در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش هوشنگ لاک پشته:

هدف ما نشان دادن ارزش کمک به دیگران است

کارگردان نمایش «هوشنگ لاک پشته» در توضیح نمایش خود بیان کرد که همه عوامل آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و نمایش از ارزش‌هایی همچون کمک کردن به دیگران حرف می‌زند.

 

به گزارش روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به نقل از خبرگزاری ایلنا، الکا هدایت درباره نمایش «هوشنگ لاک پشته» خود توضیح داد: تمام عوامل این نمایش کودکان و نوجوانان هستند. بازیگران هم کودک هستند و طی نمایش ویدئوهایی هم پخش می‌شود که توسط نوجوانان و با کمک مربی و مدرس شان ساخته شده است.

وی در توضیح بیشتر ادامه داد: 12 کودک بازیگران ما هستند که مقطع سنی 6 تا 10 سال هستند و نوازنده‌ها هم بچه‌های نوجوان حدود 12 سال هستند که به صورت زنده نوازندگی می‌کنند. این بچه‌ها هنرجوهای آکادمی تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی بودند که یک سال با من و دیگر استادان این آکادمی، دوره‌های مختلف نمایشی را گذرانده‌اند و نتیجه کار نمایشی شد که در جشنواره اجرا می‌شود. مدرسین آن دوره عوامل کار هستند. من کارگردانی نمایش را برعهده دارم و مدرس ادبیات نویسنده نمایشنامه و مدرس موسیقی آهنگساز آن است و مدرس بیان و بدن نقش اصلی نمایش را در کنار بچه‌ها بازی می‌کند.

هدایت در خلاصه‌ای کوتاه از داستان نمایش اظهار کرد: داستان نمایش درباره لاک پشتی است که آدامسی به لاکش چسبیده است و چون خودش نمی‌تواند این آدامس را از پشت خود جدا کند مجبور می‌شود در دریا شنا کند و از موجودات دیگر کمک بگیرد.  

وی همچنین درباره مضمون نمایش عنوان کرد: مضمون نمایش درباره حمایت و حفاظت از محیط زیست و پرداختن به ارزش کمک کردن به دیگران است.

این مدرس تئاتر کودک درباره حضور خود در جشنواره تئاتر بین المللی کودک و نوجوان همدان اظهار کرد: این اولین بار است که در جشنواره همدان حضور دارم و حدود 15 سال است که به عنوان مدرس تئاتر با کودکان کار می‌کنم. پیش از این هم در جشنواره عروسکی مبارک تهران حضور داشته‌ام و همچنین در جشنواره مونولیو گروه لیو کار کرده‌ام.

هدایت در ادامه درباره حضور کودکان در تئاتر بیان کرد: رویکرد من و گروهم این است که بچه‌ها را به عنوان بازیگر پرورش ندهیم. کلاس‌های ما کلاس بازیگری نیست و نمایش فقط واسطه است تا بچه‌ها به واسطه آن مهارت‌های زندگی مهارت اجتماعی و کار گروهی را یاد بگیرند و با مفاهیم اخلاقی و انسانی و ارزش‌های مهم زندگی آشنا شوند.

وی اضافه کرد: گروه کنونی یک سال با ما زندگی کرده است و یک روز در هفته در یک دوره طولانی در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند و در کنار آن یاد گرفته‌اند چطور در کنار هم کار کنند، اعتماد به نفس داشته و بیان درستی داشته باشند.

هدایت در پایان درباره حضورش در جشنواره کودک و نوجوان اظهار کرد: از آنجا که جشنواره در همدان برگزار می‌شود دلیلی شد تا بخواهم در جشنواره شرکت کنم و شرایطی فراهم شود که مخاطبان و فعالان تئاتر در خارج از تهران نمونه‌ای از کار با کودکان را ببینند و بتوانم تاثیر مثبتی در این زمینه داشته باشم.  

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد با شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» از 16 تا 21 آبان ماه 1398 برگزار می‌شود.




نظرات کاربران