در حال بارگذاری ...
کریستوفر تیبولت کارگردان نمایش فرانسوی در جشنواره کودک؛

«بینوایان» با طعم کمدی دلآرته

کریستوف تیبولت ضمن اعلام این نکته که فرانسویان از اتفاق‌های غمگین طنز می‌سازند از اجرای «بینوایان» ویکتور هوگو با استفاده از کمدی دلآرته خبر داد

به گزارش روابط عمومی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، نمایش «بینوایان» با نویسندگی و کارگردانی کریستوف تیبولت از کشور فرانسه در این دوره از جشنواره حضور دارد و در روز پنج‌شنبه؛ یکم آذرماه در سه نوبت 10:30، 15 و 17:30 در سالن اصلی مجموعه فرهنگی و سینمایی شهید آوینی روی صحنه می‌رود. این نمایش توسط کمپانی تئاتر کریزو است.

کریستوف تیبولت؛ نویسنده و کارگردان «بینوایان» درباره شیوه اجرایی این متن مطرح ویکتور هوگو، گفت: این نمایش را با سه کمدین روی صحنه می‌رود. برای این‌که بتوانیم شخصیت‌های بسیار زیاد این متن را با این سه بازیگر به مخاطبان ارائه دهیم، از شیوه کمدیا دلآرته ایتالیا استفاده کرده‌ایم چون به ما اجازه می‌دهد با استفاده از ماسک این شخصیت‌ها را اجرا کنیم. دو بازیگر مرد تمام شخصیت‌های مرد را بازی می‌کنند و بازیگر زن ما تمام شخصیت‌های زن را ایفا می‌کند.

وی در ادامه افزود: چون می‌خواستیم نمایش برای کودکان مناسب باشد، کل رمان ویکتور هوگو را با حالتی عجیب، در یک ساعت خلاصه کرده‌ایم! رمان هوگو از سویی بسیار طولانی است و از سویی دیگر بسیار غمگین است و هیچ نکته شادی ندارد درنتیجه معنا و مفهوم نمایش را نگاه داشتیم اما در اجرا کمی آن را واژگون کردیم و حالت غمگین و جدی آن را به حالت شاد برگرداندیم.

تیبولت ضمن اعلام این نکته که فرانسوی‌ها از این تغییر در رمان مطرح هوگو استقبال کرده‌اند، گفت: طبیعت فرانسوی‌ها این است که از مسائل بسیار جدی و حتی غم‌انگیز، اتفاقی شاد بسازند. مردم ما انتظار داشتند یک نمایش غمگین ببینند اما وقتی فضای فانتزی نمایش را دیدند و خندیدن بچه‌ها در نمایش اتفاق افتاد بسیار از اثر خوششان آمد.  این نمایش را ابتدا در سراسر فرانسه اجرا کردیم و سپس به بلژیک و سوییس رفتیم. الان نمایش را در ایران اجرا می‌کنیم و سپس به شیلی می‌رویم.

این هنرمند عرصه تئاتر فرانسه درباره تجربه حضورش در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، گفت: تا کنون سه بار در این جشنواره حضور داشتم. اولین حضورمان در جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان بسیار جالب بود چراکه هم دیداری هنری بود و هم انسانی. سپس برای بار دوم به این جشنواره آمدیم تا بدانیم آیا حسی که داشتیم صحیح است یا نه. سفر نخستمان به ایران شگفت‌انگیز بود و می‌خواستیم بدانیم که آیا در سفر دوم هم به همان اندازه شرایط دل‌نشین هست یا نه که بار دوم به‌اندازه بار اول سفری شگفت‌انگیز داشتیم. تصمیم گرفتیم بار سوم هم به ایران بیاییم تا ببینیم آیا باز هم سفرمان جذاب است یا نه که این بار هم شرایطی بسیار دوست‌داشتنی را تجربه کردیم.

وی در ادامه افزود: در ایران آدم‌هایی را دیدیم که شاد بودند و می‌خندیند. آدم‌هایی را دیدیم که با فرهنگ ما آشنا بودند و از فرهنگ خودشان برای ما گفتند. واقعا یک تبادل فرهنگی و تعلیمی خوبی داشتیم.

کارگردان «بینوایان» درباره شرایط تئاتر ایران گفت: نمایش در ایران پر از رنگ و پویا است. در نمایش‌هایی که من دیدم، بازیگران بسیار از حرکت استفاده می‌کنند. چیزی که در تئاتر ایران دیدیم و با سینمای ایران متفاوت است و من آن را بسیار دوست دارم این است که دید عمیقی در چشم بازیگران زن یا مرد ایران وجود دارد که به آن‌ها جذابیت می‌بخشد.

 بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 28 آبان تا 4 آذرماه به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.




نظرات کاربران