در حال بارگذاری ...
پریسا مقتدی :

تئاتر کودک و نوجوان یکی از دروس اصلی مدارس باشد

کارگردان و بازیگر تئاتر، نقش هنر نمایش در تربیت و پرورش کودکان و نوجونان در مسیر آمادگی پذیرش نقش‌های اجتماعی در جامعه را غیرقابل‌انکار دانست و گفت: تئاتر کودک و نوجوان باید یکی از دروس اصلی مدارس باشد.

 


به گزارش روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به نقل از خبرگزاری ایرنا ،پریسا مقتدی کارگردان و بازیگر تئاتر کشورمان، نامش با یکی از اولین‌ها در هنر نمایش ایران گره خورده است. او به عنوان نخستین مدیر زن، سکاندار اداره و مدیریت مجموعه تئاتر شهر از اردیبهشت ۱۳۹۳ تا مردادماه ۱۳۹۵ بود و در ادامه از شهریورماه ۹۵ تا خرداد سال ۱۳۹۷ به عنوان مدیر تالار هنر به عنوان تنها سالن تخصصی اجرای نمایش های کودک و نوجوان زیر نظر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت بود.

مقتدی این روزها در کنار حضور در آثار تئاتری به عنوان بازیگر و تجربه کارگردانی، به عنوان مدیر تماشاخانه سنگلج در حال فعالیت است.

تصویب آیین‌نامه تئاتر کودک و نوجوان گامی رو به جلوست

مقتدی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد ضرورت تدوین آیین‌نامه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، گفت:داشتن آیین‌نامه برای هر جشنواره‌ای و نه صرفا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حرکتی مثبت و رو به جلوست. آیین‌نامه‌ای که طبیعتا باید با بهره‌گیری از خردی جمعی نوشته شود و در معرض رای جمعی قرار گیرد.

وی ادامه داد: با تصویب چنین آیین‌نامه‌ای رعایت اصول اولیه‌ در دستور کار قرار می‌گیرد و فارغ از اینکه در چه دوره‌ای چه کسی دبیر باشد و چه نمایش‌هایی توسط چه کارگردان‌هایی اجرا شود، آن جشنواره صاحب اصولی مدون خواهد بود که همین مساله به ارتقای سطح استاندارد آن رویداد منتج می شود.

ظرفیت محدود اجراهای عمومی نمایش کودک 

مدیر پیشین تالار هنر درباره اینکه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان باید میزبان آثار منتخب اجرا شده در طول سال باشد و یا پذیرای نمایش هایی که ویژه این رویداد تولید می شوند، گفت: این مساله در مورد جشنواره‌های مختلف دو راهکار متفاوت را می‌طلبد و درست‌ترین راه به نظر من آن است که جشنواره، محلی برای دیده شدن بهترین اجراهای طول سال باشد و یک یا دو کار مهمان نیز به عنوان تولیدات تازه در آن رخداد حضور داشته باشند. این می‌تواند شکلی مناسب برای جشنواره‌ای مانند جشنواره تئاتر فجر باشد.

 

وی با تاکید بر آنکه اجرای این شیوه برای جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نمی تواند مفید باشد، یادآور شد: در مورد جشنواره تئاتر فجر، فارغ از سطح کیفی آثار؛ به لحاظ کمی شاهد به صحنه رفتن آثاری متعدد در طول سال هستیم و گروه‌های نمایشی فرصت‌های متعدد اجرایی در سالن‌های متفاوت را در اختیار دارند.

زمانی که در مورد تئاتر کودک و نوجوان صحبت می‌کنیم نباید فراموش کرد که در سطح شهر تهران تنها دو سالن حرفه‌ای برای اجرای نمایش‌های این حوزه وجود دارد. یکی سالن زیرمجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی یعنی تالار هنر و دیگری سالن زیر مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله.

 

این کارگردان و بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: در واقع گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان برای به صحنه بردن اثری در حد استاندارد تنها همین دو سالن را در اختیار دارند و باید از خود پرسید مگر این دو سالن در طول سال می‌توانند میزبان چند اثر نمایشی باشند؟! بنابراین نمی‌توانیم در انتخاب آثار برای حضور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تنها متکی به منتخب آثاری بود که در طول سال تجربه اجرای عمومی داشته اند؛ چرا که بسیاری از کارها به علت ظرفیت محدود این دو سالن نمی‌توانند در طول سال از فرصت اجرای عمومی برخوردار شوند.

به گفته مدیر پیشین مجموعه تئاترشهر؛ در مورد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، باید تمهیدی بینابینی در نظر گرفت و به طور مساوی هم میزبان نمایش‌هایی که در طول سال به صحنه رفته‌اند و هم میزبان تولیدات تازه بود.

آمادگی غیررقابتی برگزارکردن جشنواره‌ها در جامعه هنری وجود ندارد

مقتدی در پاسخ به اینکه رقابتی یا غیررقابتی بودن جشنواره، کدام یک می‌تواند زمینه‌ساز بستری سالم‌تر برای رشد و توسعه تئاتر کودک و نوجوان باشد، گفت: چه در تئاتر بزرگسال و چه در تئاتر کودک و نوجوان، به نظر می‌رسد در حال حاضر از بستری مناسب برای غیررقابتی برگزارکردن جشنواره‌ها برخوردار نیستیم و در واقع آمادگی غیررقابتی برگزارکردن جشنواره‌ها در جامعه هنری وجود ندارد.

معتقدم اعضای جامعه هنری‌مان حتی در سطح حرفه‌ای مایل به رقابتی برگزارشدن جشنواره هستند و بنابراین این آمادگی را میان هنرمندان و همکاران خود نمی‌بینم و این تمایل کماکان از طرف هنرمندان وجود دارد که جشنواره به شکل رقابتی برگزار شود.

حفظ مرکزیت برگزاری جشنواره، امری مهم است

کارگردان نمایش آنتراکت بی‌آنتراکت در پاسخ به این سوال که بهتر است جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به صورت چرخشی در شهرهای مختلف برگزار و در واقع، امکان میزبانی آن میان شهرهای مختلف تقسیم شود یا خیر؟ گفت: برگزاری جشنواره در یک مرکز اتفاق درست‌تری است. اما مراکز استان‌های مختلف می‌توانند به صورت اقماری میزبان بخشی از اجراها باشند و گمان می‌کنم این راه‌حلی مناسب باشد که مرکزیت همچنان در همدان حفظ شود اما مراکز استان‌های مختلف نیز مشارکت داده شوند. همدان اگرچه تا رسیدن با سطح ایده‌آل فاصله زیادی دارد اما از آمادگی میزبانی جشنواره برخوردار است.

 

لزوم ارتقای سطح کیفی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

مقتدی گفت: مهمترین آرزویم برای تئاتر کودک و نوجوان آن است که تا بیش از این دیر نشده کسانی که مسئولیتی در حوزه آموزش و پرورش دارند متوجه شوند که تئاتر باید یکی از دروس اصلی دانش‌آموزان ما باشد و امیدوارم توجه به اهمیت این موضوع بیش از این به تعویق نیفتد.

وی افزود: همچنین برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز آرزومندم که از لحاظ سطح کیفی به استاندارد بالاتری برسد تا در سال‌هایی نه چندان دور، همدان در ایام برگزاری جشنواره از حجم مسافرانی که فقط برای دیدن آثار جشنواره به آن شهر و استان سفر می‌کنند شگفت‌زده شود و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که جشنواره از لحاظ سطح استاندارد از آن‌چه اکنون هست بالاتر رود.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در شهر همدان در حال برگزاری است.




نظرات کاربران