در حال بارگذاری ...

اهمیت مستندسازی جشنوراه‌ها برای ثبت در تاریخ تئاتر

منوچهر اکبرلو کتاب «بیست و هفت دوره جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان» اهمیت زیادی برای ثبت در تاریخ تئاتر دارد

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان، منوچهر اکبرلو، مؤلف کتاب «بیست و هفت دوره جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان»، درباره مستندسازی در این اثر، گفت: تاریخ همواره بزرگ‌ترین آموزش‌ها را برای سیاست‌گذاری‌ها، رسیدن به راهکارها و رویکردهای فعالیت‌های مختلف از جمله برگزاری جشنواره به ما می‌دهد، بنابراین جمع‌آوری آنچه که در گذشته انجام شده، همواره می‌تواند یاور مدیران و برگزارکنندگان فعالیت‌های مشابه در آینده، باشد.

او ادامه داد: مطرح کردن سوالاتی چون اینکه چگونه به این نتیجه رسیده‌ایم که باید جشنواره داشته باشیم؟، چه اوج و فرودهایی را پشت سر گذاشته‌ایم؟ و در دوره‌های بعد، چه مسیری بهتر است؟ هدف اصلی تولید این پژوهش هستند، بنابراین تولید تاریخچه جشنواره‌های تئاتر کودک، از این رو اهمیت خود را نشان می‌دهد.

این پژوهشگر، درباره روند تألیف این اثر، بیان کرد: متأسفانه در ایران، مسئله مستندسازی، حفظ اسناد و فعالیت‌های انجام شده، هیچ‌گاه جدی گرفته نشده است. در واقع، این عادت بدی است که بسیاری از ما، در مکتوب کردن و نگهداری اسناد و آمار، بسیاری سستی می‌کنیم، بنابراین پژوهشگر ناگزیر است که کار طاقت فرسای جستجو در نشریات، نامه‌ها، کاتالوگ‌ها، اینترنت و منابع متفرقه را مورد توجه قرار دهد، تا بتواند به یک جمع‌بندی مناسب برای ارائه دست پیدا کند. بر همین مبنا نیز برای تولید این کتاب، بولتن‌ها، کاتالوگ‌ها، مصاحبه‌ها و گفتگوهای شفاهی با دبیران، مدیران و هنرمندان شرکت‌کننده در دوره‌های مختلف را جمع‌آوری، و تدوین کردم.

اکبرلو ادامه داد: این پروژه بالغ بر شش ماه طول کشید، البته در ابتدای امر قرار بود که این اثر، برای تاریخ اولیه جشنواره یعنی اسفند 1400 آماده شود اما با به تعویق افتادن جشنواره، بخش‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده است. به عنوان مثال فهرست کامل نام نمایش‌ها،  شهرها، و هنرمندان حاضر در جشنواره به این بخش افزوده شد. بنابراین با جستجو در این فهرست به سرعت می‌توان دریافت که چه نمایشی توسط چه کسی، در چه دوره‌ای از جشنواره حضور داشته و چگونه اجرا شده است؟ یا در صورت انتخاب، برگزیده چه بخشی بوده است.

او افزود: با توجه به اینکه حدود 550 نمایش در بخش‌های مختلف همه دوره‌ها حضور داشته‌اند، حجم گسترده اطلاعات و دشواری‌های جمع‌آوری آن‌ها، کاملاً مشخص می‌شود.

این پژوهشگر درباره دلایل تألیف این اثر، گفت: این هفتمین کتاب تاریخچه‌نویسی من در عرصه تئاتر است و بیش از آنکه دغدغه شخصی خودم باشد، اهمیت زیادی برای ثبت در تاریخ تئاتر دارد.

اکبرلو خاطرنشان کرد: به هنگام جمع‌آوری اسناد، برای تولید این کتاب، متوجه شدم که حتی برای آخرین دوره پیش از این، یعنی در دوره بیست و ششم نیز، هیچ اقدامی در راستای مستندسازی و جمع‌آوری اسناد صورت نگرفته است، در حالی که امروزه می‌توانیم به راحتی از فضاهای اینترنتی برای ثبت و ماندگاری آن استفاده کنیم. با توجه به این شرایط، اکنون در نظر بگیرید که مثلاً جمع‌آوری اسناد دوره‌های آغازین در دهه 70 تا چه میزان، می‌تواند دشوار بوده باشد. متأسفانه هیچ‌گاه در هیچ دوره‌ای برای جمع‌آوری این اسناد و مدارک، برنامه‌ای وجود نداشته است و در پایان جشنواره، عموماً اسناد دچار پراکندگی شده یا مفقود شده، و از بین رفته است.

او از بارگذاری تصاویر و فایل‌های این پژوهش در سایت جشنواره خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از اسناد مورد توجه ما شامل فایل کامل خبرنامه‌ها، کاتالوگ‌ها و عکس‌های هر جشنواره بود و از آنجایی که اضافه شدن این تصاویر به کتاب حجم آن را چندین برابر می‌کرد، از این کار منصرف شدیم. در ادامه اما برای حفظ و استفاده از آن‌ها، این تصاویر و فایل‌ها، در سایت جشنواره بارگذاری شد که قابل دسترسی برای عموم علاقه‌مندان است.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.

 

 

 




نظرات کاربران