در حال بارگذاری ...

سید مهرداد کاوسی حسینی: نمایش «شهر کوچولوترها» مشکلات اجتماعی کوتاه قامتان را بررسی می‌کند

سید مهرداد کاوسی حسینی کارگردان نمایش «شهر کوچولوترها» گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان توانسته طی سال‌ها تأثیر خود را بر روی مخاطبان خردسال، کودکان، نوجوانان و حتی خانواده‌ها، به جا بگذارد.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، سید مهرداد کاوسی حسینی، کارگردان نمایش «شهر کوچولوترها» که در بخش خیابانی تئاتر فراگیر جشنواره بیست و هفتم حضور دارد، درباره محتوای این اثر، گفت: در این نمایش مشکلات جامعه کودکان و نوجوانان کوتاه قامت را، در سطح اجتماع و به‌صورت فضای کمدی بررسی کردیم. در این اثر مشکلات مختلف این قشر شامل امکانات مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنند تا مباحث دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

او، حضور هنرمندان توانیاب را در این دوره از جشنواره مثبت خواند و ادامه داد: به شخصه چندین سال است که در جشنواره کودک و نوجوان، در قالب‌های مختلف بازیگری و کارگردانی حضور دارم؛ اما همواره دوست داشتم که به شکلی متفاوت در جشنواره حضور پیدا کنم و بتوانم بخشی از توانایی‌های افرادی چون کوتاه‌قامتان عزیز را به جامعه نشان دهم. متأسفانه تا امروز کمتر به این عزیزان که بازیگران خوبی نیز هستند، پرداخته شده است. بنابراین حضور در این دوره، بسیار مثبت و امیدوارکننده است.

این کارگردان تصریح کرد: این اثر سعی دارد به کودکان و نوجوان، این معنا را برساند که تفاوت‌های دیگران را نیز مورد توجه قرار دهیم و در کنار این افراد، با انگیزه و تلاش به سمت رفع مشکلات قدم، برداریم زیرا نادیده گرفتن این گروه از افراد جامعه، قابل پذیرش نیست.

کاوسی حسینی، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را یک رویداد شاخص خواند و اظهار کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان سال‌هاست که برگزار می‌شود، بنابراین توانسته تأثیر خود را بر روی مخاطبان خود از خردسال گرفته تا کودک و نوجوان و حتی خانواده‌ها، به جا بگذارد. این تأثیر در کارهای آموزشی و پژوهشی، بسیار شاخص‌تر است تا جایی که بخشی از این اثرگذاری‌ها قابل مشاهده است. بنابراین می‌توان گفت که این جشنواره یکی از شاخص‌ترین رویدادهای هنری در کشور ماست که تأثیرات و بازخوردهای خوبی به دنبال داشته است.

او خواستار توجه به تجهیزات سالن‌های نمایشی شد و گفت: تجهیز سالن‌ها و سخت افزارها یکی از مهم‌ترین نکات این جشنواره است زیرا این امر، بر سطح ارائه آثار گروه‌ها تأثیرگذار است.

این کارگردان ادامه داد: این جشنواره به خاطر شرایط کرونا امسال در تابستان اجرا می‌شود که فصل مناسبی برای چنین رویدادی نیست زیرا در این زمان مدارس تعطیل است بنابراین امیدوارم که در سال آینده مجدداً در مهرماه و پاییز شاهد برگزاری این رویداد باشیم.

کاوسی حسینی خاطرنشان کرد: باید اجازه دهیم که فکرهای جوان‌تر آثاری را متناسب با دنیای امروز تولید کنند و از آثار سالیان دور فاصله بگیرند. البته در بسیاری مواقع این اتفاق رخ داده است و امیدوارم که این نگاه در طول دوره‌های آینده افزایش پیدا کند.

او، افزوده شدن بخش فراگیر در بیست و هفتین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را مایه خرسندی خواند و گفت: افزوده شدن بخش فراگیر، به شدت اتفاق زیبا و قابل تحسینی است زیرا در سال‌های گذشته حتی کارهایی که با وجود توانایی توانیابان احصاء می‌شدند نیز، در جشنواره پذیرفته نمی‌شدند، بنابراین در نظر گرفتن بخشی جداگانه برای این گروه از هنرمندان اتفاق خوبی است.

این کارگردان تصریح کرد: بدیهی است که ما در سطح کشور کودکان و نوجوانان توانیاب بسیاری داریم بنابراین نادیده گرفتن این افراد در رویدادهای مهمی چون جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، باعث سرخوردگی آنان می‌شود.

کاوسی حسینی افزود: امیدوارم که به لحاظ اسکان و حمایت، در سال‌های آینده نگاه یکسانی نسبت به این گروه‌ها با سایر هنرمندان شکل گیرد این افراد نیز بتوانند در کنار سایرین اسکان داشته باشند و تعامل لازم بین این گروه‌ها و سایر هنرمندان شکل گیرد.

 

نمایش «شهر کوچولوترها» متعلق به گروه نمایشی فریاد از شهر همدان است. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح و نویسنده و کارگردان: سید مهرداد کاوسی حسینی؛ بازیگران: مرضیه علیزاده، پریسا برق‌زدگان، علی حسینی، کمیل شاملو، یاسر بیگ‌زاده، ادیب مبارکی، امیرحسین شاه قدمی و سید مهرداد کاوسی حسینی؛ طراح صحنه و فضا: سید مهرداد کاوسی حسینی؛ طراحی و دوخت لباس: فریده کرمی مرام؛ مدیر صحنه: بهناز حاجیلو؛ موسیقی: افشین حسنی، محمد بنی اردلان، سپهر نیک‌فرجاد؛ ساخت دکور: احسان آزادجو؛ عوامل دکور و اجرا: امیرحسین شاه قدمی، مهران لطیفی، سید سجاد کاوسی؛ فیلمبردار: عین‌الله خزایی؛ پوستر و بروشور: امید خدابنده‌لو.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




نظرات کاربران