در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی مطرح کرد؛

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان زنده و پویاست/ نقش این رویداد را در رشد تئاتر کودک و نوجوان نمی‌توان کتمان کرد

دبیر چندین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از برگزاری بیست و هفتمین دوره این رویداد ابراز خرسندی کرد و گفت: از اینکه بلافاصله بعد از شرایط کرونا، این جشنواره به سرعت برنامه ریزی و اجرا شد، بسیار خوشحالم، زیرا این اتفاق نشان می‌دهد که هنوز جشنواره برای همه هنرمندان، مسئولان همدان و متولیان حوزه فرهنگ و هنر به خصوص هنر نمایش پویا، زنده و مهم است.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، شهرام کرمی، داور بخش نمایش نوجوان در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و دبیر چندین دوره از این رویداد از برگزاری جشنواره، پس از کرونا ابراز خرسندی کرد و گفت: در ابتدای امر از اینکه بلافاصله بعد از شرایط کرونا، این جشنواره به سرعت برنامه ریزی و اجرا شد، بسیار خوشحالم، زیرا این اتفاق نشان می‌دهد که هنوز جشنواره برای همه هنرمندان، مسئولان همدان و متولیان حوزه فرهنگ و هنر به خصوص هنر نمایش پویا، زنده و مهم است.

او ادامه داد: امروز جشنواره کودک و نوجوان همدان بیست و هفتمین دوره را می‌گذراند و این رویداد دیگر از مرحله معرفی، تثبیت و بلوغ عبور کرده است. در واقع جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان امروز، به عنوان یک جشنواره با تداوم است که هر ساله برنامه ریزی و اجرا می‌شود. بدیهی است که اگر جشنواره مهم نبود بیست و هفت دوره برگزار نمی‌شد.

داور بخش نمایش نوجوان در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: نقش جشنواره را در تئاتر ایران و رشد تئاتر کودک و نوجوان نمی‌توان کتمان کرد و به صراحت می‌توان گفت که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان یکی از مؤثرترین رویدادهای هنری کشور ما محسوب می‌شود که می‌توانیم تأثیرگذاری آن را از جهات مختلف بررسی کنیم.

کرمی، جشنواره را عامل مهمی در معرفی هویت تئاتر کودک و نوجوان دانست و گفت: به نظرم، این جشنواره هویت تئاتر کودک و نوجوان را به شکل رسمی، معرفی می‌کند و به وسیله آن، ما در سطح بین‌المللی و داخلی، هویت تئاتر کودک و نوجوان را با برگزاری این جشنواره، به سمت ارزشمندتر شدن سوق می‌دهیم.

او خاطرنشان کرد: این جشنواره گردهمایی بزرگ هنرمندان تئاتر ایران است و همه هنرمندان نیز برای آن ارزش قائل هستند. نکته دیگر این است که جشنواره تئاتر همدان دریچه بین‌المللی مهمی برای ارتباط ما با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان در سایر کشورها به شمار می‌رود.

داور بخش نمایش نوجوان در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: جشنواره تئاتر همدان، یک رویداد مردمی و پرمخاطب است، زیرا برخلاف برخی رویدادهای تئاتری که برای هنرمندان برگزار می‌شود، این جشنواره با مخاطب بیش از صد هزار نفری مردم، برگزار می‌شود و پویایی دارد بنابراین می‌توان گفت که این جشنواره، یک رویداد کاملاً مردمی و مؤثر است که تولیدات آن برای مخاطبان حائز اهمیت به شمار می‌رود.

کرمی افزود: این جشنواره یک فرصت متقابل برای هنرمندان و متولیان فرهنگ و هنر به شمار می‌رود زیرا هنرمندان می‌توانند از این رویداد برای ارتقای دانش، علم، آگاهی و ارتباط بهتر خانواده تئاتر کودک و نوجوان استفاده کنند. ضمن اینکه متولیان فرهنگ و هنر نیز می‌توانند با استفاده از هنر کودک و نوجوان دریچه بزرگی را برای گسترش عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کنند بنابراین من این رویداد را به فال نیک می‌گیرم.

او تأکید کرد: آنچه که امروز و در این جشنواره برای آن سرمایه گذاری شده و آنچه هویت تاریخی، فرهنگی و هنری ماست، سبب شده صاحب یک جشنواره بین‌المللی شویم و من تمام این بخش‌ها را یک سرمایه می‌دانم که باید قدر و ارزش آن را بدانیم.

داور بخش نمایش نوجوان در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بیان کرد: بدیهی است که جشنواره نیاز به توجه، سیاست‌گذاری و برنامه ریزی دارد بنابراین از همین امروز می‌توانیم برای دوره‌های بعدی برنامه ریزی کنیم زیرا این امر یک نیاز ذاتی است اما برای سیاست‌گذاری کلان باید بدانیم که با چه چشم اندازی به آن نگاه کنیم زیرا ما معمولاً یک نگاه ایده آل به مسئله داریم در حالی که واقعیت‌های وضعیت حاکم و شرایط موجود چیز دیگری است و گاهی اوقات برخی اقتضائات را ناممکن می‌سازد که این در مورد وضعیت جشنواره نیز وجود دارد.

کرمی ادامه داد: سال‌ها پیش، پیشنهاد داده شد که مدت زمان جشنواره را زیاد کنیم تا به عنوان یک برند بتواند منجر به جذب توریست به همدان شود و مانند جشنواره آوینیون عمل کند اما مسئله این است که چقدر زیرساخت و امکان اجرا وجود دارد. در واقع به دلیل محدودیت اعتبارات این کار تا حدودی ناممکن است البته بدیهی است که روزی می‌توانیم به آن جایگاه برسیم.

داور بخش نمایش نوجوان در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: معتقدم که به نسبت ظرفیت جامعه هنری، می‌توانیم این جشنواره را بسیار گسترش دهیم اما معمولاً اقتضای شرایط ما را از این فضا دور کرده است.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با هدف تقویت مهارت، رشد، آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، یکم تا ششم تیرماه به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در کهن‌شهر همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی: https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران