در حال بارگذاری ...

حسن دادشکر: بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حرکت رو به جلو داشت

حسن دادشکر با اشاره به اهمیت استفاده از تجربیات گذشته در روند برگزاری جشنواره‌ها، گفت: در این دوره، مدیریت، اجرا، سالن‌ها و تیم‌های اجرایی در حد توان و امکانات موجود به سمت جلو حرکت کرده بودند، البته این به معنای نبود هیچ‌گونه مشکلی در روند جشنواره نیست.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، حسن دادشکر، عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر کودک، بر لزوم توجه به تجربه دوره‌های گذشته تأکید کرد و گفت: بعد از هر دوره‌ای که جشنواره برگزار می‌شود، یک نوع پوست‌اندازی اتفاق می‌افتاد که باید از آن در راستای رفع مشکلات و کاستی‌ها استفاده کرد، بنابراین افزایش سن جشنواره باید به رشد تجربیات و بهبود آن منجر شود.

او ادامه داد: پوست‌اندازی نوعی رجعت از حال به آینده است و فکر می‌کنم که این پوست‌اندازی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، اتفاق افتاده است. به همین خاطر نیز شاهد بودیم که در این دوره، مدیریت، اجرا، سالن‌ها و تیم‌های اجرایی در حد توان و امکانات موجود به سمت جلو حرکت کرده بودند. البته این به معنای نبود هیچ‌گونه مشکلی در روند جشنواره نیست.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر کودک تصریح کرد: گذشته همواره چراغ راه آینده است، بنابراین ما باید از تجربه دوره‌های قبل درس بگیریم و با کمک آنان، خودمان را برای برگزاری جشنواره‌های آینده مهیا کنیم.

دادشکر، درباره افزوده شدن بخش‌های مختلفی نظیر تئاتر سنتی، بخش فراگیر و تئاتر زیر 18 سال، به این دوره از جشنواره، گفت: افزوده شدن بخش‌های جنبی به این دوره از جشنواره، کاری است که هم می‌توانست، تأثیرات مثبت و هم منفی را به دنبال داشته باشد، زیرا نحوه اجرا و بازخورد در این بخش‌ها بسیار مهم است بنابراین باید کیفیت و کمیت در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرند.

او در ادامه خاطر نشان کرد: با وجود مباحثی که مطرح شد، فکر می‌کنم که بخش‌های جنبی این جشنواره به درستی انتخاب شده بودند؛ زیرا ما در آثاری که امروزه اجرا می‌شوند، نشانه‌های کمرنگی از ادبیات و فرهنگ کشورمان را می‌بینیم بنابراین افزوده شدن بخش‌هایی نظیر نمایش سنتی می‌تواند به آشنا کردن مخاطبان کودک و نوجوان، با نمایش سنتی کمک کند. نقالی و خیمه‌شب‌بازی، سنت نمایش ایرانی به شمار می‌رود بنابراین باید کودکان و نوجوانان ما با این عرصه آشنا شوند و جشنواره قطعاً محیط مناسبی برای این امر است.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر کودک، تئاتر را دارای قدرتی گسترده خواند و اظهار کرد: تئاتر همیشه مزه، خاصیت، اندیشه و ویژگی‌های خاص خود را دارد، زیرا در آن مخاطب با یک پدیده زنده رو به رو می‌شود که می‌تواند آن را باور کند. با تکیه بر همین مباحث، تئاتر کودک اگر توسط افراد حرفه‌ای و به دور از کلیشه‌ها کار شود، می‌تواند بر روی کودکان تأثیرگذار باشد و حتی جا پای تکنولوژی بگذارد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.

 




نظرات کاربران