در حال بارگذاری ...
دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان :

اگر در طول یک سال گذشته آثار قوی و فاخری اجرا شده باشد؛ قطعا جشنواره پربارتری برگزار خواهیم کرد

جلسه ستادی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور مریم کاظمی دبیر جشنواره ، علیرضا درویش نژاد رئیس جشنواره بیست و پنجم ، دکتر اردشیر صالحپور و مدیران بخش های مختلف جشنواره در شهر همدان برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مریم کاظمی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در این جلسه گفت: اولین بار در سال ۷۳ برای شرکت در جشنواره به همدان آمدم؛ آن زمان جشنواره بر روی بخش اصلی و اجرای صحنه ای تمرکز داشت. به مرور بخش های زیادی به جشنواره اضافه شد و زمانی که سال ۹۶ به عنوان دبیر انتخاب شدم بخش هایی در جشنواره وجود داشت که معتقدم باعث دور شدن تمرکز از بخش اصلی شده بود ولی این بخش ها به مرور به جشنواره اضافه شده اند و توقعاتی را در هنرمندان رشته های مختلف برانگیخته است.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: نمی شود یک شبه و ناگهانی بخشی که سال ها روی آن حساب شده و برایش برنامه ریزی شده حذف کرد. تغییر بخش های جشنواره به سیاستگذاری کارشناسی شده و حرفه ای نیاز دارد.

کاظمی با تاکید بر اینکه جشنواره فرصتی است که هنرمندان تولیدات یک سال را به نمایش گذاشته و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند؛ گفت: اگر در طول یک سال گذشته آثار قوی و فاخری اجرا شده باشد؛ قطعا جشنواره پربارتری برگزار خواهیم کرد. انتخاب آثار صرفا با توجه به کیفیت انجام می شود و اینکه نمایش مربوط به تهران است یا استان ها؛ تاثیری در انتخاب ها ندارد.

و افزود: در شرایط مساوی کیفیت ، اولویت با کارهای شهرستان و به خصوص استان همدان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تلاش می کنیم جشنواره از طریق شبکه های سراسری پوشش داده شود.

در ادامه رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اظهار کرد:  باید در برگزاری جشنواره نسبت به دوره های گذشته از نظر کمی و کیفی جهش قابل توجهی داشته باشیم.

علیرضا درویش نژاد هدف برگزاری جشنواره را ایجاد نشاط اجتماعی عنوان کرده و گفت: بخش دیگر از اهداف برگزاری جشنواره پرداختن به دغدغه های اجتماعی است؛ ما به سهم خودمان تلاش می کنیم قسمتی از ناهنجاری های جامعه کاهش پیدا کند.

وی تبعیض های اجتماعی و ناعدالتی ها را از مواردی برشمرد که در زمینه ایجاد ناهنجاری ها تاثیرگذار هستند؛ خاطرنشان کرد: شعار جشنواره امسال "کودک و حقوق اجتماعی" است؛ کودکان و نوجوانان این کشور به یک اندازه از همه امکانات فرهنگی و اجتماعی سهم دارند؛ نباید دچار تبعیض های اجتماعی شویم و کودکان حاشیه شهر هم باید از برنامه های این جشنواره برخوردار شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر مشارکت هنرمندان در برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری گفت:  وظیفه ما حمایت، هدایت و نظارت است و تشکل های صنفی مانند انجمن نمایش می تواند به عنوان بازوی اجرایی ستاد برگزاری جشنواره عمل کند.

درویش نژاد در خصوص حضور کشورهای خارجی در جشنواره هم گفت: تلاش می کنیم امسال آثار متنوع تر از کشورهای شرکت کننده در جشنواره حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: کار در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند نگاه باز است، با دید بسته نمی توان برنامه هنری تاثیرگذاری برگزار کرد.

در ادامه جلسه مهدی حاجیان، مدیر جشنواره های تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی اظهار کرد: مرحله انتخاب طرح های خیابانی و خردسال انجام شده و آثار در حال تولید برای مرحله بازبینی اجرایی هستند.

وی با بیان اینکه مسابقه نمایشنامه نویسی در دست بررسی است؛ خاطرنشان کرد: آمار آثار ارسالی نسبت به دوره های گذشته افزایش قابل توجهی داشته و تا اوایل هفته آینده نتایج اولیه اعلام خواهد شد.

در ادامه اردشیر صالح پور هم گفت: همدان یکی از استان های بی نظیر کشور و شایسته برگزاری رویدادهای بین المللی است.

وی با بیان اینکه جشنواره امسال چند ویژگی ممتاز دارد؛ افزود: نکته مهمی که امسال باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، جشن یکصد سالگی تئاتر کودک و نوجوان است.

صالح پور با تاکید بر اینکه تریبون بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در حال حاضر در همدان است؛ خاطر نشان کرد: با مهندسی صحیح فرهنگی می توانیم از این ظرفیت استفاده کرده و همدان را به عنوان پایلوت برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری کودک و نوجوان در آسیا معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه های جنبی در نظر گرفته شده که می تواند این جشنواره را از یک پروژه فرهنگی به پروسه تبدیل کند؛ خاطرنشان کرد: هر برنامه ای که به پروسه تبدیل شود؛ ماندگار خواهد شد.

صالح پور تصریح کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با نام همدان عجین شده است و حتی هنرمندان خارجی که در این حوزه فعال هستند؛ این جشنواره با عنوان همدان می شناسند.

مسئول دبیرخانه جشنواره هم در این جلسه آماری از تعداد آثار ارسالی ارائه داد و گفت: در بخش خیابانی ۱۴۳ اثر، در بخش خردسال ۹۶ اثر، در بخش نمایشنامه نویسی ۹۶ اثر به دبیرخانه رسیده است.

معصومه حدادی افزود: در بخش کودک و نوجوان هنرمندان تا پنجشنبه 5 مهرماه برای ارسال آثار مهلت دارند.

وی افزود: بر اساس تقویم جشنواره نمایش های بخش دانش آموزی هم تا پنجم مهرماه به دبیرخانه جشنواره معرفی خواهد شد.

 




نظرات کاربران