در حال بارگذاری ...

امید نیاز: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نشان‌دهنده ارزش‌گذاری برای فعالان این حوزه است

داور بخش مسابقه تئاتر کودک بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: جشنواره نشان‌دهنده نوع ارزش‌گذاری و الگوسازی برای فعالان این حوزه است.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، امید نیاز با اشاره به اینکه هر جشنواره می‌تواند تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه برای فعالان آن عرصه داشته باشد، افزود: فعالان تئاتر کودک و نوجوان در طول سال یا چند ماه مانده به جشنواره، سعی می‌کنند آثار خود را با معیارهایی تولید کنند که حائز رتبه شوند و این جریان باعث می‌شود خواسته یا ناخواسته به تکنیک‌ها و دغدغه‌ها، توجه کنند.

وی با بیان اینکه نوع انتخاب و نتیجه آثار منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، نشان‌دهنده نوع ارزش‌گذاری و الگوسازی برای دیگر فعالان این حوزه است، اظهار کرد: برگزار شدن منظم این جشنواره از ویژگی‌های مثبت آن است.

نیاز ادامه داد: نقص کار این است که ما جشنواره زده هستیم و جشنواره‌هایی مثل تئاتر فجر، تئاتر کودک و نوجوان و فیلم در چند روز برگزار می‌شوند و در طول سال سیاست‌گذاری مدون و مرتبی برای اینکه این ژانرها به صورت آکادمیک و حرفه‌ای پیش برود، وجود ندارد.

این فعال عرصه تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم مرکز هنرهای نمایشی سیاست‌هایی اتخاذ کند که در طول سال آثار کودک و نوجوان سامان یافته و کارگاه‌های آموزشی مختلف برگزار شود، چرا که این موضوع حلقه گمشده‌ای است و باعث جریان‌سازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قطعا دو سال گذشته خلاء برگزار نشدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان احساس شد، بیان کرد: کرونا مشکلی جهانی بود و فعالیت تمام عرصه‌های هنری را تحت تاثیر قرار داد، این بیماری از چند جنبه به فرهنگ و هنر کشور از جمله تئاتر ضربه وارد کرد و اگر از منظر هنرمندان به آن نگاه کنیم، این قشر در دو سال قبل ضرر روحی، مالی و فرهنگی زیادی خوردند.

داور بخش مسابقه تئاتر کودک بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اضافه کرد: در این مدت هنرمندان حتی برای امرار معاش هم مشکل داشتند که می‌شد این مشکلات را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنلاین و برنامه‌های مجازی تسهیل کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

نیاز با بیان اینکه نویسنده تئاتر کودک و نوجوان باید مخاطب‌شناسی بداند و پرداختن به لایه‌های زیرین شخصیتی، روحی و روانی این قشر ضرورت دارد، گفت: مخاطب‌شناسی و آشنایی با جهان کودکان به نویسنده کمک و جهت می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا برای تئاتر کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به تئاتر بزرگسالان می‌شود، افزود: در واقع با این کار بچه‌ها با جهان تئاتر و فرهنگ‌های آن آشنا می‌شوند و بعدها تماشاگر حرفه‌ای خواهند شد.

نیاز ادامه داد: خلاقیت، پرداختن به تخیل کودکانه، احترام به جهان مخاطب، دوری از ساده پنداشتن کودکان و استفاده از تکنیک‌های به روز از جمله پارامترهای تئاتر کودک و نوجوان است. 

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




نظرات کاربران