در حال بارگذاری ...
بهرام جلالی پور:

تجربه در نمایشنامه نویسی برای کودکان مهم است اما نمی تواند جایگزین دانش شود

داور بخش نمایشنامه نویسی بیست و پنجمین جشنواره بین الملی تئاتر کودک و نوجوان گفت: ۹۴ نمایشنامه در بخش نمایشنامه نویسی جشنواره بررسی شد که تعداد بالایی از آنها از شهرستانها ارسال شده بود. این حجم از آثار بیان کننده این موضوع مهم است که شهرستانها ظرفیت و اشتیاق بسیاری در نمایشنامه نویسی دارند و باید به این ظرفیت ها و اشتیاق ها توجه ویژه داشت و برای آنها برنامه ریزی کرد.

دکتر بهرام جلالی پور گفت: باید حضور نمایش نامه نویسان  از اقصی نقاط کشور در این جشنواره بین المللی را اتفاق و رویدادی مهم تلقی کرد و  این موضوع را جدی گرفت و امیدوار بود که در سالهای آتی صحنه های تئاتر کشور  از این طیف وسیع و متنوع تغذیه شود.

وی تصریح کرد: امروز نمایش نامه نویسان از شهرستانها و نقاط دور کشور دست به خلق آثاری می زنند  که این آثار از محیط  پیرامون زندگیشان الهام گرفته  و همین امر می تواند تنوع ذائقه در حوزه تئاتر کودکان را ارتقا و گسترش دهد.

وی با بیان اینکه نمایشنامه های امسال دارای محتوا و مفاهیمی متنوع از موضوعات مختلف است، اضافه کرد: متاسفانه به همان اندازه که آثار ارسال شده  از مرکز کشور و ازنمایشنامه نویسان حرفه ای دارای مشکلات دراماتیکی هستند نمایشنامه های ارسالی از شهرستان ها نمایشنامه نویسان آماتور نیز دارای مشکلاتی هستند و این نشانگر آن است که برای ارتقای دانش نمایشنامه نویسی در کشور  باید برنامه ریزی و کوشش شود.

جلالی پور تاکید کرد: نمایش نامه نویسی در حوزه کودکان و نوجوانان کاری بسیار سخت و مهم است و فعالیت در این حوزه به تخصص و بهرمندی از علوم اجتماعی، روانشناسی کودکان و علوم تربیتی نیاز دارد که باید به این موضوعات توجه ویژه شود.

داور بخش نمایشنامه نویسی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: تفاوتی قابل توجه بین نمایشنامه نویسی برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد: ما در تولید تئاتر برای بزرگسالان با طیفی که مواجه هستیم که آن را به خوبی می شناسیم. اما کار برای کودکان امری بسیار دشوار است که به دانش مضاعف نیاز دارد. در کار برای این دسته از مخاطبان، علاه بر مهارت های فنی, باید گروه مخاطب را هم به خوبی شناخت تا بتوان درون مایه ها و فرم های بیانی مناسب را برای جلب آن ها, مخصوصا در عصر جذابیت رسانه های جدید, به خدمت گرفت.

جلالی پور گفت: مشکلات ما در ارزیابی آثار ارسالی به دبیر خانه جشنواره این بود که نتوانستیم تعداد قابل توجهی آثار درخشان و متنوع داشته باشیم که برای مرحله دوم مورد ارزیابی قرار گیرد. در نتیجه, در نهایت تعدادی از نمایشنامه هایی که قابلیت ارتقا داشت برای آموزش و بازنویسی دوباره مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ما امروز در نمایشنامه نویسی کودکان با نسلی بسیار متفاوت مواجه هستیم و تغییرات فرهنگی و اجتماعی  متفاوتی با ورود و گسترش رسانه های مجازی ایجاد شده و فاصله سنی بین  نسل ها را بسیار کوتاه کرده  است به طوری که گاهی برادرها و خواهرها هم به نسل های متفاوت تعلق دارند و با هم ارتباط برقرار نمی کنند. این عوامل موجب شده که  این قشر به درک مشترکی  از موضوعات نرسند  و در این زمینه ما نیازمند آسیب شناسی  هستیم تا بتوانیم با موضوعات جدیدی که وارد فرهنگ  ما می شوند برخورد و برای جذب مخاطبان محصولی متناسب با نیازهای اجتماعی روز ارائه کنیم.

وی در خصوص شعار امسال جشنواره "کودک و حقوق شهروندی" و " کودک و حقوق اجتماعی" گفت:  با توجه به اینکه حقوق کودکان و نوجوانان از مسائل اساسی است که همواره در موضوعات مختلف فرهنگی و هنری بروز و ظهور دارد, در  نمایشنامه های جشنواره  تئاتر امسال نیز نویسندگان به گونه های مختلف به این مسئله پرداخته اند.

وی تاکید کرد: برخی از نمایشنامه ها به صورت غیر مستقیم و برخی نیز به صورت مستقیم  به موضوع حقوق کودکان و مطالبات آنها  در جامعه پرداخته اند. به هر حال, با توجه به اهمیت موضوع, نویسندگان آثار کودک باید آن را به طور خاص در آثار خود منعکس کنند و آگاهی و مطالبه گری کودکان را نسبت به آن پرورش دهند.

جلالی پور با بیان اینکه کودکان امروز تماشاچیان و مخاطبان آینده تئاتر هستند، گفت: آثار فاخر در تئاتر امروز می تواند شهروندانی تئاتر دوست و  تماشاچیان دائمی تربیت کند.

وی گفت: کودکان و نوجوانان گروهی آسیب پذیر هستند و یک آموزه اشتباه می تواند آثاری مخرب برای آنها داشته باشد اما متاسفانه حوزه تئاتر کودکان و نوجوانان محلی برای آزمون و خطای نویسندگان شده و بسیاری از نویسندگان پس از آنکه آزمون را پشت سر گذاشتند در حوزه های جذاب تر وارد فعالیت می شوند.

داور بخش نمایشنامه نویسی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با بیان اینکه اکثر فعالان حوزه کودک به صورت تجربی در این حوزه فعالیت می کنند تصریح کرد: به رغم اینکه تجربه در این حوزه بسیار مهم است اما هیچگاه نمی تواند جایگزین دانش شود  و باید فعالان این عرصه دانش خود را ارتقا دهند.




نظرات کاربران