در حال بارگذاری ...

علی پاکدست: پژوهش در عرصه تئاتر نوجوان ضروری است

داور بخش مسابقه تئاتر نوجوان بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه تولید اثر نمایشی برای نوجوانان بسیار دشوار است، گفت: به دلیل کمبود ساختار دراماتیک تعریف شده و دقیق؛ تحقیق و پژوهش در این عرصه ضروری است.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، علی پاکدست با اشاره به اینکه جشنواره‌ها محلی برای نشان دادن تلاش هنرمندان است، افزود: این نمایش‌ها در طول سال با استقبال مواجه شده، موفقیت‌هایی کسب کرده و سرانجام به جشنواره راه یافته‌اند. 

وی ادامه داد: آثاری که به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان راه پیدا می‌کنند، به دلیل داشتن پارامترهای مطلوب می‌توانند الگوی مناسبی برای فعالان این حوزه باشند.

پاکدست با بیان اینکه تاثیرگذاری وظیفه اصلی جشنواره نیست، تصریح کرد: ایجاد تحول در تئاتر کودک و نوجوان باید بر عهده نهادی باشد که تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در این حوزه را بر عهده دارد.

این کارگردان در ادامه به وقفه دو ساله در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: قطعا هنرمندان و مخاطبان جشنواره به رویدادهای این‌چنینی نیاز دارند و عدم برگزاری آن اثرات منفی خواهد داشت.

وی در ادامه درباره شاخصه‌های تئاتر نوجوان تصریح کرد: هنوز تئاترهای شاخصی برای این گروه سنی عرضه نشده است، چرا که نوجوان‌ها کمبودهای زیادی دارند و یکی از این محرومیت‌ها؛ تئاتر و فیلم است.

پاکدست با اشاره به اینکه باید برای این حوزه برنامه‌ریزی شود، افزود: نوجوانان در مرز بین کودکی و بزرگسالی یعنی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هستند و اگر به آن توجه نشود، ممکن است راه را اشتباه بروند.

وی با بیان اینکه در این سن سردرگمی وجود دارد، اظهار کرد: نوجوانان نیاز به الگوسازی دارند و باید الگویی برای آن‌ها تعریف شود تا بتوانند مسیر درست زندگی را انتخاب کنند. 

پاکدست با اشاره به اینکه تولید اثر نمایشی برای نوجوانان بسیار دشوار است، مطرح کرد: در حوزه آثار نمایشی کودک، الگوها و ساختارهای دراماتیک وجود دارد که از آنها پیروی می‌شود، اما به دلیل کمبود ساختار دراماتیک تعریف شده و دقیق، نیاز به تحقیق و پژوهش در این عرصه ضروری است.

وی اضافه کرد: باید نمایشنامه‌هایی در حوزه تئاتر نوجوان نوشته شود تا الگوهای قوی در این زمینه داشته باشیم علاوه بر این تعداد آثار تولیدی در بخش پژوهش، نمایشنامه و آثار نمایشی نوجوان اندک است و نیاز به توجه جدی دارد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




نظرات کاربران