر خیابانی ضوابط و قوانین خاص خودش دارد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره تصریح کرد: هنرمند تئاتر کودک باید بداند که در وهله اول مخاطب این نوع تئاتر باید از اثر هنری لذت ببرد و به همراه این لذت بار آموزشی تئاتر هم به او القا شود. بنابراین حوزه تئاتر کودک بسیار حوزه حساس و خطرناکی است و کوچکترین لغزش از سوی گروه اجرایی می‌تواند تبعات زیادی برای آینده مخاطب داشته باشد لذا باید از این حوزه مراقبت شود و شناخت خود را از آن بیشتر کنیم.

زین‌العابدین با اشاره به اینکه در داوری ۹۲ اثر ارسالی به بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان، دوسوم آثار مسیر درستی را برای اجرا انتخاب نکرده بودند و یا شناخت درستی از تئاتر خیابانی نداشتند، گفت: برخی احساس می‌کنند تئاتری که روی صحنه اجرا می کنند وقتی در فضای باز اجرا شود تئاتر خیابانی است در صورتی که تئاتر خیابانی ضوابط و قوانین خاص خود را دارد. مهمترین قاعده اش این ارتباط با مخاطب است یعنی این قابلیت را داشته باشد که فراخور حال و نظر مخاطب باشد، چون مخاطب می تواند شریک کار او شود.

هنرمند تئاتر کودک باید بداند که در وهله اول مخاطب این نوع تئاتر باید از اثر هنری لذت ببرد

او تاکید کرد: از حق نباید بگذریم که ۲۰ اثری که در مرحله آخر پالایش شدند رقابت بسیار نزدیکی با هم داشتند و از کیفیت لازم برخوردار بودند اما هیات انتخاب ناچار بود که ۸ اثر را برای بخش پایانی انتخاب کند. برخی آثار در میان این ۸ نمایش نیامد، اما باید برای آنها احترام قائل بود چون بضاعت هیات داوران محدود بود.

زین العابدین با بیان اینکه به جرات می توانم بگویم این ۸ اثر که انتخاب شدند از کیفیت خوب و مطلوبی برخودار هستند، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره حضور پررنگ و قابل توجه و تامل هنرمندان شهرستانی است که به شدت پیشرفت کرده‌اند. مشخص است مطالعه می کنند و برای تئاترشان وقت می گذارند. کار آنها مرا شگفت زده کرد.

او از همه هنرمندان علاقه‌مند به تئاتر کودک و مردم یزد و شهرهای اطراف دعوت کرد حتما آثار خیابانی را ببینند و از کیفیت آنها لذت ببرند.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.




نظرات کاربران