در حال بارگذاری ...

زهرا صبری: جشنواره، بازبینی مسیر یک‌ ساله تئاتر کودک و نوجوان کشور است

زهرا صبری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را عنصر مهمی در این عرصه خواند و گفت: در این جشنواره، همه ما از مسیر یک‌ ساله تئاتر کودک و نوجوان آگاه می‌شویم و می‌توانیم برداشت‌ها، اندیشه‌ها، اهداف و تمام ابعاد کار هنرمندان تئاتری را در این زمینه مشاهده کنیم.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترکودک و نوجوان،زهرا صبری،عضو هیئت انتخاب بخش کودکان و نوجوانان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترکودک و نوجوان،درباره معیارهای داوری در این دوره،گفت:بدیهی است که در این دوره از جشنواره نیز نظیر همه رویدادها و دوره‌های قبل،ما در هیئت انتخاب به دنبال کارهای خوبی بودیم که در آن کارگردان اثر،همه ابعاد آن را به درستی انتخاب و مدیریت کرده باشد.
او افزود:از نظر هر هنرمندی،کار خوب مجموعه انتخاب‌های یک کارگردان است. در واقع نحوه عملکرد و انتخاب یک کارگردان چیزی است که مخاطب بر روی یک صحنه می‌بیند،بنابراین خوب بودن یک قسمت تنها کافی نیست و نمی‌تواند تمامی بخش‌ها را پوشش دهد. به عنوان مثال گاهی موسیقی یک اثر نمایشی بسیار خوب و قوی است که به تنهایی دیده می‌شود،اما این بخش نمی‌تواند بار سایر حوزه‌ها نظیر متن،انتخاب بازیگر،طراحی صحنه و... را نیز به دوش بکشد،بنابراین ما به دنبال آثاری بودیم که در آن،کارگردان تمامی قسمت‌های کار را در یک سطح دنبال کرده است.
عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترکودک و نوجوان تصریح کرد:روشن است که یک اثر خوب باید بتواند مخاطب را به خود جذب کند؛ بنابراین یک هنرمند باید بتواند اثری تازه،جالب و به دور از مباحث و تصاویر تکراری ارائه کند.
صبری درباره سطح آثار این دوره از جشنواره،گفت:از سطح آثار در بخش نوجوان خرسند شدم،زیرا با وجود شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که طی این دو سال اخیر برای گروه‌های تئاتری وجود داشت،آثار خوبی ارائه شد که جای تقدیر و تشکر داشت؛ حتی داوری را برای ما سخت‌تر کرد زیرا در برخی مواقع ناچار بودیم بین دو اثر خوب دست به انتخاب بزنیم. به همین خاطر نیز می‌توان گفت که گروه سنی هنرمندان عرصه کودک و نوجوان خوب کار کردند،البته کارهای متوسط نیز در این بخش وجود داشت اما فکر می‌کنم که کارهای خوب و عالی کم نبود.
او،شیوع بیماری کرونا را بر خروجی آثار تئاتری تأثیرگذار خواند و اظهار کرد:یکی از تأثیرات مهم شیوع بیماری کرونا،وقفه‌ای بود که در اجرای عمومی شکل گرفت،زیرا عملا آثار نمایشی در اجراهای عمومی آب‌دیده می‌شوند.
عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترکودک و نوجوان ادامه داد:بدیهی است که این وقفه به لحاظ اقتصادی نیز به هنرمندان تئاتری که همیشه با مشکلاتی در این بخش رو به‌رو بودند آسیب زد،اما علاوه بر این بخش،وقفه موجود سبب شد که تجربه حضور گروه‌ها بر روی صحنه گرفته شود. بدیهی است که در مسیر اجرای نمایش نمی‌توان منکر نفس معجزه‌گر تماشاگر شد،زیرا بسیاری از اصلاحات کوچک و تأثیرگذار با حضور تماشاگر میسر می‌شود.
صبری تأکید کرد:جشنواره کودک و نوجوان یک گردهمایی بزرگ برای عرضه بهترین آثار است اما روشن است که کیفیت این بهترین‌ها به اجرای عمومی بازمی‌گردد. در واقع ما در این جشنواره،از مسیر یک‌ساله تئاتر کودک و نوجوان آگاه می‌شویم و می‌توانیم برداشت‌ها،اندیشه‌ها،اهداف و تمام ابعاد کار هنرمندان تئاتری را در این زمینه مشاهده کنیم،بنابراین جشنواره عنصر مهمی در عرصه نمایش کودک و نوجوان است.
او افزود:در راستای بهبود جشنواره گروه‌های نمایشی در همان زمان اجرای عمومی باید بهترین آثار را ارائه کنند زیرا در پروسه اجرای عمومی اثر،امکان محکم‌تر شدن جایگاه آن نیز وجود دارد. در واقع یک اثر خوب،کاری است که بتواند در ابعاد مختلف به درستی عمل کند و کاری کند که اثر به شکل تمام عیار ارائه شود زیرا تمام این ابعاد،به همراه یکدیگر مسیر را هموار می‌کنند.
عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تأکید کرد:جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان آبروی این عرصه است بنابراین هنرمندان باید در روند کار خود به این وجهه و جنبه بین‌المللی بودن این جشنواره،توجه داشته باشند و از این فرصت باقیمانده برای تمرین و بهبود آثار استفاده کنند.
بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان،با هدف تقویت مهارت،رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش،در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان،اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان،با شعار «تئاتر،پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.
مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران