در حال بارگذاری ...
با تجلیل از رضا بابک؛

قرن دوم تاتر کودک و نوجوان آغاز شد

حمایت از رضا بابک ، چاپ و اجرای نمایشنامه های اوست

 

به گزارش روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تاتر کودک و نوجوان همدان، مراسم تجلیل از تلاش های رضا بابک در حوزه تاتر کودک و نوجوان توسط کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در سینما کانون همدان برگزار شد.

 

این مراسم با حضور هنرمندان و مسئولانی چون احترام برومند، قطب الدین صادقی، جواد انصافی، اصغر همت، بهزاد فراهانی، حسن زارعی، آناهیتا غنی زاده، هما جدیکار، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد همدان، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تاتر و...برگزار شد.

 

روشنک کریمی در ابتدای برنامه از حسین محب اهری یاد کرد و گفت: امشب

دومین مجله مکتوب توکا رونمایی می شود. کانون تاتر کودک و نوجوان حدود ۵۰ مجله شفاهی توکا را با همکاری تالار هنر و کانون پرورش فکری برگزار کرده است. اولین مجله مکتوب توکا چند سال پیش چاپ شد و امسال دومین مجله به چاپ رسبد.

 

وی سپس از مهدی قلعه رییس هیات مدیره کانون تاتر کودک و نوجوان خانه تاتر دعوت کرد روی صحنه بیاید و او در سخنانی گفت: دومین مجله توکا در حوزه خردسالان است. ما در کانون تاتر کودک و نوجوان خانه تاتر در ۱۲ سال گذشته تلاش کردیم به شکل علمی فضایی تخصصی رقم بزنیم.

کارگاه هایی را برگزار کردیم و مجله توکا که شنبه های اخر هر ماه برگزار می شود به یک موضوع تخصصی پرداخت، این مجله هم شامل ان کارگاه های شفاهی است.

وی اضافه کرد: ما این مجلات را به صورت فصلنامه چاپ می کنیم فصل بعدی این محله درباره تاتر کودک و فصل بعدی هم درباره تاتر سیار است. تشکری ویژه به دلیل مشارکت کانون پرورش فکری در چاپ مجله دارم که بخشی از هزینه ها را ما پرداخت می کنیم و بخشی از هزینه ها هم توسط کانون پرورشی پرداخت می شود.

در ادامه احترام برومند، قطب الدین صادقی، بهزاد فراهانی، اصغر همت، داوود کیانیان، شهرام گیل ابادی، مریم کاظمی، احمدرضا احسانی، هما جدیکار، شهرام کرمی، امیر مشهدی عباس، مجید قناد برای رونمایی از کتاب روی صحنه رفتند.

 

شهرام گیل آبادی با اشاره به رونمایی از این مجله بیان کرد: دوستان بدون چشمداشت و با عشق و دغدغه این کار را انجام می دهند و هیچ هزینه ای بابت این کارهای علمی صرف نمی شود متاسفم که در جاهایی اینقدر هزینه های انباشته وجود دارد که به کار دولتی مشهور می شوند اما در بخش هایی که دوستان با عشق خود بنا می کنند حتی لذت ورق زدن از همه چیز بالاتر است.

 

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز  اظهار کرد: از همه کسانیکه برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند و همچنین از میزبانان ما در همدان تشکر می کنم که کمک کردند این رویداد بین المللی برگزار شود. اتفاق خوبی امشب رخ داد و آن انتشار یک اثر مکتوب است. ما در شرایط فعلی نیاز به توجه به حوزه علمی داریم بخصوص در تاتر کودک و نوجوان. در پیام اقای قناد امده بود که تاتر کودک و نوجوان جزو دشوارترین گونه هاست و واقعا همینطور است.

وی اضافه کرد: تاتر کودک یک پایه مبتنی بر خلاقیت فردی دارد که مراحل افرینشگری در ان مبتنی بر اصول علمی و پرورشی است. طی دو دهه گذشته اثار مکتوب خوبی داشتیم که یکی از انها همین توکا است.

بهزاد فراهانی نیز در سخنانی عنوان کرد:  استان همدان هنوز خانه تاتر را تدارک ندیده درحالیکه نه امروز که فرداها به درد خواهد خورد از همه بچه های ارتیست می خواهم استین بالا بزنند و این خانه را تشکیل دهند. ما هم کمک می کنیم ایشالا سال اینده نهاد خانه تاتر راه بیفتد و اساسنامه آن تدوین شد.

 

احسانی مدیرکل ارشاد سخنران بعدی بود که تصریح کرد: امیدوارم در جشنواره های آتی هم شما را ببینیم. رونمایی از یک منبع و اندیشه مکتوب جای تقدیر و قدردانی دارد. در حوزه تاتر خلا اثار مکتوب به شدت حس می شود چه در بخش ترجمه اثار خارجی و چه در اثار داخلی و خوشحالیم که چنین مجوعه ای رونمایی می شود.

 

سپس جواد انصافی روی استیج آمد و با اشاره به اینکه قرار است رضا بابک تجلیل شود برنامه ای نمایشی برایش تدارک دید.

 

سپس داوود کیانیان درباره بابک و دستاوردهای کاری او گفت: اگر تاریخ تاتر کودک و نوجوانان را در نظر بگیریم و نمایش هایی که توسط باغچه بان برای بچه ها اجرا شد امشب صدمین سال تاتر کودک و نوجوان است پس اغاز قرن دوم تاتر کودک را با حضور بابک تبریک می گویم.

وی اضافه کرد: سیری که تاتر کودک طی کرده عجیب است بعد از جبار باغچه بان که تاتر را با کودکان کار کرد این پروسه به نوشین می رسد او پرنده ابی را کار کرد تاتری که برای همه مردم است اما کودکان و نوجوانان بیشتر لذت می برند چراغ این حوزه از تاتر گاه خاموش می شود تا میرسد به بیژن مفید و نمایشی که باز هم کودکان را بسیار جذب می کند.

این کارگردان پیشکسوت تاتر عنوان کرد: ۵۰ سال می گذرد تا اینکه حادثه عظیمی در مرکز تولید تاتر کانون پرورش فکری رخ می دهد. من ان زمان نوجوانی بودم که از مشهد به تهران می امدم و فکر می کردم که آیا می توان با تاتری های آن زمان هم صحبت شوم و امروز به یکی از بزرگترین ارزوهای خود رسیده ام.

 

کیانیان اضافه کرد: بابک در سال ۵۱ اولین گروه تاتر حرفه ای تاتر برای کودکان و نوجوانان را پایه گذاری کرد.

 

وی با اشاره به راه اندازی تله تاتر کودک و نوجوان توسط بابک در تلویزیون تصریح کرد: تلویزیون که اکنون برای بچه ها تاتر ندارد اما او در دهه ۵۰ می نوشته، کارگردانی و بازی می کرده است. او فقط بازیگر و کارگردان در تاتر و تلویزیون و سینما نیست او شاعر است او نقاشی چیره دستی است.

 

این نویسنده با اشاره به نمایشنامه های بابک عنوان کرد: چقدر باید نمایشنامه ها در خانه بماند و اجرا و چاپ نشود. یاد باغچه بان می افتم که سال ۱۳۰۷ نمایشنامه هایش را خودش به چاپ رساند. بهترین تجلیل از بابک عزیز حمایتی است که بتواند نمایشنامه هایش را چاپ کند نه اینکه ۱۰ سال در سکوت به سر برد.

 

بابک نیز در ادامه گفت: خود کیانیان کارهای بزرگی کرده است مخصوصا در حوزه نمایش خلاق و اصلا خانواده کیانیان ها، بزرگ و هنرمند است.

 

این بازیگر و کارگردان پیشکسوت تاتر با اشاره به یک هشدار عنوان کرد: تاتر دارد از خانواده خالی می شود تهران را ببینید فقط در تسخیر جوان هاست مثل کافه ها. من احساس خطر می کنم چون میبینم پیش از این خانواده ها به تاترهای سمندریان و تماشاخانه سنگلج می رفتند و کارها را خانوادگی می دیدند. من درد دلم را می گویم تاترهایی کار کنیم که خانواده ببیند سینما هم با همین خطر مواجه است که خانواده پای آن نمی نشیند.

وی با اشاره به کمدی در نمایش نیز گفت: الان گاهی تماشاگرها از خنده دیگران به خنده می افتند اما آن زمان در تاتر شلیک خنده می شد و ۴۰۰ نفر با هم می خندیدند. ارزوهای خوب دارم و امیدوارم اتفاقات خوب رخ دهد.

 

این بازیگر تاتر و تلویزیون با اشاره به تاترهای کودک و نوجوان نیز تاکید کرد: بچه ها را دست کم نگیرید بچه ها انسان هستند و کارها ذره ای باید زبان کودکی داشته باشد وگرنه هر از مفهومی می توان برای انها درباره مرگ، عشق، همبستگی و... حرف زد و اینگونه نباشد که در نمایش های کودک فقط شلوغ کاری کنید.

سپس احسانی و قناد برای تجلیل از بابک روی صحنه رفتند.

 

کریمی در ادامه متن پیام پروانه باغچه بان را در این مراسم خواند.

 

بعد از آن شهرام گیل آبادی روی صحنه رفت و بیان کرد: اکنون یک نیاز اجتماعی داریم برای بازتعریف هنر پویایی مثل تاتر که اگر بتوان ارزش های ان را بیان کرد می توان نقش ان را در توسعه اجتماعی تبیین کرد. در این صورت با خانواده ای ارجمند مواجه خواهیم شد.

 

وی ادامه داد: اگر امروزه وارد موزه هایی  مثل بریتیش میوزیوم و لوور شده و می بینیم بچه هایی دور یک موزه جمع شده اند و روایت های بزرگ و تاریخی برایشان بیان می شود به دلیل تاثیری است که آنها به اهمیتش پی برده اند.

گیل آبادی عنوان کرد: در تحقیقی که در دانشگاه پرینستون رخ داد نشان داد تاتر هنری مالتی مدیاست که فرایندی است اگاهی دهنده و یک نظام به هم پیوسته برای رسیدن به یک هدف است.  ما از تاتر برای فضای اموزشی خود استفاده نمی کنیم در حالیکه وقتی تاتر را در کنار کودک و نوجوان می اوریم یک کوبرندینگ را تولید کردیم یعنی برند افزوده که می تواند در فرایند اموزشی به توسعه فکری جامعه ما کمک می کند.

 

وی تصریح کرد: تاتر می تواند در ارتباطات اجتماعی، اقتصاد، سیاست و ... توسعه ایجاد کند. تاتر یک نظام ارتباطی است که در ان اجزا بر هم کنش و واکنش دارند تا به یک هدف برسند و ان هدف می تواند توسعه فکری جامعه باشد. اگر روی تاتر سرمایه گذاری نکنیم تاتر ضرر نمی کند چون تاتر به میرایی نمی رسد اندیشه های بسته است که به میرایی می رسد.

 

در بخش دیگر این مراسم مجید قناد دبیر جشنواره پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: از شهرام کرمی و دیگر بزرگان ممنونم که به من اطمینان کردند. برنامه خوبی بود فقط خواستم بگویم امروز کاری انجام دادیم و مرا خیلی راضی کرد. بسیاری از بچه ها در بیمارستان بودند و از احسانی ممنونم که برنامه ای ترتیب داد تا به بیمارستان برویم و از آنها هم سر بزنیم.

 

وی با اشاره به صحنه سالن گفت: این صحنه در ۲۶ دوره حرف های زیادی داشته و خیلی ها روی آن رفته اند که اکنون در کنار ما نیستند. من به سهم خود از عزیزانی که برای تاتر و کشور ما زحمت کشیدند تشکر می کنیم.

 

قناد سپس از احترام برومند، بهزاد فراهانی، داوود کیانیان و رضا بابک دعوت کرد تا از آنها تقدیر شود.

 

بهزاد فراهانی نیز در ادامه با اشاره به تجلیل از بابک عنوان کرد: بابک یکی از بزرگترین هنرمندان دهه ۴۰ بود و کمتر کسی توان داشت در مقابل او چنین هنری داشته باشد. دهه ۴۰ دهه رنسانس تاتر ایران است او ابرمردی است که در صحنه های کودک و نوجوان و دیگر صحنه ها خوش درخشیده است و ما از او اخلاق یاد گرفتیم و لبخندی که از یک هنرمند بی نیاز از هر حاکمیتی برمی اید.

 

کیانیان نیز خطاب به هنرمندان گروه های نمایشی بیان کرد: چرا شهرستان ها انجمن تاتر کودک و نوجوان ندارند شما از سراسر ایران امدید انجمن شهر خود را تشکیل دهید تا انجمن خود را راه نیندازید صدای شما به جایی نمی رسد.

این مراسم با اجرای گروه موسیقی همدان به پایان رسید و هولدینگ بهشهر که حامی مالی جشنواره است هدایایی را به برخی از هنرمندات پیشکسوت جشنواره تاتر کودک و نوجوان همدان اهدا کرد.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در همدان برگزار شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران