در حال بارگذاری ...
رویایی عروسکی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان /

آقاسی مل کولیان: کشور ایران توانایی بسیاری در برگزاری جشنواره‌های هنری دارد

آقاسی مل کولیان هنرمند ارمنستانی معتقد است کشور ایران توانایی بسیاری در برگزاری جشنواره‌ها با ژانرهای مختلف دارد و کمتر کشوری است که از این ویژگی برخوردار باشد.

به گزارش روابط‌عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، نمایش «کروکودیل» نوشته نایرا ادیگاریان و کار آقاسی مل کولیان در آخرین روز این رویداد نمایشی در بخش تئاتر ملل در پلاتو استاد عاشورپور به صحنه رفت.

آقاسی مل کولیان کارگردان و عروسک‌گردان این نمایش در گفت‌وگو با ستاد خبری درباره سوابق خود گفت: من متولد سال 1997 و دانش‌آموخته دانشگاه سینما و تئاتر ارمنستان هستم و در رشته تئاتر عروسکی تحصیل کرده‌ام. تاکنون در جشنواره‌های مختلفی حضور داشته‌ام و مدرس مدرسه هستم و اجرای برنامه تلویزیونی در کشور ارمنستان را نیز برعهده دارم. البته خودم را بیشتر بازیگر می‌دانم تا کارگردان.

او افزود: هیچ‌گاه در نظر نداشتم که کارگردان شوم اما تا حدی شاهد کارگردانی‌های نامناسب بودم که تصمیم به این کار گرفتم. به همین دلیل در ابتدا به من اعتماد نداشتند و سالن و بودجه در اختیارم قرار نمی‌دادند تا در نهایت این اتفاق با نمایش «کروکودیل» افتاد. تئاتر هوهانس تومانیان ایروان که من در آن مشغول به فعالیت هستم 87 سال سابقه دارد، اما طی این مدت نمایش «کروکودیل» نخستین اجرای تک نفره آن بوده است. همچنین از جشنواره تفلیس گرجستان نیز تندیس بهترین بازیگر را کسب کردم.

مل کولیان ضمن اشاره به اینکه با این نمایش، نخستین تجربه کارگردانی را پشت سر گذاشتم، درباره نحوه آشنایی خود با جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: من از طریق آلبرت بیگجانی عضو هیئت برگزارکننده جشنواره «هایفست»و دبیر بخش ایران این جشنواره با این رویداد آشنا شدم. گروه‌های نمایش ارمنستان از طریق او  به جشنواره‌های ایرانی معرفی می‌شوند و همینطور گروه‌های ایرانی از طریق بیگجانی به جشنواره‌های کشور ارمنستان.

این بازیگر یادآور شد: «کروکودیل» سال گذشته به عنوان اثر برگزیده جشنواره تئاتر کودک کشور ارمنستان معرفی شده و عنوان بهترین بازیگر و کارگردان سال را کسب کرده است.

این هنرمند جوان با بیان اینکه برای نخستین بار دهم فوریه سال 2022 این نمایش عروسکی را روی صحنه آورده، گفت: «کروکودیل» درباره رویاست؛ من معتقدم باید هر روز رویایی داشت و یک روز خیالات به واقعیت تبدیل می‌شود.

او که پیش از این در جشنواره آئینی و سنتی تهران مبارک به عنوان عروسک‌گردان و بازیگر نیز شرکت کرده، درباره برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم چراکه با نمایش خودم در این جشنواره حضور یافتم و برای کسانی این نمایش را روی صحنه آوردم که هم‌زبان من نیستند اما با نمایش من ارتباط خوبی برقرار کردند.

آقاسی مل کولیان درباره برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در کشور ارمنستان نیز عنوان کرد: در گرجستان هم چنین جشنواره‌ای را داریم اما به این وسعت برگزار نمی‌شود و این‌گونه نیست که کل شهر را در بر گیرد.

او در بخشی از صحبت‌هایش تصریح کرد: به نظرم جشنواره‌ها در رشد و اعتلای هنر بسیار تاثیرگذار است و با زبان هنر بهتر می‌توان مفاهیم را به مخاطبان آموخت به خصوص تماشاگر کودک و نوجوان. زبان هنر بهتر از امر و نهی و نصیحت به این گروه سنی است. من حتی در این جشنواره تئاترهای خیابانی را دیدم که خوب و بد را به بهترین شکل به کودکان می‌آموختند.

آقاسی مل کولیان در پایان عنوان کرد: کشور ایران توانایی بسیاری در برگزاری جشنواره‌ها با ژانرهای مختلف دارد و کمتر کشوری است که از این ویژگی برخوردار باشد از این رو تبریک می‌گویم و آرزوی پایداری برای جشنواره‌های‌تان را دارم.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




نظرات کاربران