در حال بارگذاری ...
روایت حامد زحمتکش از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

حتی یک تماشاخانه به جشنواره اضافه نشده است / سیستم تلویزیون محبوب کشی است

حامد زحمتکش گفت: جشنواره همدان بیشتر جنبه فستیوال و مهمانی دارد و من عنوان جشنواره بر آن نمی‌گذارم، بلکه فکر می‌کنم این گردهمایی هرسال به واسطه چند روز می‌تواند این‌گونه نمایشی را زنده نگه دارد.

 

به گزارش روابط عمومی بیستو ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان  به نقل از هنرآنلاین

نمایش "مبارک و قالیچه پرنده" به نویسندگی و کارگردانی حامد زحمتکش در بخش کودک بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان روی صحنه رفته است. این اثر از آثار تولیدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است.

حامد زحمتکش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان چقدر توانسته است جریان‌سازی کند، بیان کرد: از نظر من جشنواره همدان بیشتر جنبه فستیوال و مهمانی دارد و من عنوان جشنواره بر آن نمی‌گذارم، بلکه فکر می‌کنم این گردهمایی هرسال به واسطه چند روز می‌تواند این‌گونه نمایشی را زنده نگه دارد. 

این کارگردان همچنین درباره فضای رقابتی و غیررقابتی جشنواره عنوان کرد: جشنواره برای بچه‌هایی که در این حوزه فعال‌اند به یک انگیزه تبدیل شده است. من دوستانی دارم که سه دهه از عمرشان گذشته و بالای یک دهه در حوزه تئاتر کودک و نوجوان هستند و همچنان دغدغه جایزه دارند. آنها بیشتر به این فکر می‌کنند که در طول سال چگونه کار کنند تا جایزه بگیرند نه اینکه تماشاگر نمایش‌شان را دوست داشته باشد که این نگاه صد در صد منفی است. جشنواره رقابتی انگیزه منفی ایجاد می‌کند و ماجراها و حواشی دارد که باعث می‌شود عده‌ای همیشه سوال داشته باشند که چرا به آنها جایزه تعلق نگرفته است. 

او در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هنوز متولی ندارد که نیازسنجی‌های لازم در این حوزه را بررسی کند؟ اظهار کرد: حدود چهار یا پنج سال پیش نکته‌ای مطرح شد که خانه تئاتر کودک و نوجوان در همدان به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره باشد ولی در حد ایده مسکوت ماند. این طرح مسئله که یک خانه تئاتر کودک و نوجوان تاسیس شود، ایجاد شد اما دیگر اتفاقی نیفتاد. اداره کل هنرهای نمایشی اکنون متولی جشنواره است و نهادهای دیگری هم هستند که فکر می‌کنند به عنوان متولی موثر هستند؛ مثلا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید من به عنوان قدیمی‌ترین نهاد فعال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت داشته‌ام و یا همدان که فکر می‌کند سهم دارد؛ کافی است مطرح شود جشنواره دوره‌ای در شهرهای دیگر برگزار شود و همدان احتمالا اجازه نخواهد داد.

زحمتکش درباره اینکه جشنواره همدان به چه امکاناتی لازم است مجهز شود؟ اظهار کرد: من ۴ سال است که به جشنواره می‌آیم. در این شهر یک تماشاخانه مدرن ساخته شده است ولی برای شهرداری است و تا به حال برای جشنواره از آن استفاده نشده است. سالن‌ها هر سال همان است که بود و تغییری ندارد حتی مشکل پرژکتور و بالابر دارد و من در بیشتر مواقع تجهیزات لازم را از تهران آورده‌ام. 

زحمتکش در ادامه همکاری با تلویزیون و اینکه چرا برنامه‌ای در آن ندارد اظهار کرد: دو سال است با تلویزیون کار نمی‌کنم چون سیستم آن سیستم محبوب‌کشی است و عمده فعالیتش تحقیر است. این تحقیر از اینکه حق و حقوقت را به اندازه ندهند تا بی‌احترامی به شما را شامل می‌شود. 

او ادامه داد: هدف من از کار، کودکی کردن است و به نفع کودکی کار می‌کنم. در اجرای عموم و جشنواره هم همین هدف را دنبال می‌کنم و یک مجموعه تلویزیونی آنقدر اهمیت ندارد که خود کودکی اهمیت دارد. 

زحمتکش در پایان در بیان آرزوی خود برای تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: آرزو دارم تئاتر کودک و نوجوان به اندازه بشکه‌های نفت که در روز تولید می‌شود اهمیت پیدا کند و تئاتر کودک دغدغه شود چون سرزمین ما به واسطه بچه‌ها به جایی می‌رسد و اگر کاری نکنیم، معلوم نیست یک نسل دیگر پشت سر ما چه می‌گویند.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان‌ماه با شعار "تئاتر، کودک، طبیعت" در همدان برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران