در حال بارگذاری ...
همگام با بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

پوپک عظیم‌پور: تئاتر کودک و نوجوان در ایران مظلوم و در عین حال شجاع است / هنر تئاتر یکی از بهترین راه‌های تعالی، آموزش و سرگرم‌سازی کودکان و نوجوانان است

پوپک عظیم‌پور معتقد است؛ تئاتر کودک و نوجوان در ایران مظلوم است و در عین حال شجاع و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به عنوان جوانی ۲۶ ساله تاکنون با شجاعتی وصف‌ناپذیر از پس گذر زمان برآمده است.

به گزارش  روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدانبه نقل از هنرآنلاین ، پوپک عظیم‌پور مدرس، مولف، مترجم، کارگردان و پژوهشگر حوزه آیین‌های سنتی و نمایش‌های عروسکی، در پاسخ به این سوال که با توجه به تلاش‌های سال گذشته کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در ارائه پیش‌نویس آیین‌نامه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به اداره‌کل هنرهای نمایشی، ضرورت تدوین آیین‌نامه و چشم‌انداز تصویب آن از منظر او چگونه است، گفت: سال گذشته دوستان‌مان در کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر پیش‌نویس این آیین‌نامه را به اداره‌کل هنرهای نمایشی ارائه دادند و هر کدام از اساتید و فعالان این عرصه نیز نظرات‌شان را در مورد آن اعلام کردند. این جشنواره به هر حال 26 دوره است که در حال برگزاری‌ست و شاید بتوان گفت با توجه به پیشینه‌اش یکی از بهترین جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان در جهان است و اگر آیین‌نامه‌ای برای آن تصویب و نهادینه شود چشم‌اندازی امیدوارکننده‌تر پدید خواهد آمد. به گونه‌ای که سیستماتیک‌تر از زمان حال و دقیق‌تر از وضعیت فعلی به تئاتر کودک و نوجوان نگاه شود و این نگاه نه محدود به زمان یک هفته‌ای برگزاری جشنواره که نگاهی متکثر در طول سال باشد و موجب رونق گرفتن بیشتر تئاتر کودک و نوجوان و تاثیر بیش از پیش آن بر مخاطب‌تان شود.

کارگردان نمایش "گنبد به دوش" در مورد این‌که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان باید میزبان بهترین نمایش‌هایی باشد که در طول سال روی صحنه رفته‌اند یا در مقام تهیه‌کننده به حمایت از تولیدات تازه بپردازد، گفت: این که جشنواره‌ای به بررسی تولیدات طول سال فعالان حوزه‌اش بپردازد از نظر من به استاندارد نزدیک‌تر است. چرا که گروه‌هایی در طول سال کارهایی تولید کرده‌اند و مخاطبینی داشته‌اند و اکنون در ویترین جشنواره مطبوع‌شان مجددا دیده و بعضا تقدیر می‌شوند. بسیاری از جشنواره‌های جهانی نیز به همین طریق عمل می‌کنند. هر چند گاهی کارهایی دانشجویی و آماتوری نیز در طول مدت زمانی کم، تولید می‌شوند و خوب است که جشنواره در قالب دسته‌بندی‌های مختلف و در بخشی جنبی امکان دیده شدن آن‌ها را نیز فراهم سازد؛ اما به شخصه موافق این شیوه‌ام که جشنواره باید فرصتی برای تشویق بهترین آثاری باشد که در طول سال روی صحنه رفته‌اند.   

مولف کتاب "فرهنگ عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی آیینی و سنتی ایران" در خصوص رقابتی بودن یا غیررقابتی بودن جشنواره و این‌که کدام یک از این دو زمینه‌ساز بستری سالم‌تر برای رشد و توسعه تئاتر کودک و نوجوان است نیز گفت: هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان هدایای‌شان را در طول سال از مخاطبین‌شان که به تماشای‌ نمایش‌شان می‌نشینند می‌گیرند و آن حضور و تشویقی است که از جانب مخاطبین اصلی و اصیل به آن‌ها داده می‌شود. من به شخصه دوست دارم جشنواره غیرقابتی باشد. چرا که وقتی مسئله رقابت پیش می‌آید، انتظاراتی شکل می‌گیرد و افراد به مقایسه خود با دیگران می‌پردازند که موجب ناراحتی‌ها و جبهه‌گیری‌هایی نیز خواهد شد. به نظرم همین که گروه‌ها در کنار هم گرد می‌آیند و جمعیتی به تماشای هنر آن‌ها می‌نشینند کفایت می‌کند هر چند می‌دانم ممکن است بعضی از نمایشگران تئاتر کودک و نوجوان، هنرمندان و همکارانم با نظر من موافق نباشند؛ اما به عقیده من هر چقدر جشنواره‌ها غیررقابتی‌تر باشند و به سمت تبادل اندیشه و تجربه حرکت کنند نشاط‌آورترند؛ چرا که رقابت کردن، آن هم در امری چون تئاتر توقعات، انتظارات و به تبع دلخوری‌ها و دل‌شکستگی‌هایی را پیش می‌آورد که شایسته دوستانی که برای مخاطب تئاتر کودک و نوجوان کار می‌کنند، نیست.

این عضو شورای انتخاب آثار تئاتر خردسال و مسابقه تئاتر خیابانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، در خصوص ضرورت ماندگاری دبیر جشنواره در جایگاهش برای دست‌یابی به اهدافی که در ذهن دارد هم توضیح داد: برخی از جشنواره‌های کلاسیک جهان ثابت کرده‌اند که ماندگاری دبیر جشنواره و متغیر بودن مشاورین، شوراهای انتخاب و داوری تاییدشده و دعوت‌شده توسط او، شیوه‌ای امتحان پس داده است. به نظرم برنامه‌ریزی برای یک فستیوال صرفا در یک دوره امکان‌پذیر نیست و تغییر مدام دبیر امکان ادامه پیدا کردن کاری را که دبیر پیشین در نظر داشته از میان می‌برد. در آن دسته از جشنواره‌های جهانی که من با آن‌ها آشنا هستم، ماندگاری دبیر منجر به نهادینه شدن اموری شده است که متولیان، نقاط ضعف و قوت‌شان را طی آزمون و خطا دریافته‌اند. به عقیده من باید به یک دبیر حداقل چند سال فرصت داد و نمی‌توان با تغییر مدام انتظار وقوع اتفاقاتی مثبت را داشت.

مولف کتاب "تکه و تکه‌چی: قاصدان بهار" در مورد برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان نیز گفت: من از ماندگاری جشنواره در یک شهر استقبال می‌کنم و معتقدم استان همدان از این پتانسیل برخوردار است که اگر روی آن سرمایه‌گذاری و تبلیغ شود علاوه بر این که سالیانه میزبان یک جشنواره بین‌المللی باشد تبدیل به یک قطب گردشگری هم بشود، هر چند هنوز نشده است. همان قدر که اصفهان در زمینه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان تبدیل به آیکونی فرهنگی شده است، همدان نیز می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری به قصد دیدن آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باشد. من در چند سال اخیر که افتخار همکاری با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را داشته‌ام شعف مردم برای حضور در سالن‌های تئاتر را به چشم دیده و دچار شگفتی شده‌ام و معتقدم بخشی از آن ناشی از حضور مستمر جشنواره در این شهر بوده که بر تربیت فرهنگی کودکان این شهر تاثیر گذاشته است. به عقیده من در مقابل ایده برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهرهای مختلف، می‌توان ایده نشان کردن هر کدام از شهرهای ایران را برای برگزاری رویدادی فرهنگی به شکل مستمر مطرح کرد.

مترجم کتاب "زیباشناسی عروسک" در پاسخ به این سوال که اگر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را جوانی 26 ساله در نظر بگیریم، جایگاه آن در حوزه تئاتر کودک و نوجوان ایران کجاست، توضیح داد: تئاتر کودک و نوجوان در ایران مظلوم است و در عین حال شجاع، می‌توانم بگویم این جوان 26 ساله با شجاعتی وصف‌ناپذیر از پس گذر زمان برآمده و در 26 سال گذشته ثابت کرده است که می‌تواند اتفاقاتی خوب را رقم بزند. همکاری من با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان از زمان دبیری شهرام کرمی آغاز شد و پس از آن ادامه پیدا کرد و هر بار از حضور در جشنواره لذت برده‌ام و معتقدم هر سال گامی رو به جلو برداشته است و اتفاقاتی خوب برای آن رخ خواهد داد اگر همه با هم همدل باشیم.

برنده مدالیوم انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر در سال 95، در پاسخ به آخرین سوال که آرزویش برای تئاتر کودک و نوجوان چیست، گفت: برای این جوان 26 ساله که در عین مظلومیت و معصومیت، سربلند و شجاعانه طی طریق می‌کند آرزو می‌کنم راهی که پیش رو دارد هموارتر و آسان‌تر شود و برایش گذر از سنگلاخ‌ها و دشواری‌ها را آرزومندم. هنر تئاتر یکی از بهترین راه‌های تعالی، آموزش و سرگرم‌سازی کودکان و نوجوانان است و امیدوارم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان که می‌کوشد برای کودکان ارجمند ایرانی فرهنگ‌سازی کند از حمایت اطرافیانش برخوردار باشد و با سربلندی به راه خود ادامه دهد.    

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد با شعار "کودک، تئاتر، طبیعت" از 16 تا 21 آبان ماه 1398 برگزار می‌شود.




نظرات کاربران