در حال بارگذاری ...
در بخش خیابانی جشنواره اجرا می شود؛

«جادوی گل سرخ» نمایشی درباره کودکان کار

نمایش «جادوی گل سرخ» نوشته و کاری از پژمان شاهوردی از نمایش‌های بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است که با همکاری کودکان برای کودکان اجرا می‌شود.

به گزارش ستاد خبری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، پژمان شاهوردی که در هنگام حضور در جشنواره به اولویت‌های هر فستیوال توجه دارد، با اجرای نمایش «جادوی گل سرخ» اثری درباره حقوق کودکان را که شعار امسال جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است، روی صحنه خواهد برد.

به گفته شاهوردی، «جادوی گل سرخ» نمایش کودک برای کودک است و همه چیز در آن بر اساس دنیای ناب کودکانه طراحی شده است.

وی برای اجرای این اثر نمایشی به موضوع کودکان کار پرداخته که از امنیت و حقوقی که دیگر کودکان دارند، برخوردار نیستند.

این اثر با پیاده‌سازی طرح اولیه به صورت کارگاهی تولید شده است تا با اشاره به شرایط کودکان کار به این مهم بپردازد که در شرایط کنونی چه کاری باید انجام شود که همه کودکان از حقوق و امنیت یکسانی برخوردار باشند.

این نمایش توسط کودکان به این سوال پاسخ می‌دهد که چطور کودکان کار هم از حقوق یکسانی برخوردار می‌شوند.

این اثر هیچ بازیگر بزرگسالی ندارد و برای ایجاد ارتباطی بهتر و عمیق‌تر میان نمایش و مخاطب از کودکان در اجرا استفاده شده است، به طوریکه می‌توان «جادوی  گل سرخ» را  اثری با همکاری کودکان برای کودکان کار دانست.

شاهوردی برای تولید این اثر 6 ماه به صورت پیاپی با کودکان تمرین کرده است. شیوه اجرایی این اثر با ساخت تصاویری از روستا است. در اجرای این اثر بیشتر از سمبل‌ها استفاده شده تا کودکان بتوانند ارتباط بهتری با نمایش برقرار کنند. این اثر به اشعار و بازی‌های قدیمی اشاره می‌کند و به مخاطبان این نکته را گوشزد می‌کند که استفاده کودکان از موبایل آسیب‌های جدی به دنبال خواهد داشت.

به گفته کارگردان این نمایش، با خرده داستان‌های نمایش «جادوی گل سرخ» بچه‌ها متوجه بازی‌های سالم گذشته می‌شوند. همچنین ضمن اشاره به تفاوت بازی‌های دوره قدیم و امروزی، داستانی جذاب و دیدنی نمایش داده می‌شود.

در طراحی لباس این اثر تلفیقی از سنت و مدرنیته دیده می‌شود به طوریکه روسری‌های محلی استان لرستان که گلونی نام دارد در کنار لباسی که فضای نوبودن را ایجاد کرده ب عنوان لباس بازیگران در نظر گرفته شده است. در ساخت عروسک‌ها هم فضایی به کار گرفته شده که نشانی از سنت دارد. همچنین تمام صحنه‌ها و موقعیت‌های نمایش توسط کودکان  نمایش خلق می‌شود.

«جادوی گل سرخ» قصه‌ عده‌ای کودک است که در یک روستا زندگی آرام و خوبی را تجربه می‌کند اما با ورود غول بیکاری و وسوسه‌هایی برای به شهر رفتن، یک کودک گول غول را می‌خورد و به شهر می‌رود و تبدیل به کودک کار می‌شود. علت رفتن  کودک پدر مریضی بوده که کودک سعی دارد تا با رفتن به شهر و کار کردان داروهایش را تهیه کند. در این قصه اتفاق‌هایی روی می‌‌دهد که باعث جذابیت هر چه بیشتر نمایش  خواهد شد.

در این اثر علیرضا صابری بهار بوریایی آرام بوریایی،  مهلا یارمحمدی، فاطمه نصراللهی، تبسم گودرزی، سیاوش محراب و غزل هدایتی به ایفای نقش می‌پردازند.

دو بازیگر این اثر در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور داشته اما دیگر بازیگران این اثر که از کودک سه ساله هستند و برای اولین بار در اجرای نمایش همکاری می‌کنند.

نمایش خیابانی «جادوی گل سرخ» دوم و سوم آذرماه در قالب بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اجرا می‌شود.




نظرات کاربران