در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر 8 اثر حاضر دربخش خردسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را معرفی می‌کند

دنیای رنگی رنگی

ایران تئاتر در سلسله گزارش هایی به تفکیک به معرفی آثار راه یافته در هر بخش از بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پرداخته است. در اولین گزارش از این مجموعه ۸ نمایش راه‌یافته به بخش خردسال جشنواره معرفی می شود.

 

 

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 16 تا 21 آبان 1398 به میزبانی شهر همدان در بخش های مختلفی به ارائه آثار نمایشی هنرمندان و فعالان تئاتر حوزه کودک و نوجوان خواهد پرداخت. بر این اساس در بخش خیابانی ۸ اثر، در بخش کودک ۸ اثر، در بخش نوجوان ۷ اثر و در بخش خردسال نیز ۸ اثر برای اجرا در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پذیرفته شده اند. در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز اسامی هفت نامزد اعلام شده که از این میان سه اثر به عنوان برگزیده معرفی خواهد شد. با نزدیک شدن به برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ایران تئاتر در سلسله گزارش هایی به تفکیک به معرفی آثار راه یافته در هر بخش از این رویداد می پردازد. در سومین گزارش از این مجموعه 8 نمایش راه‌یافته به بخش خردسال جشنواره معرفی می شود.

 

«پَر»

«پَر» می خواهد بداند که پر کدام پرنده است. بنابراین راهِ سفری طولانی در پیش می گیرد.

منوچهر اکبرلو نویسنده  و اکرم ابوالمعالی کارگردان این نمایش است.  همچنین مریم پناه نجات و مینا پناه نجات بازی دهنده و صدا پیشه واحمد پناه نجات طراح صحنه این نمایش است. طراحی و ساخت عروسک های این نمایش نیز بر عهده مینا پناه نجات بوده است.

اکرم ابوالمعالی نویسنده، کارگردان، پژوهشگر، مدرس تئاتر، متولد ۱۳۴۹و دارای تحصیلات کارشناسی ادبیات نمایشی است. سال 1370 فعالیت هنری خود را آغاز کرد. تولید بیش از ۴۰ اثر در کارنامه حرفه ای او به ثبت رسیده است. همچنین در فستیوال های ملی و بین المللی، شرکت داشته و جوایز متعددی را کسب کرده است. «تا آنجا که او به یادداشت»، عروسکها بخیل نیستند، قصه ات را خودت تمام کن، گمشده، حاکمی که دیگر حاکم نیست، کنسرت پچ پچه های پچ پچ، مقابله به مثل خام و آقای توییت، پَر و... از جمله آثارِ کارگردانی اوست. تدریس در حوزه بازیگری، کارگردانی، نمایش خلاق، طراحی صحنه، تربیت چندین نسل بازیگر تئاتری و سینمایی و... از دیگر فعالیت های این هنرمند است.

 

«دامن خیال انگیز من»

«دامن خیال انگیز من»  به نویسندگی و کارگردانی بهناز مهدی خواه داستان دختری را روایت می کند که در خاطراتش به خانه عمه پدرش در یک روستا برمی گردد و صبح، با صدای خروس بیدار می شود.

بهناز مهدی خواه طراحی و ساخت عروسک، بهناز مهدی خواه و مریم غلامی طراحی وساخت دکور، بهناز مهدی خواه، مریم غلامی و رضا ارجمند خواه طراحی سازه فلزی دامن و ساخت سازه فلزی دامن را نیز رضا ارجمند خواه بر عهده داشته اند.

موسیقی این اثراز آرش سُلگی است و شعرهای نمایش نیز سروده آزاده فرهنگیان است.

مریم غلامی  طراحی و دوخت لباس، رامین کحال زاده طراحی نور، مبینا افراسیابی دستیاری کارگردان، سمیرا انصافی منشی گری صحنه و سمیرا انصافی عکاسی این نمایش را بر عهده داشته اند.

بهناز مهدی‌خواه نویسنده، بازیگر و کارگردان، دارای تحصیلات کارشناسی ارشد از دانشکده سینما تئاتر(دانشگاه هنر تهران) است. او در جشنواره‌های تئاتر ایران و دیگر کشورهای جهان، حضوری گسترده داشته و جوایز متعددی را به دست آورده است. وی آثارش را در جشنواره جهانی عروسکی پراک (می 2006) فستیوال فنلاند (جون 2006) قره گز (نوامبر-2007) دوسالانه عروسکی پاریس- فرانسه (اکتبر 2006) المپیاد هند– اریسا (سپتامبر 2009) ایشارا دهلی نو، هند – (2012) puppet carnival بانکوک (نوامبر 2015) اسیتیج (سپتامبر 2016) Dzieci nada- وروتسواف لهستان (نوامبر2017) ایشارا دهلی نو (فوریه 2018) بورسا، ترکیه  (نوامبر2019 ) و... اجرا کرده است. «گل باقالی»، فرزند نمونه، یادگار این دیار، مبارک و عید نوروز، دامن خیال انگیز من و... برخی از آثارِ کارگردانی این هنرمند است. 

 

«دنیای رنگی رنگی»

«دنیای رنگی رنگی» داستان عمو نمایش و عروسک هایش را روایت می کند که برای اجرای تئاتر در حال رفتن به سوی سالن هستند و...

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی سمیه منجم کاری از گروه تئاتر همزاد لاهیجان است.  

امیر تنها بازیگر و عروسک گردان این نمایش است و محمد نیازی انتخاب موسیقی را بر عهده داشته است. معصومه حسینی دستیار کارگردان این نمایش است و طراحی، اجرای آکسسوار و عروسک را  سمیه منجم  و امیر تنها بر عهده داشته اند. طراح پوستر و بروشور نمایش نیز سمیه منجم است.

سمیه منجم نویسنده، کارگردان، طراح و دکورساز، متولد 1361 و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است. او فعالیت هنری خود را از سال 1384 آغاز کرد. بسیاری از کارهای وی در حوزه عروسکی و تکنیک سایه بوده است. طی سال های گذشته در جشنواره های ملی و بین المللی تئاتر، فعالیتی پررنگ داشته است. او برنده جوایزی از جمله؛ رتبه اول و تندیس بهترین نویسندگی (بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک) و... است. «کی از همه قوی‌تره؟»، دنیای رنگی رنکی و... برخی از آثارس در کِسوت کارگردان است. طراحی و ساخت عروسکهای «هفت خوان رستم»، «نور هشتم»، برگزاری نمایشگاه تایپوگرافی، هنرهای دست‌ساز، همکاری با صدا و سیما، تدریس هنر در مقطع ابتدایی و... برخی دیگر از فعالیتهای این هنرمند است.

 

«حیاط خانه ما»

روزی، گیلاس حیاط قدیمی تصمیم می گیرد که دیگر رنگ قرمز وجود نداشته باشد.

نمایش«حیاط خانه ما» برداشت آزاد از قصه ای به همین نام به کارگردانی وحید خسروی و تولید گروه تئاتر- فیلم مؤلف است.

امیرحسین انصافی بازیگر، آهنگساز و شاعر این نمایش است و طراحی و ساخت دکور را مژده زکریاپوربر عهده دارد.مرکز تئاترکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نیز تهیه کننده این اثر است.

وحید خسروی نویسنده، بازیگر و کارگردان متولد 1362 کرمانشاه و دارای تحصیلات کارشناسی مدیریت است. فعالیت هنری خود را از سال 1374 آغاز کرد. وی در رویدادهای ملی و بین المللی تئاتر، حضوری گسترده داشته است. او آثارش را در جشنواره های تئاتر فجر، خیابانی مریوان، عروسکی تهران مبارک، قصه گویی، هایفست ارمنستان، هفته دوستی روسیه و...اجرا کرده است. همچنین برنده جوایز متعددی از جمله؛ دیپلم افتخار نویسندگی، تندیس کارگردانی یا بازیگری بوده است. «قطره و دوستان»، جیگیلی، خنکای ختم خاطره، برگی از خاطراتش در بازیگری است. «او»، یخی که عاشق خورشید شد، شب پانزدهم، یک دختر یک سرباز، راز آفرینش، پسرصیاد، هفت بوکله، کارناوال عروسکهای مادر بزرگ و... برخی از آثار این هنرمند در کِسوت کارگردان تئاتر است.

 

«کودک و پرنده»

«کودک و پرنده» داستان پدربزرگی را روایت می کند که به کودک، هدیه ای می دهد و این هدیه بهانه ارتباط کودک با دوست جدیدش می شود.

«کودک و پرنده» نوشته مهدی حبیبی و به کارگردانی محمد محسنی تولید گروه قاصدک شهر ساوه از استان مرکزی است.

محسن اسماعیلی دستیاری کارگردان این نمایش را بر عهده دارد و مصطفی کولیوندی و هوراد حبیبی بازیگران این اثر هستند.

همچنین نرگس خاک کار صدا، مهدی حبیبی طراحی صحنه و لباس و ساخت عروسک، راضیه پاشایی طراحی پوستر و بروشورو حسین بنیاد روابط عمومی این نمایش را بر عهده دارند. محسن اسماعیلی و محمد علی اسدی نیز عکاسان این نمایش هستند.

محمد محسنی نویسنده، بازیگر، طراح و کارگردان، متولد 1365 و دارای تحصیلات کارشناسی حسابداری است. فعالیت هنری خود را در حوزه تئاتر از سال 1383 آغاز کرد. او در در هفت فستیوال خارجی بعنوان کارگردان و بازیگرحضور داشته است. همچنین در بسیاری از رویدادهای ملی و بین المللی تئاتر ایران شرکت کرده است. حضور در شش دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر بعنوان بازیگر، دو دوره جشنواره بین المللی کودک و نوجوان، پنج دوره از جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان و... از جمله فعالیت های این هنرمند است. نمایش هایی همچون؛ «شهر اسباب بازیها»، کودکستان رنگی، چهار راه کار، چهار گوشه این خاک، کودک و پرنده و... برخی از کارهایش در کِسوت نویسنده و کارگردان تئاتر است.

 

«مارمولک بد اَدا»

در نمایش «مارمولک بد اَدا» خاله عنکبوت برای هدیه عروسی دخترش یک قالی می بافد. اما یک مارمولک زشت می خواهد آن را بخرد.

«مارمولک بد اَدا» به نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی پگاه معصومی کاری از گروه هنری راسپینا از شهر همدان است.

فرزاد لباسی سرپرست گروه و مشاور کارگردان، و امید نوعی شاد دستیار کارگردان این نمایش است.  

بازیگری این نمایش را پگاه معصومی  و طراحی صحنه آن را فرزاد لباسی بر عهده دارند. فرزاد لباسی و علیرضا خسروی آهنگساز و علیرضا خسروی و مریم متینی نوازندگی موسیقی را بر عهده دارند.

یگانه عبدالمالکی  سازنده عروسک، پگاه معصومی طراح لباس، سید مهرداد کاووسی حسینی مدیر صحنه و پدرام معصومی طراح پوستر و بروشوراین نمایش هستند.

پگاه معصومی بازیگر، طراح و کارگردان، دارای تحصیلات کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه بوعلی و دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. او فعالیت هنری خود را از سال ١٣٨٧ آغاز کرد. حضور در ١٥ نمایش ویژه کودکان و نوجوانان به عنوان بازیگر، کارگردان، بازنویس، طراح لباس و... در کارنامه حرفه ای او دیده می شود. همچنین در ٨ مجموعه ی تلویزیونی، تله فیلم و فیلم کوتاه در حوزه صدا و سیمای استان همدان و تهران ایفای نقش داشته است. در رویدادهای تئاتر ایران از جمله؛ ٧ دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مقاومت تهران، سوره ماه، مهر کاشان، و... حضور داشته است. این هنرمند، برنده تندیس و دیپلم افتخار بازیگری زن از جشنواره منطقه ای طنز غرب کشور است.

 

«من یک نخود فرنگی متفاوتم»

همۀ نخود فرنگی ها به هم شبیه اند. اما یک نخود فرنگی نمی خواهد مثل دیگران باشد.

شکیبا مولوی نویسنده و کارگردان این نمایش است و مبینا احرار بازیگری این نمایش را بر عهده دارد.

مهتاب حیدری و شکیبا مولوی عروسک گردانان این اثر هستند. مصطفی دارابی و سعید حاجی حیدری صداپیشگان، مصطفی دارابی نوازنده، مهتاب حیدری طراحی و ساخت عروسک، شکیبا مولوی طراح صحنه و مبینا احرار طراح لباس این نمایش هستند.

شکیبا مولوی نویسنده، بازیگر و کارگردان، متولد بیست و چهارم اسفند ماه 1375تهران است. او تحصیلات کارشناسی کارگردانی تئاتر را در دانشکدۀ هنر و معماری به پایان برد. بازی در نمایش های «خروسک پریشان» به کارگردانی آرش شریف زاده، کلوچه های خدا (آرش شریف زاده) تماشاگران و تاریخ تمدن (مهدی فرشیدی سپهر) کوتی و موتی (نگین مهرانی) نفر پنجم (شراره طیار) و... برگی از خاطراتش در عرصه بازیگری است. همچنین در آثاری همچون؛ چشم اندازی از پل (عرفان پورمشکی) شبی از شبهای تهران (هما پریسان) و فیلم های کوتاه در کِسوت دستیار کارگردان، منشی صحنه یا طراح لباس حضور داشت. این هنرمند با نمایش «من یک نخود فرنگی متفاوتم» به بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک آمد.

 

«هرکسی توی دنیا یه شکل و رنگی داره»

پسر بچه ای دوستان خود را مسخره می کند. اما اتفاقات تازه ای برای او در راه است.

نمایش «هرکسی توی دنیا یه شکل و رنگی داره» به نویسندگی  و کارگردانی حامد ترابی کاری از گروه تئاتر صحنه ازاستان همدان است.

آراد ترابی طراح، رضا عباسی آهنگساز: محسن پورقاسمی سرپرست گروه، زهره جلیلی معز مشاور کارگردان و بهنام فراهانی دستیار کارگردان این نمایش هستند.

حامد ترابی و آراد ترابی ایفای نقش های این نمایش را بر عهده دارند و زهره جلیلی معز و راضیه پاشایی طراحی صحنه و ساخت عروسک های نمایش را بر عهده دارند.

حسین کسراییان و علی بخشایشی مدیران صحنه و فاطمه خوش مهر منشی صحنه نمایش هستند.

آوا عباسی و شایسته بخشایشی  نور و صدا، همچنین حمید ترابی ساخت دکور نمایش را بر عهده دارند. بهنام فراهانی عکاس این نمایش است و  محمد بنی اردلان، سبحان ترابی، پارسا صوفیان، نیکان ترابی، رایان ادیبی و رضا عباسی گروه نوازندگان این نمایش هستند.

حامد ترابی نویسنده، بازیگر و کارگردان، متولد1363و دارای تحصیلات کارشناسی ارتباطات است. سال 1379 فعالیت هنری خود را آغاز کرد. وی در بیش از 80 نمایش به عنوان بازیگر، کارگردان و عروسک‌گردان حضور داشته است. او شش دوره در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک شرکت کرده است. همچنین برنده جایزه اول بازیگری از جشنواره رضوی، هنرمند برگزیده اردیبهشت تئاتر ایران و... بوده است. بازی در نمایش های پنجه طلا، تیک تاک، موش و گربه، اتوبوس بابا رحیم، گلاب، خاک و خون و... در کارنامۀ حرفه‌ای او دیده می‌شود. «همبازی»، مبارک و عروس باران، کبوتر حرم، رویای برف و... برخی از آثار کارگردانی او ست. این هنرمند طراح و سازندۀ چندین عروسک نمادین برای جشنواره‌های فیلم و تئاتر کودک بوده است.

 




نظرات کاربران