در حال بارگذاری ...
سفر خاله سوسکه به همدان

تئاتر کودک به دنیای جدیدی از هیجان و تخیل نیاز دارد

کارگردان نمایش «خاله سوسکه» در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: داستان خاله سوسکه را به دلیل جذابیتی که می‌توانست برای کودکان ایجاد کند انتخاب و سعی کردیم تا به لحاظ موضوع اثر با مخاطب خردسال و کودک امروزی پیوند بیشتر و نزدیک‌تری داشته باشد.


به گزارش روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به نقل از خبرگزاری فارس ،امیر شیخ جبلی کارگردان نمایش «خاله سوسکه» در بخش کودک بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور پیدا کرده است. وی درباره این نمایش در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: این اثر نمایشی در فضایی خلاق روایتی از این قصه‌ کهن را با ساختاری فانتزی و شاد روایت می‌کند و ما تلاش کردیم تا در استفاده از شیوه اجرایی نیز ضمن توجه به مضمون و ساختار، نتیجه مطلوب‌تری داشته باشیم.

شیخ جبلی در خلاصه‌ای از نمایش توضیح داد: خاله سوسکه در سفری پرماجرا برای دیدار با عمو رمضون راهی همدان شده و در طول این مسیر پر پیچ و خم با گذر از دشت و برکه و جنگل با موجوداتی آشنا می‌شود. 

کارگردان نمایش «خاله سوسکه» درباره شعار جشنواره و نزدیکی این اثر با آن نیز توضیح داد: می‌توان گفت به دلیل جذابیتی که مضمون این اثر می‌توانست برای کودکان ایجاد کند قصه آن شکل و شیوه متفاوت تری به خود گرفته است. خاله سوسکه در مسیر سفر خود می‌بایست از دشت‌ها و برکه‌ها گذر کند و در همین پیچ و خم مسیر با موجودات مختلفی مانند قورباغه ها، عنکبوت ها، کلاغ ها و... مواجه و با آنها آشنا می‌شود.

وی درباره تاثیر نمایش‌های کودک اظهار کرد: این نمایش‌ها مستقیم و غیرمستقیم در رشد، خلاقیت و پرورش خردسال و کودک بسیار تاثیرگذار است. به کارگیری تکنیک‌های نمایشی که از عوامل شنیداری، دیداری، حسی و حرکتی در تدریس و تربیت بهره گرفته است نتایج مثبت و ماندگاری  در مسیر رشد ذهنی کودک خواهد داشت.

این کارگردان به حضور خردسالان در نمایش خود اشاره و بیان کرد: در اجرای این اثر حتی کودکان خردسال نیز حضور موثری روی صحنه دارند. خصوصا کودکانی که  با هدف افزایش اعتماد به نفس و سازگاری با محیط ورود کرده و به تدریج  با تکنیک ها نیز آشنا شده‌اند. 

شیخ جبلی درباره اهمیت و ضرورت تئاتر کودک نیز تصریح کرد: تئاتر کودکان قالب هنری جداگانه‌ای است که از حیث کیفیت کاملا با تئاتر بزرگسال متفاوت است، برای تولید تئاتر با کیفیت برای کودکان باید دنیای جدیدی از هیجان و تخیل را برای آنها بسازیم. استقبال مخاطبان از تئاتر کودک نیازمند ارتقای سطح کیفی آثار و توجه به ویژگی‌ها و پارامترهای خاص این گونه تئاتر است.

تئاتر کودک همان گره افکنی، تحول شخصیت و گره گشایی درام را دارد، ولی تفاوت عمده‌اش در جامعه هدفش است، باید دانست برای چه کسانی  و چگونه دست به آفرینش می‌زنیم که استفاده از قصه‌های قدیمی و کهن و امروزی نمودن آن یکی از رویکردها در این زمینه می‌تواند باشد.

وی در پایان درباره نظرش نسبت به جشنواره تئاتر کودک نیز گفت: من تجربه حضور در جشنواره‌های متعدد و همچنین تجربه حضور در دو دوره دیگر از این جشنواره را داشته ام. فکر می‌کنم جشنواره محلی برای تبادل و تجربه بوده و قاعدتا تاثیر چشمگیری در رشد شرکت کنندگان خواهد گذاشت.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد با شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» از 16 تا 21 آبان ماه 1398 برگزار می شود.




نظرات کاربران