در حال بارگذاری ...
گفت وگو ایران تئاتر با مدیر کل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان همدان

تماشاخانه های سیارکانون در طول برگزاری جشنواره تئاتر کودک مورد استقبال بچه های استان همدان قرار گرفته اند .

تماشاخانه های سیارکانون بسیار مورد استقبال بچه های همدان قرار گرفته اند بهناز ضرابی زاده مدیر کل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان همدان راهکارهای خوبی در جهت گسترش بیشتر تئاتر برای کودکان و نوجوانان داشته است.

به گزارش روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به نقل از ایران تئاتر، بهناز ضرابی زاده  معتقد است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان های کشور پل ارتباطی بسیار موثر و کارایی در جهت آشنایی و ایجاد ارتباط کودکان و نوجوانان در جهت آشنایی آنها با هنر تئاتر و ادبیات و سینما هستند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این زمینه در سال های اخیر گام های موثری برداشته است و در برگزاری هر چه بهتر جشنواره بین المللی تئاتر کودکان مشارکت خوبی و موثری داشته است .به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با وی گفت وگویی انجام داده ایم

 

بر اساس چه ضروریاتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشارکت جدی در حوزه برگزاری جشنواره داشته است؟

معتقدم در هر جایی که کار فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان انجام می شود.کانون پرورش فکری حضور حمایتی خود را انجام می دهد. هدف اصلی کانون خدمت و فرهنگ سازی برای کودکان این سرزمین است .

 

در حوزه تئاتر کودک چه اقداماتی انجام شده است ؟

یکی دغدغه های جدیم تئاتر است و از دوران کودکی در تئاتر به عنوان بازیگر حضور داشته ام. در سال های دورتر و در سال های نوجوانی موقعی که جشنواره تئاتر امید ویژه کودکان در شهر همدان برگزار شد و این رویداد فرهنگی برای من و هم‌نسلان  من فوق العاده جذاب و شگفت انگیز بود و انگیزه من را برای توجه به تئاتر دو چندان کرد. به نظرم برگزاری جشنواره تئاتر کودک در همدان یک جهش بزرگ و ایجاد انگیزه مضاعف بین هنرمندان و مخاطب تئاتر همدانی را به وجود آورده است.

 

در حال حاضر در همدان چند گروه فعال در حوزه تئاتر کودک به فعالیت مشغول هستند؟

در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در همدان سه گروه فعال تئاتری داریم که در این حوزه اقدام به تولید تئاتر تخصصی این رده سنی می کنند .اغلب فعالیت این سه گروه متمرکز در شهرهای مختلف استان همدان در کتابخانه ها است . این گروه‌ها نمایش های متنوعی در حوزه تئاتر خلاق برگزار می کنند و در ضمن کودکان را در حین اجراها مشارکت می دهند تا کار برایشان بیشتر دارای جذابیت بیشتری باشد . به نظرم این نوع رویکردها بسیار موثر است و نسبت به تاثیر گذاریش بسیار خوشبین هستم . البته در کار ما چالش هایی وجود دارد و به نظرم باید هدف اصلی‌ ما رشد تئاتر خلاق باشد و باید در حوزه تئاتر کودک به روز باشیم و بر اساس نیاز سنجی کودکان اقدام به تولید تئاتر کنیم . به طور حتم نوع نگاه و نیاز کودکان دهه نودی با کودکان دهه های قبل بسیار متفاوت است و نباید از الگوهای گذشته پیروی کرد . نگاه کلیشه ای و انتظار داشتن لقمه راحت واستفاده از متن های تکراری برای کارگردان های تئاتر کودک یک آفت است . به همین دلیل به پرورش نیروهای جوان و مستعد در حوره نمایش نامه نویسی تاکید دارم .

 

در تحقق چنین خواسته ای چه کارهایی انجام داده اید؟

اولین اقدام ایجاد ارتباط و هم افزایی  میان مربی ها و نیروهای هنری کانون است . نیروهای ادبی کانون که نویسنده و شاعر هستند نیاز دارند که با نیروهای هنری که شاید تبحر زیادی در حوزه نمایش نامه نویسی ندارند دارای تعامل باشند و تجربیاتشان را در اختیار آنها قرار بدهند . بنابراین هر نمایش نامه ای که قرار است در آینده مورد تایید برای اجرا قرار بگیرد باید توسط شورایی تخصصی مورد تصویب قرار بگیرد . بعد از تایید نظر نهایم را در باره قاببلیت های اجرایی متن اعلام می کنم. با این خرد جمعی به طور حتم آثار موثر و با کیفیتی برای کودکان و نوجوانان روی صحنه می رود . به همین منظور از حالا برای حضور قدرتمند و بیشتر در دروه بعدی برگزاری جشنواره تئاتر کودکان ونوجونان برنامه ریزی انجام داده ایم. تا در این پروسه یک ساله آثار مناسبی برای جشنواره آماده بشوند .

 

در باره مشارکت های کانون با جشنواره تئاتر کودک توضیح بیشتری ارائه کنید؟

امسال کانون با دوتریلر تجهیز شده و یا به عبارتی دو تماشاخانه سیار در طول مدت برگزاری جشنواره نمایش های جذابی را برای کودکان ارائه می کند . در طول برگزاری جشنواره 24 اجرا قرار است در شهرهای مختلف در تریلرها برای بچه ها بشود . یک نوبت در صبح و دونوبت در بعد از ظهر اجرا ها آماده می شود . کودکان خیلی از این شهرها ، شهرک ها ، حاشیه شهرها و روستاها امکان دیدن تئاتر را ندارند و طبق آمارها دیدن تئاتر در یک محیط جذاب با دکور کامل در تریلرها فوق العاده جذاب بوده و خواستار تداوم چنین طرحی بوده اند . اطلاع رسانی وجود چنین برنامه از یک هفته قبل از شروع جشنواره در کتابخانه های کانون و مدارس انجام شده است . در شهرهایی نظیر قروه فرماندار و یا سایر مقامات شهری تعامل خوبی با برنامه های ما در زمان برگزاری جشنواره کودک داشته اند . در کنار این مسائل مربی های کانون ها در تمام ورک شاپ های آموزشی جشنواره حضور دارند تا با اطلاعات روز دنیا در حوزه تئاتر کودک آشنا بشوند . در مراسم افتتاحیه  که در فضای باز میدان بوعلی سینا انجام شد ، حضورتعدادی از اعضا کانون به همراه تعدای کودک که با مرغک های کانون تزئین شده بودند جلوه زیبایی به مراسم افتتاحیه داده بودند و بخش مهم مراسم افتتاحیه با حضور دو مجری مراسم در صحنه یکی از تریلرهای سیار برگزار شد و در آخر مراسم کودکان کانون نمایشی را اجرا کردند. برای مراسم اختتامیه چون مراسم در سالن سر بسته انجام می شود در فکر طراحی برنامه های متنوع دیگری هستیم. برای مراسم پایانی هم مشغول آماده سازی عروسک غول پیکری به نام آجی هستیم که از نمادهای ادبیات فولکلورهمدان است . در ضمن  تعدادی از همکاران استان کردستان با عروسک هایشان هم در مراسم افتتاحیه با ما همکاری داشتند و در نظر داریم به طور دائمی با استان های همجوار همکاری داشته باشیم .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران