در حال بارگذاری ...

بهناز مهدی‌خواه: رشد تئاتر  کودک شهرستان‌ها کاملاً در جشنواره بیست و هفتم ملموس بود

بهناز مهدی‌خواه از رشد چشمگیر تئاتر شهرهای مختلف در این دوره خبر داد و گفت: خوشبختانه در این دوره کیفیت آثار شهرستان‌ها رشد بسیار خوبی داشت.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بهناز مهدی‌خواه، عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه شب‌بازی درباره برگزاری این رویداد گفت: قطعاً از برگزاری این جشنواره، انرژی خوب و مثبتی دارم، زیرا این رویداد برای من معنای خاصی دارد. در واقع جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، برای ما و همه هنرمندان یک اتفاق خوب و مطرح به شمار می‌رود، بنابراین همواره برای حضور در آن انگیزه داشته‌ام.

او افزود: برگزاری جشنواره بیست و هفتم، یک اتفاق مثبت است کما اینکه تمامی مسئولان مربوطه نیز سعی کردند که به بهترین شکل این رویداد را برگزار کنند و این مسائل با همدلی قابل حل است.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه شب‌بازی درباره ملاک‌های داوری آثار در این دوره از جشنواره، بیان کرد: خلاقیت در هر نوع کار نمایشی یک اولویت به شمار می‌رود، زیرا این یک استاندارد بین‌المللی است بنابراین بسیار خوشحالم که اعلام کنم، در بخش خیابانی آثار خوبی دیده‌ام. اغلب این آثار سطح متوسط رو به بالا داشتند و گروه‌ها از طراحی و ساخت عروسک تا اجرا، سعی کردند خلاقیت داشته باشند.

این کارگردان افزود: در آثار این دوره، برخلاف کارهایی که ایده ناب و خلاقانه دارند اما به سرانجام نمی‌رسند و اثر تبدیل به درام نمی‌شود، ایده اجرایی خوبی داشتند و به سرانجام مناسبی نیز دست پیدا کردند.

مهدی‌خواه ادامه داد: حتی در برخی از آثار خیابانی به حدی کیفیت وجود داشت که این آثار، امکان اجرای صحنه‌ای را نیز داشتند. همان‌طور که می‌دانید، اجرای محیطی بسیار سخت‌تر از سالن است، بنابراین استفاده هوشمندانه از مخاطب در اجرای محیطی یک عامل بسیار مهم به شمار می‌رود و در این دوره گروه‌هایی را داشتیم که از پس این بخش برآمده بودند. بدیهی است که جشنواره می‌تواند محل آزمون و خطای هنرمندان و گروه‌ها نیز باشد و ما نباید انتظار ایده‌آل بودن را داشته باشیم، زیرا با طرح نظرات و دیدگاه‌ها امکان تشویق آنان و افزایش تجربه و رشد در آنان ایجاد می‌شود.

او هدفمندی در برگزاری جشنواره را یک امر مهم خواند و گفت: اینکه یک جشنواره هدفمند برگزار شود، نکته بسیار مهمی است، زیرا مشخص شدن سمت و سوی چنین رویدادی در بدو امر، به گروه‌های شرکت‌کننده کمک می‌کند تا سردرگم نباشند و در انتخاب متن و کارگردانی درست عمل کنند.

عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه شب‌بازی ادامه داد: جشنواره با سابقه کودک و نوجوان همدان که بین‌المللی نیز هست، باید بر مبنای استانداردهای جهانی حرکت کند و باید شعار جشنواره مشخص و هدفمند باشد.

مهدی‌خواه افزود: خوشبختانه در این دوره کیفیت آثار شهرستان‌ها نیز رشد بسیار خوبی داشت تا جایی که امکان تشخیص کارهای استانی و تهرانی سخت بود. فکر می‌کنم یکی از علت‌های مهم این رشد و توسعه برگزاری هدفمند جشنواره است زیرا در این رویداد از ابتدا خلاقیت، شعار این رویداد بود، بنابراین ملاک‌های داوری نیز برای ارزیابی کاملاً روشن بود.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.

 

 




نظرات کاربران