در حال بارگذاری ...

بهرام بهبهانی: استقبال تماشاگران از جشنواره نشان دهنده ارزشمندی این رویداد است

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خردسال بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد نمایشی گفت: آنچه در این دوره برایم بسیار جذاب به شمار می‌رود، استقبال خوب تماشاگران است، زیرا نشان می‌دهد که مردم برای این جشنواره ارزش خاصی قائل هستند.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بهرام بهبهانی، عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، ضمن تشکر از تمام دست‌اندرکاران این رویداد، گفت: پس از دو سال کرونا و کمرنگ شدن اجتماعات هنری، شکل‌گیری این دوره از جشنواره به شکل حضوری، یک اتفاق بسیار خوب است که تقریباً همه ما دلتنگ آن بودیم.

او افزود: برگزاری جشنواره بیست و هفتم سبب شد که مجدداً هنرمندان و گروه‌های هنری بتوانند فضایی برای تعامل و دیدار مجدد با یکدیگر و تماشاگران به دست آورند. در واقع تمام روند این جشنواره شامل حضورها، برخورد نفس به نفس با مخاطبان، تماشای تئاتر و تمامی موارد آن، یک اتفاق لذت‌بخش است که جامعه هنری و هنر دوستان بعد از دو سال سخت کرونا به آن نیاز داشتند.

 عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره سطح آثار این دوره، بیان کرد: بدیهی است که امروز باید به دلیل دو سال کرونا و کاهش تولید تئاتر، اندکی با اغماض به آثار نگاه کنیم، اما به شخصه آثار بسیار خوبی دیدم که از آن‌ها لذت بردم. آنچه در این دوره برایم بسیار جذاب به شمار می‌رود، استقبال خوب تماشاگران است زیرا نشان می‌دهد که مردم برای این جشنواره ارزش خاصی قائل هستند.

بهبهانی درباره ملاک‌های داوری در بخش خردسال، گفت: در بخش خردسال ارتباط برقرار کردن با مخاطب یک عنصر بسیار مهم به شمار می‌رود، البته همان‌طور که می‌دانید تئاتر از نظر زیبایی‌شناسی، سرگرمی، آموزشی و احساسی، ملاک‌های خاص خود را دارد، اما بخش خردسال، در این عرصه خاص‌تر محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در قسمت کار خردسال، آثار باید به لحاظ آموزشی خلاقانه باشد تا بچه‌ها بتوانند کار را دوست داشته باشند و پس نزنند، بنابراین عدم کلیشه‌ای بودن آثار، یکی از نکات مهم در داوری محسوب می‌شود.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: آموزش درست در حین اجرای نمایش نیز یکی دیگر از عناصر است که باید از طریق ارتباط با بچه‌ها انجام شود. با توجه به اینکه گروه سنی خردسال سواد خواندن و نوشتن ندارند، کار باید حتی از نظر کلامی نیز با ذهن آنان آشنا باشد، زیرا در سنین پایین، خردسالان دایره لغات کوچک‌تری دارند.

بهبهانی تأکید کرد: کار خردسال برخلاف تصور برخی از افراد که فکر می‌کنند بخش ساده‌ای است، پیچیدگی‌های خاصی دارد، بنابراین باید در این بخش کار به لحاظ حرکتی، رنگ، نور، زیبایی‌شناسی، سرگرمی، آموزشی و احساسی، نگاه ویژه‌ای را دنبال کند.

او برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان را یک اتفاق مثبت خواند و اظهار کرد: برگزاری جشنواره در همدان اتفاق بسیار خوبی است، زیرا ضمن کاهش تمرکز بر پایتخت، همه هنرمندان را از سراسر کشور گرد هم می‌آورد و یک ارتباط سازنده و خوب را شکل می‌دهد. بدیهی است که این تعامل ایجاد شده می‌تواند به ایده‌های نو هنرمندان منجر شود و در نهایت به بهبود سطح کیفی تئاتر کودک و نوجوان بیانجامد.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: جشنواره بسیار خوب و لذت‌بخش برگزار شد و بخش‌های مختلفی که به آن افزوده شده بود، بر پرباری روند جشنواره افزود؛ اما شاید بهتر باشد که سطح کیفی سالن‌ها را مجدداً بررسی کنیم، زیرا این عامل، بر روند کار گروه‌های نمایشی تأثیرگذار است.

بهبهانی ادامه داد: خوشبختانه در این دوره از جشنواره نیز نظیر گذشته، کتاب‌های خوبی از اساتید این عرصه رونمایی شد که می‌تواند به انتقال تجربیات منجر شود، البته امیدوارم که این روند در سال‌های آتی نیز با همین جدیت و توسط مسئولان آینده مورد توجه قرار گیرد.

او بر لزوم توجه بر بخش بین‌الملل و کارگاه‌های آموزشی تأکید کرد و گفت: حضور گروه‌های بیشتری در بخش بین‌الملل، یکی از موارد بسیار مهم به شمار می‌رود، زیرا این جشنواره، یک رویداد بسیار مطرح است. در همین راستا نیز علاوه بر حضور گسترده گروه‌های بین‌المللی باید کارگاه‌های آموزشی و پخش فیلم تئاترهای خارجی را نیز مورد توجه قرار دهیم، زیرا تمام این عناصر می‌تواند به رشد تئاتر ما کمک شایانی کند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




نظرات کاربران