در حال بارگذاری ...
اجرا تئاتر در ایران بسیار برایم دلپذیر بود /

روایت نویسنده و بازیگر «مکبث در آشپزخانه» کاری از کشور ترکیه

سیمگه گونسان گفت: در ابتدا نمایش «مکبث در آشپزخانه» برای گروه سنی کودک تولید نشده بود، اما سپس متوجه شدیم که مناسب گروه سنی کودک نیز هست.

به گزارش روابط‌عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، بوراک تمدوگان نمایش «مکبث در آشپزخانه» نوشته سیمگه گونسان را در بخش تئاتر ملل جشنواره بیست و هفتم در پلاتو استاد عاشورپور روی صحنه برد. این نمایش با بازی سیمگه گونسان از کشور ترکیه توانست مورد استقبال بی‌نظیر مخاطبان بیست و هقتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان واقع شود.

سیمگه گونسان در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره درباره سوابقش گفت: من متولد سال 1988 در کشور استرالیا و دانش‌آموخته تئاتر کلاسیک از این کشور هستم. رشته تئاتر مدرن را در دانشگاه دنبال کردم و در ادامه در رشته تئاتر فیزیکال از کشور دانمارک فارغ‌التحصیل شدم و هم‌اکنون مقیم ترکیه هستم.  

او در ادامه درباره روند شکل‌گیری نمایش «مکبث در آشپزخانه» عنوان کرد: آغاز شکل‌گیری این نمایش به سال 2011 بازمی‌گردد. تا پیش از آن با گروه‌های نمایشی دیگری مشغول فعالیت بودم و «مکبث در آشپزخانه» نخستین نمایشی بود که توسط کمپانی خودمان اجرا شد. این نمایش برگرفته از اثر کلاسیک شکسپیر است که برای این اجرا به روز و آداپته شد.

این بازیگر استرالیایی با بیان اینکه این نمایش پیش از این در بسیاری از کشورها اجرا شده است، یادآور شد: از آنجا که ملزومات اجرای این نمایش تنها در یک چمدان جا می‌شود، به راحتی امکان سفر به منظور اجرای آن فراهم است. در ابتدا این نمایش برای گروه سنی کودک تولید نشده بود، اما سپس متوجه شدیم که مناسب گروه سنی کودک نیز هست به این دلیل که اجرایی برای کودکان داشتیم و بازخورد خوبی از آن‌ها دریافت کردیم.

او که نخستین بار است به کشور ایران سفر کرده، درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: اتفاق خوب جشنواره ملاقات دیگر گروه‌های نمایشی با یکدیگر است و این فرصت فراهم می‌شود تا آن‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند. هدف امیر مشهدی‌عباس دبیر جشنواره نیز ارتباط گروه‌های خارجی با ایرانی‌ها بود و این اتفاق بسیار حائز اهمیت است. برای من این فرصت فراهم شد تا گروه‌های نمایشی ایرانی، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و همینطور شهر همدان را ببینم.

گونسان افزود: ما نیز جشنواره مشابهی در کشور ترکیه برپایه اسیتیج داریم. البته جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ما قابل مقایسه با این جشنواره نیست چراکه در کشور دیگری با برنامه‌ها و شرایط متفاوت برگزار می‌شود.

این بازیگر در پایان صحبت‌هایش گفت: اجرا در کشور ایران بسیار برایم دلپذیر بود چراکه مردمانی بسیار خونگرم دارد و به من کمک کردند و بازخورد خوبی از مخاطبان نمایش دریافت کردم.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، تا ششم تیرماه به دبیری‌ امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنر‌های نمایشی ایران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، شهرداری همدان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان در حال برگزاری است.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/ دنبال کنید.




نظرات کاربران