در حال بارگذاری ...
در آستانه جشنواره بیست و ششم

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر کودک: نیازمند سیاست های درستی برای فرهنگ سازی تئاتر کودک هستیم

دبیر اجرایی بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک گفت: فرهنگ سازی تئاتر کودک تا این اندازه مهم است که بچه ها را در کنار پارک و شهربازی برای دیدن تئاتر هم ببریم.

به گزارش روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به نقل از خبرگزاری فارس، هر ساله با نزدیک شدن به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان مباحثی مبنی بر آسیب شناسی و بررسی تئاتر کودک در تهران و دیگر شهرها مطرح می شود، هر چند که درستش این است که در طول سال مباحث مختلف در این زمینه باز شود و آسیب شناسی صحیح از سوی مسئولان و کارشناسان این عرصه صورت بگیرد.

اما مسئله دیگر این است که تمرکز و دغدغه ای در عرصه رفع مشکلات جشنواره ای تئاتر کودک و همینطور مسائل تئاتر کودک در کشور وجود داشته باشد.

مهدی قلعه، عضو هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان و دبیر اجرایی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان که این روزها در تهیه و تدارک اجرای جشنواره هستند، در گفت وگو با فارس در این زمینه گفت: شاید بتوان اینطور گفت که بزرگترین رویداد کودک و نوجوان کشور همین جشنواره بین المللی تئاتر همدان باشد.

وی در ادامه افزود: هر ساله متقاضیان حضور در این جشنواره افزایش پیدا میکند و خوشبختانه امسال این درصد افزایشی بیست درصد بوده است. امسال ما در جشنواره 82 اثر کودک، 52 اثر نوجوان، 66 اثر خیابانی، 48 اثر خردسال و 57 اثر نمایشنامه نویسی داشتیم که خوشبختانه افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل نشان داده اند.

وی در پاسخ به این سوال که به نسبت افزایش کمی آثار جشنواره آیا کیفیت شرایط سخت افزاری جشنواره در همدان نیز ارتقاء پیدا کرده است، گفت: بهرحال در بخش های مختلف شرایط متفاوت است. ما براساس امکانات همدان برنامه ریزی میکنیم. مثلا ما امسال در بخش کودک می توانستیم تا 16 کار دیگر برگزیده را هم بیاوریم اما جشنواره فقط امکان شرکت هشت اثر دیگر را به ما داد این هم به خاطر شرایط برپایی جشنواره، سالن ها و امکانات مالی بود. پس میبینیم که همه این مسائل هنوز وجود دارد و ما با آن دست به گریبان هستیم.

قلعه اظهار داشت: سایر کارها در سطح کشور هم همینطور است و نیاز به سخت افزار و شرایط زیرساختی برای تئاتر کودک دارد.

وی با نپذیرفتن این امر که تعداد کارهایی که در تهران به صحنه برای کودکان می رود، اندک است، گفت: ما در بخش فرهنگسراها در تهران شاهد بیش از 12 تا 13 سالن در نقاط مختلف هستیم علاوه بر کانون پرورش فکری مرکز پارک لاله، سالن هایی چون وزرا، نیاوران و تالار هنر را نیز در اختیار داریم اما چون هیچ وقت نخواستیم اینها را تبلیغ کنیم و مورد توجه قرار دهیم شاید خیلی شناخته شده نباشند.

قلعه با بیان اینکه در شهرهای دیگری چون همدان هم الان شرایط برای اجرای تئاتر کودک خوب است منتها می بایست جشنواره ها به دیگر شهرها هم بروند، اظهار داشت: بنابراین به لحاظ امکاناتی هم باید شرایط برای اجراهای کودک در سراسر کشور آماده کنیم و این دست مرکز هنرهای نمایشی است.

 

*نمایشنامه نویسی ایرانی باید تقویت شود

دبیر اجرایی جشنواره با تأیید مشکلاتی در زمینه نمایشنامه نویسی تئاتر کودک گفت: من قبول دارم در این زمینه ضعف زیاد داریم، آثار بومی و جدید کم است بیشتر کارها خارجی هستند، باید به دنبال نمایشنامه نویسان خودمان باشیم که کارهای ایرانی تولید کنند و کمتر به سمت ترجمه بروند.

وی افزود: البته در عرصه کارگردانی و اجرا و تکنیک بچه‌های ما جلو هستند، خیلی از دوستان ما الان در جشنواره های خارج از ایران هم شرکت می‌کنند و از کارهایشان استقبال می‌شود.

قلعه درباره رشد تئاتر کودک در شهرستان ها توضیح داد: یک سیاست کلان باید به این امر رسیدگی کند،  مسئله  اصلی این است که فقط مشکل تئاتر کودک نیست، ما درباره تئاتر بزرگسال هم مشکل داریم. ولی الان شاهد هستیم که از زمانی جشنواره تئاتر کودک به همدان رفته ، در بیست سال اخیر رشد تئاتر کودک را در این شهر شاهد بودیم، باید راهکارهایی این چنینی هم برای ارتقای تئاتر دیگر شهرها داشته باشیم.

وی اظهار داشت: اداره کل هنرهای نمایشی وظیفه دارد در این عرصه ورود کند و سیاست های درستی را برنامه ریزی و تقویت کند، در شهرهای مختلف کارگاه برگزار کند یا جشنواره هار ا به دیگر شهرها ببرد و تولیدات را در استان ها و شهرها تقویت کند.

دبیراجرایی جشنواره اظهار داشت: باز به اعتقاد من شرایط برای تئاتر کودک فرهنگش ایجاد شده، حداقل در شهر تهران و همدان و برخی دیگر شهرها. یادمان باشد وقتی یک کودک می خواهند نمایش ببیند حتما خانواده هم همراه او هستند پس یک خانواده با هم نمایش کودک می بینند. می بایست شرایطی را ایجاد کنیم که به لحاظ سخت افزاری و نوع کار همه خانواده ترغیب به دیدن تئاتر شوند.

وی در ادامه افزود: حداقلش این است که به جای اینکه بچه ها فقط و حتما به پارک و شهربازی بروند یک تئاتر کودک و نوجوان هم ببیند و این فرهنگ برایشان ایجاد شود.

وی قبل تر هم درباره لزوم یک آیین نامه برای جشنواره تئاتر و نوجوان تأکید کرده بود و عنوان کرد: من باز هم میگویم چنین چیزی نیاز جشنواره تئاتر کودک است، که حدود اختیار دبیر و سایر اعضا مشخص باشد.




نظرات کاربران