در حال بارگذاری ...
در بخش نوجوان نمایشی از بوشهر؛

«جنگ بازی» اثری ضد جنگ با یادی از بازی‌های دهه 60

نمایش «جنگ بازی» که از آثار بخش نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است با کارگردانی مشترک علی سنامیری و عبدالحسین بناری از بوشهر به تاثیر جنگ بر بازی‌های محلی دهه ۶۰ اشاره دارد.

به گزارش روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، نمایش «جنگ بازی» اثری ضدجنگ است که با گویش جنوبی، فضای کمیک و موسیقی بومی واتفاقات دوره جنگ را برای کودکان و نوجوانان بازسازی می‌کند.

به گفته بناری کارگردان این اثر، جزیره خاک در زمان جنگ بارها مورد حمله هوایی قرار گرفته است و به همین دلیل هم فضاسازی‌ها طبق ویژگی‌های مکانی این منطقه انجام شده است. در این نمایش نشان داده می‌شود که جنگ فقط در جبهه اتفاق نیفتاد بلکه در کوچه، خانه و حتی بازی‌های بچه‌ها هم تاثیرگذار بوده است. البته «جنگ بازی» بیشتر بر خراب شدن بازی بچه‌ها به واسطه جنگ تاکید دارد.

داستان «جنگ بازی» نوشته حسن حاجت پور درباره پنج رفیق است که اتفاقاتی که در دوره جنگ برایشان رخ داده را تعریف می‌کنند و به تصویر می‌کشند.

به گفته کارگردان این اثر، نمایش «جنگ بازی» پنج اپیزود داشته است اما به دلیل اینکه مخاطب نمایش نوجوانان هستند برای ممانعت از خستگی تماشاگر مدت زمان اجرا به سه اپیزود کاهش پیدا کرده است. در هر سه اپیزود نمایش آن یک بازیگر داستانی را روایت می‌کند و دیگران آن را بازی می‌کنند.

بر اساس سخنان بناری، نمایش «جنگ بازی» اثری وابسته به انرژی بازیگر بر صحنه نمایش است که با طراحی‌های رئال و واقع‌گرایانه هم بخشی از خاطرات کودکان دهه 60 را زنده می‌کند و هم به تاثیر جنگ بر بازی‌های محلی و بچگی نوجوانان دوره جنگ اشاره می‌کند.

صحنه این نمایش از وسایل کاربردی مثل بشکه‌های آب، کلاه ایمنی و... تشکیل شده است. هر اپیزود نمایش در یک مکان است برای مثال بخش اول نمایش مربوط به کوچه‌ای است که چند دوست مشغول بازی هستند و با حمله هوایی خانه یکی از بچه‌ها ویران می‌شود. همچنین مخاطبان در بخش‌های دیگر این نمایش،از بین رفتن یک خروس بخاطر بمباران در زمان بازی بچه‌ها را به تماشا می‌نشینند و در صحنه‌ای دیگر پسری که خمپاره‌ای در میان آشغال‌ها پیدا می‌کند در بازی با هم سن و سالانش، خمپاره را به دست کودکی می‌دهد و با افتادن خمپاره انفجاری بوجود می‌آید و کودک شهید می‌شود.

همچنین هر اپیزود یک طراحی جدید دارد برای مثال در یک اپیزود از بشکه 200 لیتری برای نشان دادن مخزن نفت و در اپیزودی دیگر از کلاه ایمنی قرمز و زرد به عنوان خروس یا از چهارپایه به عنوان نمایشگر سه وضعیت سفید و قرمز و زرد استفاده شده است.

 این اثر علی‌رغم اینکه نوستالژی‌هایی  برای دهه شصتی‌ها دارد اما آموزش‌هایی هم برای نوجوانان امروز به همراه خواهد داشت که از جمله بازی‌های دسته‌ جمعی است.

عبدالحسین بناری که این اثر را بارها در خارک اجرا کرده معتقد است با ایجاد تحولاتی چون تقویت موسیقی و نورپردازی حرفه‌ای‌تر اجرای این نمایش با بازی جواد وزیری، علی سنامیری، فرید عرب‌زاده، زینب فخار و زینب انتشاری در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بسیار موفق‌تر خواهد بود.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از 29 آبان ماه تا 4 آذرماه با میزبانی استان همدان برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران