در حال بارگذاری ...
ناصر آویژه :

جشنواره تئاتر کودک همدان میتواند دو سالانه باشدبی طرفی این جشنواره باید حفظ شود

بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: درباره جریان سازی جشنواره باید دید متولیان جشنواره تا چه حد انتظاراتشان از اهداف و رویکردها برآورده شده است. من به عنوان هنرمند معتقدم در برخی دوره ها جشنواره افت داشته است.


 

 

به گزارش روابط عمومی بیست وششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان به نقل ازخبرگزاری فارس ،ناصر آویژه، هنرمند و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که این روزها در همدان در حال برگزاری است، عنوان کرد: هر جشنواره ای تاثیرات خود را دارد و به همان میزان جریان ساز است ولی باید دید متولیان جشنواره تا چه حد انتظارشان از اهداف و رویکردهای مورد نظر براورده شده است.

وی در ادامه افزود: من به عنوان هنرمند تعاملی با گروه ها در دوره های مختلف داشته‌ام و برخی از کارها برای خود من مفید بوده است در برخی دوره ها هم به نظرم جشنواره افت کرده است.

وی ادامه داد: البته گفته می شود جشنواره های ایرانی دیمی است در یک فصل محصول خوب است و گاهی خوب نیست. با این حال فکر می کنم به طور کلی برگزاری جشنواره برای خود همدان به لحاظ اجتماعی و فرهنگی خوب بوده است. 

این کارگردان تئاتر درباره مکان جشنواره که هر سال در همدان برگزار می شود اظهار کرد: من اعتقاد دارم جشنواره هایی مثل کن و ونیز باید به نام همان مکان رویدادی که در آن برگزار می شوند ثابت باشند ولی نباید نگاه جشنواره همدان استانی باشد بلکه باید نگاهش بین المللی باشد، بی طرفی خود را رعایت کند و فقط بداند پایگاهش انجاست مثل جشنواره فیلم اصفهان که به طور همیشگی در اصفهان است. 

این بازیگر درباره امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای گستردگی جشنواره عنوان کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، سالن و تجهیزات نوری می‌خواهد ولی کمتر به این مسائل بها داده شده است. ما باید هرسال بگوییم دریغ از پارسال چراکه در این سال ها شاید در حد یک پلاتو اضافه شده است و حتی بیشتر امکاناتی که در طول برگزاری جشنواره اضافه می شود عاریتی است. 

کارگردان نمایش چهار صندوق شادی با اشاره به کارگاه های آموزشی جشنواره یادآور شد: من سال هایی که در جشنواره حضور یافتم در کلاس های آموزشی هم شرکت کرده ام درحالیکه خیلی ها می گفتند نیازی به آموزش نمی بینند. برای خود من گاهی مفید هم بوده است اما متاسفانه گروه ها شرکت نمی کنند. 

وی اضافه کرد: برخی از این کارگاه ها و ورکشاپ ها به هنرمندان خارجی تعلق داشت که نکات مهمی را هم آموزش می دادند خود من از ورکشاپ هنرمندان آلمانی نکات و تکنیک هایی را فراگرفتم. البته این کارگاه ها لزوما آموزشی و سازمان یافته نبوده و برخی شخصی با آنها ارتباط برقرار می کردند. درحالیکه باید ورکشاپ ها به صورت مستر باشد یعنی برای همه برایندی داشته باشد. 

این کارگردان تئاتر درباره اجراهای خارجی و اینکه در دعوت از آنها چه نکته ای باید مد نظر باشد،گفت: گاهی وضعیت مالی جشنواره خوب بوده و یک گروه بین المللی حرفه ای  دعوت شده است و گاهی برعکس. با این حال در دعوت از گروه های خارجی همه ابعاد مهم است به طور مثال ایده به تنهایی جذاب نیست، فرم و تکنیک برای انتقال ایده هم بسیار مهم است. 

آویژه در ادامه درباره غیررقابتی شدن جشنواره توضیح داد: برخی می گویند جشنواره باید غیررقابتی باشد ولی باید جا بیفتد چون خیلی ها رقابت برایشان انگیزه کیفی ایجاد می کند. به طور مثال باید کمک هزینه بدهند و کاری کنند که از لحاظ کیفی انتخاب های بهتری صورت بگیرد. 

 وی با ارائه یک پیشنهاد مطرح کرد: به جای غیررقابتی کردن مثلا می توان جشنواره را دوسالانه برگزار کرد اما بعد از دو سال زیرساخت ها را تقویت شود و یا  سالن اضافه شود، همچنین کارهای باکیفیت سفارش داده شود؛ کاری که یک تنفس و فضای تازه برای تئاتر کودک باشد. 

این مربی تئاتر در بخشی درباره اینکه جشنواره چگونه می تواند در حوزه نمایشنامه نویسی موفق باشد، بیان کرد: امسال جشنواره مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار کرد که از بین ۵۷ اثر ۷ متن انتخاب شدند. برخی نمایشنامه ها فقط برای خواندن خوب هستند و در کار هیچ ندارند در کار بزرگسال هم اینطور است و برای همین است مبحث دراماتورژی پیش می‌آید. جشنواره می تواند به نمایشنامه نویسان حرفه ای کودک و نوجوان سفارش کار بدهد و یا نمایش‌نامه‌های اجراهای خوب و موفق نیز چاپ شود.




نظرات کاربران