در حال بارگذاری ...

مریم سعادت: تاثیرات جشنواره بر حوزه تئاتر کودک و نوجوان کشور خوب اما ایده‌آل نیست

داور بخش کودک بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان معتقد است، وظیفه فعالان عرصه تئاتر کودک تولید برنامه‌های جذاب برای نسل جدید است.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مریم سعادت با اشاره به اینکه در این جشنواره‌ علاقمندان حوزه تئاتر کودک حضور دارند، افزود: معمولا نمایش‌های شاخص که در سراسر سال اجراهای خوبی دارند در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: فعالان تئاتر کودک که طی چندین سال اعتبار برای خود کسب کرده‌اند در این رویداد حضور دارند و در بین جوان‌ترها نیز هنرمندانی هستند که تعدادی از کارهای کودک تلویزیون و سینما به وسیله آن‌ها شکل می‌گیرد.

سعادت با بیان اینکه تاثیرات جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر حوزه تئاتر کودک کشور خوب، اما ایده‌آل نبوده است، تصریح کرد: تاثیرگذاری جشنواره می‌بایست خیلی بهتر و بیشتر از آنچه که هست باشد که البته مقصر این اتفاق تنها جشنواره نیست. 

وی در ادامه تاکید کرد: فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان باید در سالن‌های استاندارد و خوب اجرا داشته باشند در حالی که معمولا این سالن‌ها را به گروه‌های کودک نمی‌دهند و این شرایط باعث افت توان کار آن‌ها می‌شود. 

این فعال حوزه تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه حمایت شدن تئاتر کودک فقط با برگزاری یک جشنواره محقق نمی‌شود، اظهار کرد: نمایش‌های کودک و نوجوان، به ویژه کارهای برگزیده جشنواره باید حمایت جدی شوند که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

سعادت با اشاره به وقفه دو ساله برگزاری جشنواره به دلیل شیوع کرونا، بیان کرد: همانطور که به سریال‌سازی و کار کودک در تلویزیون نیاز داریم، به تئاتر کودک هم نیازمندیم، من به عنوان فعال این حوزه هر زمان از جلوی تئاترشهر و تالار وحدت می‌گذشتم با دیدن چراغ‌های خاموش آنجا دلم می‌گرفت. 

وی با اشاره به اینکه خلاء تعطیلی فعالیت‌های هنری در دو سال گذشته احساس شد، گفت: بعضی معتقدند در شرایط فعلی تئاتر ضرورتی ندارد، اما باید به این باور برسیم که حال مردم با فعالیت‌های هنری مانند تئاتر بهتر می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: با تماشای تئاتر، حال ما و بچه‌های‌مان خوب می‌شود و یک خانواده به آرامش نسبی می‌رسد، بنابراین نباید این موضوع را دست کم بگیریم.

سعادت با بیان اینکه کار کودک تنها یک خاله و یک عروسک نیست، مطرح کرد: بچه‌ها دیگر جذب این آثار نمی‌شوند، چراکه به اندازه کافی جذاب نیستند. کودکان با برخی از افراد ارتباط برقرار می‌کنند و با بعضی‌ها نه، بنابراین وظیفه فعالان عرصه تئاتر کودک تولید برنامه‌های جذاب برای نسل جدید است.

وی با اشاره به اینکه کار درست و غیر درست را باید درعمل به بچه‌ها یاد دهیم، عنوان کرد: امیدواریم حالا که جشنواره کودک دوباره آغاز به کار کرده، مسئولین به خاطر آینده بچه‌ها، این حوزه را بیشتر جدی بگیرند و امکان اجرا در طول سال برای فعالان این حوزه فراهم شود.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند
آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند

با شادپیمایی عروسک‌ها، حرکت خودروی موزیکال و تریلی سیار تئاتر و اجرای برنامه توسط هنرمندان سرشناس تلویزیون، زنگ آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان (استان یزد) نواخته شد.

|

نظرات کاربران