در حال بارگذاری ...
در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

داوود کیانیان: رقابت در جشنواره تئاتر کودک، آنها را از هم دور می‌کند

پیشکسوت حوزه تئاتر کودک و نوجوان در جریان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر این باور است که رقابت در جشنواره‌ها موجب دور شدن کودکان از یکدیگر می‌شود.

 

  •  
  •  
 

به گزارش روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به نقل از خبرگزاری تسنیم، داوود کیانیان نویسنده و کارگردان تئاتر درباره ضرورت راه‌اندازی رشته تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه بیان کرد: در اینکه راه‌اندازی چنین رشته‌ای ضرورت دارد هیچ شکی نیست چون حدود 100 سال است که در کشور ما در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌شود و 10ها گروه حرفه‌ای هستند که در این زمینه کار می‌کنند؛ فعالیت‌های متنوعی هم در مدارس، کانون پرورش فکری، حوزه هنری و... دارند که بسیار گسترده است و لازم است که علاقه‌مندان این حوزه در دانشگاه بتوانند این رشته را به صورت آکادمیک مطالعه کنند.

 

وی افزود: باید دنبال این پرسش بود که چرا با اینکه همه موافق راه‌اندازی این رشته‌اند و ضرورت آن را می‌دانند اما هنوز اتفاقی صورت نگرفته است. فکر می‌کنم حدود 10 سال پیش به پیشنهاد دانشگاه تهران و با تلاش خانم هما جدّیکار سمیناری برگزار و این مسأله به صورت جدی مطرح شد. برخی از مسئولان دانشگاه به دنبال این بودند که طرح درس‌ها نوشته شود و جلسات زیادی تشکیل شد و حتی بر سر اینکه این رشته از کارشناسی شروع شود یا ارشد بحث کردند. خود من فکر می‌کنم بهتر است که این رشته از کارشناسی راه‌اندازی شود چون هم به صورت پایه است و هم می‌تواند کارهای عملی آن بیشتر باشد و در مقطع کارشناسی‌ارشد هم بخش تئوری و پژوهشی آن غالب خواهد بود.

کیانیان با اشاره به اینکه در راه‌اندازی این رشته بیشتر شعار داده شده است تا اینکه به صورت عملی اتفاق بیفتد، عنوان کرد: شاید از طریق مؤسسات غیرانتقاعی و علمی کاربردی سریع‌تر بتوان این پروسه را پیگیری و زودتر این اتفاق را محقق کرد. 

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به مدل رقابتی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: من امسال مقاله‌ای نوشتم که امیدوارم طی برگزاری جشنواره به چاپ برسد و عرضه شود و در آن اشاره کردم که شخصاً با رقابتی بودن جشنواره موافق نیستم به ویژه در زمینه کودک و خردسال که بیشتر بدآموزی دارد. البته رقابت در بخش بزرگسال می‌تواند رخ دهد همانطور که در جشنواره‌ها شاهد هستیم؛ اما بهتر است در جشنواره‌ای که برای کودکان و نوجوانان است این مدل از رقابت نباشد. برای بچه‌ها جمع‌گرایی و دور شدن از فردگرایی، آموزش و تربیت یا لذت بردن از کار مهم است که در کارهای رقابتی چنین فضایی کمتر دیده می‌شود و بچه‌ها را از یکدیگر دور می‌کند.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگر درباره موقعیت فعلی جشنواره در این سال‌ها بیان کرد: طی این 26 دوره‌ای که جشنواره برگزار شده و همین که به اینجا رسیده است خودش ارزش است؛ اما کار هنری توقف نمی‌شناسد و باید همیشه اتفاقاتی نو به رویدادها اضافه کرد.

کیانیان درباره ضرورت تدوین آیین‌نامه برای جشنواره‌ها اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نداشتن آیین‌نامه است و جشنواره‌ای که آیین‌نامه ندارد، یعنی بداهه پیش می‌رود. هر دبیری می‌آید همه اتفاقات را تغییر می‌دهد و خوشحالم که برای این جشنواره پیش‌نویس نوشته شده است. تمام جشنواره‌های جهانی در زمینه‌های هنری آیین‌نامه دارند و دبیر جشنواره‌ها بر اساس آیین‌نامه جشنواره را برگزار می‌کنند.

وی در پایان درباره ثبات جشنواره در همدان عنوان کرد: باید ابتدا این پرسش را از خود پرسید که چند کودک و نوجوان در قالب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه می‌روند و یا چند نفر مخاطب نمایش‌های این جشنواره قرار می‌گیرند. اگر فرض این باشد که این جشنواره حدود چند هزار مخاطب داشته باشد در مقابل چندین میلیون کودک و نوجوان ایرانی در سراسر کشور رقمی نیست. من شخصاً امیدوارم جشنواره‌ها برای همه کودکان و نوجوانان ایران باشد تا افراد بیشتری تئاتر ببینند و مخاطب آثار قرار بگیرند.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 16 تا 21 آبان به دبیری مجید قناد در همدان در حال برگزاری است.

 




نظرات کاربران