در حال بارگذاری ...
بر اساس نیاز جامعه نمایش کودک و نوجوان تولید میکنم.

پایان مهلت ارسال آثار به ۳ بخش مسابقه«کودک»؛«نوجوان»و«خیابانی»

به گزارش دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان؛ آخرین مهلت ارسال آثار به بخشهای مسابقه تئاتر«کودک »و«نوجوان »و «تئاترخیابانی» روز سه شنبه ۳۰آذر۱۴۰۰ می‌باشد . در راستای گفتگو با هنرمندان و صاحبنظران تئاترکودک ونوجوان، روابط عمومی جشنواره با ناصر آویژه کارگردان و پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*آقای آویژه به عنوان پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان لزوم تفکیک دو بخش کودک و بخش نوجوان را در جشنواره چگونه ارزیابی می کنید؟

اولین دلیل جدا بودن دو بخش کودک و نوجوان را میشود ویژگی مخاطب‌های هر دو گروه دانست.مخاطب کودک و مخاطب نوجوان هرکدام ویژگی منحصر به خود را دارند و به جهت تخصصی بودن هر بخش در جشنواره مجزا برگزار و ارزیابی میشوند.

*از نگاه کارگردانی که چند دهه تجربه تولید آثار کودک و نوجوان رو در اجراهای عمومی و جشنواره‌های مختلف داشتید بفرمایید اولویت تان برای انتخاب نمایشنامه چیست؟

انتخاب متن اول به نیاز درونی خودم برمیگردد حسی که دارم. با توجه به مسائل اجتماعی و نیازی که مخاطب کودک و نوجوان ما داره متن انتخاب میکنم.

* کودک بودن یا نوجوان بودن محتوای نمایشنامه برای تولید و اجرا شما تفاوتی دارد؟ بر اساس کدام اولویت متن را برای اجرا انتخاب میکنید؟

از ابتدا مشخص نیست که قرار است برای مخاطب کودک یا مخاطب نوجوان نمایش اجرا کنیم. وقتی متنی را بر اساس نیاز جامعه پیرامون انتخاب می‌کنم آنوقت شکل اجرایی آنرا برای مخاطب کودک یا نوجوان در نظر میگیرم.

*شما به عنوان هنرمندی که سال‌های زیادی در جشنواره‌ها حضور داشتید وآثار بسیاری را تولید و بازی کردید نظرتان رادرباره دوره های گذشته جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بفرمایید؟

دوره‌های مختلفی را در جشنواره بودم و یک اشکال عمده که وجود داشت سلیقه‌ای بودن مدیریت جشنواره‌ها بود به طور مثال در یک دوره‌ای بخشی را حذف می‌کردند و در دوره دیگر همان بخش را اضافه می‌کردند و گاهی بخشهایی را غیررقابتی برگزار می‌کردند.

به طور کلی یک جشنواره که ساختار مشخص باید داشته باشد را بر هم میزدند و فکر میکردند با سلیقه شخصی جشنواره متنوعی برگزار میشود.

 *آیا گروه های خارجی که در این سال ها در جشنواره های گذشته حضور داشتند توانستند بر روی کیفیت جشنواره ها و تولید نمایش های کودک و نوجوان ایرانی اثر گذار باشند؟

در دوره هایی که نمایش‌های خارجی با رویکرد و حساسیت کیفی و با دقت بیشتری انتخاب شدند خیلی استقبال خوبی می‌شد.این اجراها اثر گذار و جریان بخش بودند و به نمایش‌های داخلی خیلی کمک کردند .

 *پیامتون روبرای جشنواره امسال و جوانانی که قرار هست در بخش‌های مختلف حضور داشته باشند را بفرمایید؟

به خاطر شرایط خاصی که داریم دوسال تئاتر تعطیل و چراغش خاموش شد این جشنواره‌ها برای هنرمندان نقطه امیدواری هست.

به همه کسانی که تلاش کردند کار آماده کنند تا به جشنواره برسانند وچراغ تئاتر را روشن نگه دارند دست مریزاد میگویم و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم.

امیدوارم امسال در بخش هیئت انتخاب و هیئت داوران یک مقدارتنوع وجود داشته باشد یعنی به هر حال از نسلهایی انتخاب بشوند که سلیقه به روز‌تری دارند و نگاه متفاوت‌تری هم در انتخاب آثار و هم در داوری داشته باشند که این اتفاق می‌تواند فضای جشنواره رو پویاتر بکند.

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اسفند ماه سال جاری به دبیری امیر مشهدی عباس در شهر تاریخی همدان برگزار خواهدشد.




نظرات کاربران