در حال بارگذاری ...
کارگردان آذربایجانی حاضر در جشنواره:

جشنواره تئاتر، هنرمندان را زنده نگاه می‌دارد

کارگردان نمایش «دوستان جنگلبان» اعتقاد دارد در شرایطی که تکنولوژی مردم را از تئاتر دور می‌کند جشنواره‌های تئاتر این هنر را پویا و هنرمندان تئاتر را زنده نگاه می‌دارد

به گزارش روابط‌عمومی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌نوجوان، امیل عسگر اف که با نمایش «دوستان جنگلبان» در این دوره از جشنواره حضور دارد، درباره شکل‌گیری ایده اصلی نمایش خود، گفت: این نمایش را با استفاده از ژانر فابل کار کرده‌ایم و مطالب را از قول حیوانات منتقل می‌کنیم. برای نشان دادن حیوانات هم از تن‌پوش استفاده کرده بودیم. زمانی‌که دیدم در سراسر جهان جنگ وجود دارد، تصمیم گرفتم نمایشی را برای کودکان‌ونوجوانان آماده کنم که پیام صلح داشته باشد. اما چون انتقال پیام از زبان انسان‌ها پیش از این بارها در تئاتر اتفاق افتاده بود، تصمیم گرفتم این پیام صلح را از زبان حیوانات به مخاطبان منتقل کنم. از سویی دیگر چون کودکان به حیوانات علاقه‌مند هستند، استفاده از زبان حیوانات تاثیر بهتری روی مخاطبان می‌گذارد.

وی در ادامه درباره داستان نمایش، گفت: زلزله‌ای اتفاق می‌افتد و حیوانات تحت‌تاثیر زلزله قرار می‌گیرند و برای کمک به انسان‌ها اقدام می‌کنند. هر کدام از حیوانات آن‌چه در اختیار دارند را گردآوری می‌کنند و به شهر می‌برند تا انسان‌ها دچار مشکل نشوند. برخی از شهرنشینان که شکارچی هستند، بعد از دیدن این اقدام حیوانات، دید دیگری نسبت به حیوانات جنگل پیدا می‌کنند اما حیوانات هنوز از انسان‌ها می‌ترسند و از آدم‌ها دوری می‌کنند. درنهایت پیام صلح حیوانات از سوی انسان‌ها مورد توجه و قبول واقع می‌شود.

عسگر اف ضمن اعلام این نکته که گروه آن‌ها سال گذشته هم در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان حضور داشته است، گفت: در دنیا جشنواره‌های متفاوتی برای تئاتر وجود دارد و در مدت‌زمان دو سالی که درزمینه کارگردانی تئاتر فعالیت می‌کنم، در جشنواره‌های روسیه، ترکیه و گرجستان هم حضور داشته‌ام اما سال گذشته که در جشنواره تئاتر کودک حضور داشتم، تمایل داشتم بار دیگر در این جشنواره  حضور داشته باشم و به دعوت جشنواره پاسخ مثبت دادم. «دوستان جنگلبان» پیش از حضور در جشنواره، بیست اجرا را در لنکران که گروه ما در آن‌جا مستقر است، اجرا کرده بود و بعد از جشنواره قرار است نمایش  را در کشورهای دیگر اجرا کنیم.

این هنرمند آذربایجانی آثار حاضر در جشنواره را بسیار متنوع دانست و گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان فرصت بسیار خوبی برای آشنایی هنرمندان با یکدیگر و آشنایی با هنرمندان کشورهای دیگر است. درواقع در شرایطی که تکنولوژی انسان‌ها را از تئاتر دور می‌کند، جشنواره‌ها هنرمندان تئاتر را پویا و زنده نگاه می‌دارد و آدم‌ها را با تئاتر آشتی می‌دهد.

وی در ادامه افزود: استقبال مخاطبان از تئاترهای روی صحنه بسیار زیاد است و تا امروز در همدان سالن خالی ندیدم. نکته جالب توجه در جشنواره این است که پدرها و مادرها دست فرزندان خود را می‌گیرند و آن‌ها را برای دیدن تئاتر به سالن‌ها می‌آورند که این، اتفاق بسیار خوب و مثبتی است چراکه کودکان امروز، تماشاگران و هنرمندان آینده تئاتر را تشکیل می‌دهند. امیدوارم جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان همواره استمرار داشته باشد و برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت دارم چراکه تمدن ایران بسیار قدیمی است.




نظرات کاربران