در حال بارگذاری ...

شناخت ابعاد روحی و روانی کودکان و نوجوانان در ارائه یک نمایش ضروری است / کارگاه «اثر بخشی نمایش بر شکل‌گیری رفتار در کودکان» برگزار شد

در راستای افزایش آگاهی هنرمندان تئاتر، کارگاه «اثر بخشی نمایش بر شکل‌گیری رفتار در کودکان» در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، علی پور طبیب، مشاور خانواده و کودکان، درباره برگزاری کارگاه «اثر بخشی نمایش بر شکل‌گیری رفتار در کودکان» گفت: اثربخشی نمایش بر رفتار و بینش کودکان بر کسی پوشیده نیست، زیرا یک اثر نمایشی همان اندازه که می‌تواند اثر بخشی مثبت و کارآمد داشته باشد، می‌تواند به همان نسبت در شکل‌گیری رفتار نابهنجار یک کودک نظیر تکه‌کلام‌ها، ویژگی‌های شخصیت منفی و ... در کودکان مؤثر باشد.

او افزود: تجربه مراجعین کودک برای رفتار درمانی به روانشناسان یادآور این است، که گاهی شکل‌گیری رفتار نابهنجار، در کودکان از یک اثر نمایشی، موجب خساراتی جبران‌ناپذیر می‌شود، بنابراین ما سعی کردیم که در این کارگاه که با حضور مؤلفین و تولیدکنندگان برگزار ‌شد، درباره این مباحث، آگاهی و اطلاعات مورد نیاز ارائه کنیم.

این مشاور خانواده، درباره سرفصل‌های این کارگاه، بیان کرد: عمده سرفصل‌های این کارگاه عبارت بودند از: بررسی موقعیت‌های نمایشی بر شکل‌گیری رفتار در کودکان، مخاطب‌شناسی و شناخت ویژگی‌های کودک و نوجوان، تله‌های رایج پرورشی در نمایش کودک و نوجوان، نکات فرزندپروری پنهان در نمایش برای والدین و آشنایی با سایکودرام در نمایش کودک است. اساساً سعی کردیم که به حاضران این نکته را ارائه کنیم که چگونه می‌توانند از قصه درمانی و بازی درمانی در نمایش استفاده کنند.

پور طبیب، شناخت ابعاد مختلف روحیات کودک را ضروری خواند و اظهار کرد: یک کارخانه‌دار وقتی اسباب‌بازی یا محصولی برای گروه سنی کودک و نوجوان تهیه می‌کند، در گام نخست به تحقیق می‌پردازد. در واقع همه تولیدکنندگان موفق با حضور یک سری روانشناس متخصص، اتاق فکری تشکیل می‌دهد تا نیازها، ویژگی‌های روانی و اختلالات گروه مخاطبان خود را به درستی درک کند و به محصول مورد نظر خود دست پیدا کنند، اما به نظر می‌رسد که کارگردان‌ها و تولیدکنندگان تئاتر ما این ضرورت را احساس نکرده‌اند که باید در ابتدای امر به شناسایی ابعاد مختلف روحی و روانی مخاطبان خود بپردازند.

او خاطر نشان کرد: متأسفانه هنوز این فرهنگ در بین هنرمندان ما ایجاد نشده است که با مراجعه به یک روان‌درمانگر و کسب اطلاعات درباره مراجعین او، بدانند که چه مواردی بیشترین نوع بیماران این قشر را شامل می‌شود و از این قاب درمانی چه کمکی می‌توانند دریافت کنند.

این مشاور خانواده ادامه داد: در این کارگاه تمام تلاش ما این بود که بتوانیم به سوالات هنرمندان علاقه‌مند پاسخگو باشیم به همین خاطر نیز خانم الهام احمدی مرا در این کارگاه همراهی کردند.

پور طبیب افزود: امیدوارم که روزی، شاهد این باشیم که در هر نمایش کودک و نوجوان یک روانشناس حضور داشته باشد زیرا تئاتر و رویدادهایی مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، می‌تواند سکوی پرتابی برای رشد بینش و نگاه تولیدکنندگان تئاتر در راستای درک دغدغه‌های کودکان و نوجوانان باشد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




نظرات کاربران