در حال بارگذاری ...
گزارش افتتاحیه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان؛

روز پرشور همدان با شادپیمایی جشنواره کودک

بیست و هشتم آبان ماه، شهر همدان با برگزاری اجراهای متنوع تئاتر ، شادپیمایی نمایشگران و گروه های مختلف تئاتر کودک و نوجوان و عروسک های نمایشی ، اجرای نمایش بر تریلی سیار کانون پرورش فکری، رونمایی از یادمان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و سرانجام برگزاری مراسم رسمی افتتاحیه روزی پرشور از جشن و شادی را در خاطر ثبت کرد.

به گزارش روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، صبح روز بیست و هشتم آبان ماه مدارس و مناطق مختلف حاشیه شهر همدان میزبان سه گروه نمایشی بودند که نوید برگزاری جشنواره را به سطح شهر آوردند.

برنامه شادپیمایی از نیمروز و در پیاده راه میدان بوعلی تا میدان امام خمینی (ره) شهر همدان برگزار شد که با استقبال بی مانند مردم و خانواده های شهر همدان همراه بود.

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره در ساعت 18:30 با حضور خانواده ها، کودکان و نوجوانان و مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر در سالن ورزشی فردوسی واقع در پارک کودک برگزار شد.

در آغاز این مراسم علیرضا درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از دست اندرکاران برگزاری جشنواره، مسئولان ارشد استان و محمدناصر نیکبخت استاندار سابق همدان قدردانی کرد.

تئاتر بارورکننده و معرف اندیشه ها است

علیرضا درویش نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رییس جشنواره بیست و پنجم سخنان خود را با سلام بر بوعلی سینا، باباطاهر و سردار همدانی آغاز کرد و اظهار  کرد: هنر ضامن پویایی است و بارورکننده و معرف اندیشه است.

وی افزود: جشنواره بیست و پنجم با رویکرد تحول و جهش کار خود را آغاز کرد.

درویش نژاد گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شخصیتی با اصالت و با نجابت چون محمد ناصر نیکبخت با کوله باری از تجربه ما را یاری کردند و همچنین استاندار جدید سید سعید شاهرخی که سکان استان را بر عهده خواهد داشت.

رئیس جشنواره بیست و پنجم ادامه داد: نماینده ولی فقیه در استان، صدا وسیمای مرکز همدان، آموزش و پرورش و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دیگر نهاد ها در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره ما را مساعدت کردند.

درویش نژاد تصریح کرد: تشکر اصلی و ویژه ما از مردم اصیل، دوست داشتنی، زیبا صورت و زیبا سیرت همدان است که این جشنواره متعلق به آن ها است.

وی با ادای احترام به مدافعان حرم و خانواده های آنان افزود: هنر اصلی را شهدا به منصه ظهور گذاشتند.

تجلیل از مهندس نیکبخت استاندار سابق همدان به پاس زحمات و حمایت های ویژه از برنامه های فرهنگی در استان بخش دیگر این مراسم بود.

اردشیر صالح پور قائم مقام دبیرجشنواره  در آیین تجلیل از محمدناصر نیکبخت استاندار سابق همدان گفت:ستاد برگزاری جشنواره، هنرمندان و خانواده تئاتر کودک و نوجوان برآن شدند تا از یکی از حامیان و پشتیبانان این مراسم فرهنگی و هنری ؛ مهندس نیکبخت، استاندار سابق همدان که همواره حامی فرهنگ و هنر بوده اند؛ تقدیر به عمل آورد.

وی افزود: یقین داریم جناب آقای شاهرخی، استاندار همدان همچنان که در گذشته حامی این جشنواره بودند؛ از این پس نیز یاری گر ما خواهند بود

هر لقب شایسته فرهنگی و هنری سزاوار همدان است

استاندار سابق همدان در مراسم افتتاحیه اظهار کرد:هر لقب فرهنگی و هنری شایسته، سزاوار است.

محمدناصر نیکبخت افزود: امیدوارم مهندس شاهرخی استاندار محبوب و دلسوز همدان درباره بازگرداندن جشنواره فیلم کودک و نوجوان به همدان هم تلاش ارزنده داشته باشند.

نیکبخت تاکید کرد: از خانم کاظمی دبیر جشنواره و دکتر درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که خود هنرمند است و هنر را دوست دارد تشکر می کنم.

وی در پایان از مدیرکل صدا و سیمای همدان برای انعکاس شایسته برنامه های فرهنگی و هنری قدردانی کرد.

بخش بعدی این مراسم به تجلیل از فرزندان شهدای مدافع حرم اختصاص داشت که طی آن از فرزندان شهید محمدرضا زارع الوانی، شهید احمد شوهانی، شهید ابراهیم حضرتی، شهید جواد زند، شهید مجید صانعی، شهید محمد حسین بشیری، شهید مجتبی کرمی، شهید محسن فانوسی تجلیل شد

حق دیدن تئاتر را برای کودکان جدی بگیریم

مریم کاظمی دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز در سخنان کوتاهی به حق کودکان و شعار جشنواره که با عنوان "کودک و حقوق اجتماعی ، کودک و حقوق شهروندی" تبیین شده است پرداخته و گفت:  می خواهم به شعار جشنواره اشاره کنم، باید به هر کودک یادآوری شود که هر کس در هر موقیعت و مقام شایسته احترام است.

وی تصریح کرد: مراقب باشیم فرزندان ما در کنار علوم و فنون هنر را هم بیاموزند

کاظمی گفت: حق دیدن تئاتر را برای کودکان جدی بگیریم؛ تئاتر شرایط پیشنهادی به وجود می آورد که کودکان و نوجوانان مشکلات کوچک را حل کنند و در آینده مشکلات بزرگ را.

یکی از حقوق کودکان امروز حق آموختن و نوشتن است

فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیگر سخنران این مراسم بود. نظری در بخشی از صحبت های این روز گفت: کودکان حق دارند به روش های دیگری زندگی کنند و ما باید به آنها تمام مهارت ها را یاد دهیم.

نظری با بیان اینکه کودکان ما مهارت کنترل خشم و نه گفتن را ندارند، تصریح کرد: اگر کودکان ما این مهارت ها را بلد بودند امروز به برخی از مشکلات و گرفتاری ها دچار نمی شدند.

وی اظهار کرد: کودکان و نوجوانان ما مهارت دوست یابی را باید از کجا و چه وقت بیاموزند؟ و  جای این مهارت مهم در تربیت ما خالی است.

نظری عنوان کرد: بعضی از هنر ها میتوانند مهارت ها و شیوه های تربیتی را به شیوه دیگر به بچه های ما بیاموزند و خلا های آموزشی را پر کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با بیان اینکه هنر ها به خصوص هنرهای نمایشی میتوانند راهگشا باشند، گفت: اگر میخواهیم آینده بهتری داشته باشیم باید سرمایه‌گذاری کنیم و هزینه برای کودکان و‌نوجوان سرمایه گذاری است و نتیجه آن امید برای جامعه است.

نظری افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تجلی امید است و مرکز سیار کانون پرورش و فکری که به بهانه این‌جشنواره افتتاح شد؛ نگاهی در همین راستا بوده است.

نظری در پایان سخنان خود تاکید کرد:  نگاه دوباره ای باید به تربیت کودکان داشته باشیم.

اجراهای صحنه ای ، خیابانی و کارگاه های آموزشی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از صبح روز 29 آبان ماه کار خود را آغاز می کنند.

 

عکس : پوریا پاکیزه




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

برگزیدگان

مسابقه نمایشنامه‌نویسی: اول:مومو و راز گنج میرمهنا نوشته عقیل جماعتی از بوشهر (جزیره خارک) دوم: ستاره‌کار نوشته فروغ رستگار و سیروس زردشتی از همدان  سوم:عملیات ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

نظرات کاربران