در حال بارگذاری ...
کارگردان بخش مسابقه کودک

ترکیبی از تئاتر عروسکی ایران و فرانسه در جشنواره تئاتر کودک

کارگردان نمایش «مبارک و قالیچه پرنده» در جشنواره تئاتر کودک گفت: در این نمایش سعی کردم هم اصالت ایرانی را با تکنیک تئاتر خیمه شب بازی حفط کنم و هم ترکیبی از تئاتر عروسکی کاغذی فرانسه را داشته باشم.


 

 

 

به گزارش  روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به نقل ازخبرگزاری فارس، حامد زحمتکش کارگردان نمایش «مبارک و قالیچه پرنده» است که امسال در بخش کودک جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد.

وی درباره نمایش خود به خبرنگار فارس گفت: مفهوم اصلی نمایش ما تغییر است و ما برخی موضوعات را برای انتقال این مفهوم دستمایه قرار دادیم به طور مثال این تغییر به نوستالژی ها اشاره ای دارد، به اماکنی که کاملا از بین رفته است و یا به نوعی دچار تغییر شده‌اند.

وی اضافه کرد: تغییر بخشی از زندگی است، آدم ها تغییر می کنند و از خردسالی به کودکی و به نوجوانی می رسند و ما می توانیم براساس این طبیعت ذاتی خود،  تغییر کرده و شرایط جدید ایجاد کنیم.

این کارگردان درباره اینکه این نمایش چقدر برای بچه ها سوال و تفکر ایجاد می کند، اظهار کرد: ما نمایش می سازیم که علامت سوال ایجاد کنیم و این نمایش هم از این دست بود به طور مثال یکی از خانواده ها در بازخوردها بیان کرده بود که فرزندش بعد از دیدن نمایش گفته است که الان فهمیدم خدا هر کسی را برای کاری افریده است، نکته ای که شاید حتی در ذهن خود من در هنگام نگارش نمایش نبود.

وی اضافه کرد: با این حال بچه ها و حتی بزرگترها بعد از دیدن نمایش ذهن شان شروع می کند به کار کردن و سوالات مختلف برایشان ایجاد می شود. تغییر مفهومی است که ما گاهی از  یادمان می رود و شاید به دلیل روتین شدن و عادی شدن، این مفهوم، کارکرد خود را از دست می دهد. بخشی از سوالات بچه ها این است که چه زمانی بزرگ می شوند و یا وقتی بزرگ شدند چه کاره خواهند شد.

زحمتکش درباره ایده این نمایش نیز توضیح داد: ایده اولیه از کتاب درسی تعلیمات اجتماعی به ذهنم رسید که بخشی از آن به عنوان یک کار در منزل بود و از دانش آموز خواسته بود با خانواده به محله خود بروند و فهرستی از مشاغلی را بنویسید که کارکرد آنها تغییر کرده است.

این کارگردان درباره تکنیک نمایش نیز توضیح داد: من به دنبال تکنیکی بودم که براساس آن موضوعم را مطرح کنم و خیمه شب بازی به این دلیل که میراث این سرزمین است به عنوان تکنیک کارم انتخاب شد. خیمه شب بازی جزو نمایش های سنتی است اما در طول زمان تغییر شکل داده است و خیمه شب بازی ای که در دوره پهلوی اول و قاجار می دیدم با آنچه در سال 98 می بینیم خیلی فرق دارد. من هم خودم به این تکنیک، المان های دیگری اضافه کردم و از تئاتر عروسکی کاغذی که از فرانسه وارد شده است کمک گرفتم.

وی در پایان گفت: موضوع نمایش روی تکنیک کار تاثیر گذاشته است و به همین دلیل من تکنیک تئاتر عروسکی کاغذی فرانسه را با تکنیک تئاتر خیمه شب بازی که اصالتا ایرانی است ترکیب کردم و خواستم بخش دیالکتیک خیمه شب بازی را با  تئاتر عروسکی کاغذی و ماسک تصویر سازی کنم.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد با شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» از 16 تا 21 آبان ماه 1398 برگزار می‌شود.




نظرات کاربران