در حال بارگذاری ...
صبح پنجشنبه 24 آبان بر مزار باغچه بان؛

طلیعه جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان با بزرگ‌داشت پدر تئاتر کودک

جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان صبح پنجشنبه ۲۴ آبان در یادمان جبار باغچه بان آغاز می شود.

به گزارش روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، آغاز مراسم جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان روز پنجشنبه 24 آبان ماه با حضور هنرمندان و مسئولان تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان همچنین مسئولان و مدیران شهرداری تهران و منطقه شهرری در مزار مرحوم جبار باغچه بان برگزار می شود.

این مراسم ساعت 10صبح در شهرری (منطقه 20 تهران) ، جنب نقش برجسته چشمه علی و بر مزار مرحوم جبار باغچه بان آغاز خواهد شد.

اردشیر صالح‌پور؛ قائم‌مقام دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان درباره این مراسم، گفت: بر اساس پژوهش‌های به‌عمل آمده میرزا جبار عسگرزاده که او را با نام جبار باغچه‌بان می‌شناسیم، فعالیت‌های تئاتری خود در زمینه تئاتر کودک را سال 1296 یا 1297 در شهر مرند آذربایجان آغاز کرده بود و همین تاریخ را به‌عنوان منشا تئاتر کودک در ایران قلمداد شده است. امسال که مصادف با یک‌صدمین سال از آغاز این حرکت فرهنگی است، از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی، بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان همدان و با همکاری بنیاد تئاتر کودک مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: بزرگ‌داشت جبار باغچه‌بان که بانی و مبدع تئاتر کودک‌ونوجوان بوده است، طلیعه و آغاز رسمی جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان است و این مراسم در تهران و سر مزار این هنرمند مطرح برگزار می‌شود. این مراسم در قالب جشن صدسالگی تئاتر کودک‌ونوجوان در ایران برگزار می‌شود. در روز پنج‌شنبه؛ 24 آبان‌ماه هنرمندان در مزار جبار باغچه‌بان گردهم می‌آیند تا از خدمات و زحمات ارزنده ایشان درباره تئاتر کودک‌ونوجوان تقدیر به‌عمل آورند.

صالح‌پور درباره دست‌آوردهای این دوره از جشنواره برای بیشتر شناخته شدن جبار باغچه‌بان، توضیح داد: آرامگاه پدر تئاتر کودک ایران در شهرری و در منطقه چشمه‌علی (باغ سابق عباس میرزا) قرار داده شده است و بنا بر آن است که با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و همراهی شهرداری منطقه 20 (شهر ری) آرامگاه ایشان و پس از مطالعات و پژوهشهای اولیه، به فضایی فرهنگی تبدیل شود. به این وسیله می‌توان به‌نوعی خدمات این استاد ارزنده معرفی و بازنمایی شود. در این مراسم مسئولان فرهنگی‌هنری، خانواده تئاتر کودک، ایران، متولیان ومتصدیان فرهنگی شهرداری تهران، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان، اعضای هیات مدیره بنیاد نمایش کودک و انجمن تئاتر کودک‌ونوجوان خانه تئاتر حضور می‌یابند.

وی در ادامه افزود: همچنین کتاب خودنوشت که شرح زندگی جبار باغه‌بان است و از سوی فرهنگ‌سرای ارسباران منتشر شده است، در این مراسم رونمایی می‌شود. ستاد جشنواره با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی از کلیه علاقه‌مندان و دوست‌داران تئاتر کودک‌ونوجوان دعوت می‌کند در این مراسم حضور پیدا کنند.

وسیله ایاب و ذهاب مهمانان و اصحاب رسانه ساعت 8:30 صبح روز پنجشنبه از مقابل تالار وحدت به سمت مکان برگزاری مراسم حرکت خواهد کرد.

لازم به ذکر است دومین مراسم گرامیداشت صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران نیز در تاریخ جمعه 2 آذرماه در شهر همدان و با حضور مهمانان جشنواره ، هنرمندان و مسئولان استان همدان خواهد بود.

بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از 28 آبان تا 4 آذر ماه در شهر تاریخی همدان برگزار می شود.




نظرات کاربران